اميرسرتيپ اسماعيلي در يادواره شهداي دانشگاه تربيت مدرس عنوان کرد

رجزخواني علمي ايران با جهان در عرصه جنگ نرم

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با اشاره به اين‌که همواره پيروزي در جنگ با پيروزي اوليه در رجزخواني‌ها ميسر مي‌شود، گفت: نخبگان و دانشگاهيان ما در عرصه جنگ نرم به رجزخواني علمي با دنيا مي‌پردازند که اين دفاع از جنس گلوله نيست، بلکه از جنس پيام است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) با حضور در مراسم دومين يادواره شهداي دانشگاه تربيت مدرس و چهارمين سالگرد خاکسپاري شهداي گمنام اين دانشگاه، به ايراد سخنراني پرداخت.

اسماعيلي با بيان اين‌که دانشگاه تربيت مدرس، مدال‌هاي ماندگاري دارد که يکي از آنها همين شهدا هستند، اظهار داشت: همانطور که استاد نمونه، استادي است که در کمترين زمان ممکن راه را به دانشجو نشان مي‌دهد و مراقبت محسوس و نامحسوس از دانشجويان خود دارد و يا راننده‌اي که پس از چندين ساعت رانندگي مراقب است تا به خواب غفلت نرود تا مسافران، سلامت به مقصد برسند، حاصل دسترنج معلمان از دوران ابتدايي تا دانشگاه نيز کار و تلاش، عدم غفلت آنها و تقديم مدال‌هاي ماندگار و پرافتخاري مانند شهداي دانشگاه تربيت مدرس  است.

وي افزود: اين دانشگاه 14 شهيد مظلوم اما مقتدر دارد 14 شهيدي که از مجموعه دانشجويي کشور بودند و در دفاع مقدس شرکت کردند.

اسماعيلي با بيان اينکه جانبازان عزيز نيز حاصل سال‌ها تلاش و رنج خود و سرمشق خانواده خويش و ديگران هستند، تصريح کرد: اين جانبازان عزيز نيز مدال‌هاي ديگر اين دانشگاه هستند. دانشگاه تربيت مدرس به مهد علم و تقوا شهرت داشته و همه دانشگاه‌هاي ما اين شهرت را ندارند که اين يکي از افتخارات اعضاي اين دانشگاه است.

فرمانده قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبياء گفت: آنطور که بررسي کرده‌ايم، 40 درصد از اعضاي هيئت علمي و کارمندان اين دانشگاه، يا خود جزو ايثارگران بوده و يا از خانواده‌هاي ايثارگر هستند که افتخارات ماندگار اسلام در اين بخش مهم از کشور محسوب مي‌شوند.

اسماعيلي ادامه داد: در بحث علمي، حدود 150 رشته کارشناسي ارشد و 110 رشته دکترا در دانشگاه تربيت مدرس وجود دارد که با وجود همه تحريم‌ها و تهديدهاي دشمن، مدال پر افتخاري است و دانشمنداني که اينجا تحصيل مي‌کنند نه تنها احساس امنيت کرده و به علم و دانش مي‌پردازد بلکه رفتار و اخلاق اسلامي دارند.

وي با اشاره به حديث گوهرباري از امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: امام پنجم شيعيان مي‌فرمايند «چيزي با چيزي نياميخته است که بهتر از آميختن علم با حِلم باشد»؛ يعني اين بزرگواران استنباط فروع علم از اصول علم را اينگونه انجام مي‌دادند.

اسماعيلي با اشاره به مراحل علمي به منظور عملکرد صحيح افزود: نخست  عمق علم و  گسترده بودن و کسب آن، دوم صبر در علم که حاصل آن در کار دانشمندان ما در قسمت‌هاي مختلف کشور ديده مي‌شود و سوم شکرگذاري به درگاه احديت و احترام به پيشکسوتان اين عرصه است که حاصل آن عملکرد صحيح مي‌شود و اگر افرادي که در مجموعه‌هاي دانشي و علمي کشور عمل مي‌کنند رفتار صحيحي داشته باشند فضاي مناسبي در بخش‌هاي مختلف سياسي،‌ اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و نظامي ديده مي‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء تصريح کرد: ما که در بخش لشکري هستيم، اهميت عملکرد مناسب افراد دانشگاهي و نخبه را دقيقا متوجه مي‌شويم زيرا در برابر اولين تهديدي که از سوي آمريکا و اسرائيل صورت مي‌گيرد ما در نوک پيکان دفاع هستيم، اما وقتي حضور مردم و عملکرد صحيح دانشگاهيان و نخبگان را مي‌بينيم اين يک بازدارندگي در مقابل دشمن ايجاد مي‌کند.

وي گفت: در فتنه 88 اگر 50 درصد نيروهاي نظامي نيز وارد عمل مي‌شدند اين قدر تأثير نداشت که دانشگاه تربيت مدرس به آن زيبايي عمل کرد و در رابطه با اين امر، حضرت آقا گفتند «حضور مردم در صحنه در خاموش کردن فتنه بسيار مهم است و بنده به عنوان نوک پيکان دفاع عرض مي‌کنم که مسئوليت بالايي بر دوش دانشمندان و نخبگان کشور است.

اسماعيلي با اشاره به تفاوت‌هاي دفاع با جنگ گفت: اهداف کشورهاي جنگ‌افروز به کشورگشايي، زورگويي، زير پا گذاشتن حق مظلوم و در نهايت بي‌هدفي و پوچي ختم مي‌شود، اما دفاع يعني حفظ حرمت‌ها و حيثيت‌ها و داشتن ايدئولوژي و ديدگاه؛ لذا در جنگ فقط نيروهاي نظامي وظيفه دارند اما دفاع نه فقط شامل نيروهاي مسلح بلکه شامل همه مردم مي‌شود.

وي تقديم 188 هزار شهيد و تعداد بسياري جانباز را در طول دوران دفاع مقدس، نشانه حضور مردمي دانست و افزود: طبق آمار بنياد شهيد، 82 درصد شهدا از 16 تا 30 سال سن داشتند و بيشترين رنج سني آنها 20 ساله بوده يعني سني که يک جوان همه آرزوها و آمال را مي‌خواهد و اصلا دوست ندارد که آسيبي ببيند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء اظهار داشت: در جمهوري اسلامي ايران، مردم و دانشگاهيان همواره جلوتر از نيروهاي مسلح حضور داشته و دفاع ارزشمند و مقدسي را دنبال کرده‌اند.

وي تصريح کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي در خراسان شمالي «ما همه سر سفره شهدا هستيم». شما با نگاه به عکس شهدا مي‌بينيد که هيچ وقت در حالت خشم نيستند و هميشه يک حالت خاص و روحاني دارند. ياد آنها هنوز بعد از اين همه سال مانند عطر گلاب براي ما تازگي دارد و اين به اين خاطر بوده که به فرموده مقام معظم رهبري «شهيد انقطاع الي الله است و از همه چيز دنيا مي‌برد».

اسماعيلي با بيان اين‌که ما در عرصه جنگ سخت حاضريم و دانشگاهيان هم در عرصه جنگ سخت و هم جنگ نرم حضور دارند، گفت: جايگاه دانشگاه‌هاي ما اين‌گونه است و از صدر اسلام تا به حال چنين جايگاهي را سراغ نداريم؛ همانطور که مقام  معظم رهبري  فرمودند «درصد رويش‌هاي انقلاب ما از ريزش‌هاي آن بيشتر است».

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء شهدا را خاطرات ماندگار و جانبازان عزيز را نيز الگوهاي ماندگار کشور معرفي کرد و افزود: امروز جنگ نرم دشمن در همه عرصه‌هاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع در جريان است و جنگ دانشي هم وجود دارد که از جنگ نرم و تخريب شروع شده و به حذف فيزيکي مي‌رسد، اما دشمنان آن‌قدر از ما عصباني هستند که ان‌شاالله در آتش عصبانيت خود بسوزند و نابود شوند.

اسماعيلي تصريح کرد: در جنگ‌ها و صف آرايي‌هايي که در صدر اسلام انجام مي‌شد، پيش از آغاز عمليات جنگي، رجز خواني و عمليات رواني انجام مي‌شد که همان مسأله نيز سرنوشت جنگ را تعيين مي‌کرد و پيروزي هر طرف در عمليات رواني، پيروزي نهايي در جنگ را رقم مي‌زد. لشکرهاي جمهوري اسلامي ايران نيز در دوران دفاع مقدس به همين ترتيب به پيروزي مي‌رسيدند.

وي اضافه کرد: امروز در عرصه جنگ نرم، دانشگاهيان ما به رجزخواني علمي با دنيا مي‌پردازند که دفاع در اين جنگ نرم نيز از جنس گلوله نيست و از جنس پيام است که در برابر جنگ ناجوانمردانه دشمن، ريشه در عمق زمين دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء با بيان اينکه ما فقط نبايد در مقابل دشمن خارجي دفاع کنيم، گفت:‌ بايد با دشمنان داخلي نيز مقابله کرد و همانطور که حضرت آقا گفتند «سرنوشت کشور به وسيله نخبگان رقم زده مي‌شود»؛ لذا در مبارزه با مسائلي مانند اعتياد جوانان، سخن يک نخبه در اين‌باره تأثير بسيار بيشتري از سخن يک بازاري دارد، بنابراين با توجه به آمار خطرناک اعتياد و طلاق و تهديد کانون خانواده در جامعه بايد با همه توان و وسعت عملکرد خود مقابله کنيم.

اسماعيلي در پايان خاطرنشان کرد: جنگ دشمنان عليه عقايد و ايمان ما است، لذا آمريکا با نقشه جمهوري اسلامي ايران جنگ ندارد بلکه با اسلام معنويت و ولايت فقيه ما مشکل دارد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار