هنگامی که سن شما بالا می‌رود، متوجه نکته‌ای جالب می‌شوید و آن این است که افراد زیادی را دور و بر خود جمع کرده‌اید. (این همه آدم از کجا آمده‌اند و چگونه است که هیچ‌گاه وقت ملاقات با آنها را نداشته‌اید؟) در مورد آن فکر کنید!

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، در طول سالها، در مقاطع تحصیلی، در محیطهای کاری گوناگون، محله‌های مختلف، از طریق آشنایان یا همسرتان، دوستان زیادی پیدا کرده‌اید. هنگامی که پدر یا مادر شوید، به واسطه حضور فرزندانتان در مدرسه، در گروه‌های بازی، ورزشی و فعالیت‌های گروهی‌شان، دوستان دیگری نیز پیدا خواهید کرد. یک روز تقویم جیبی خود را باز می‌کنید و با تعجب متوجه می‌شوید شش هفته از آخرین شامی که با دوست صمیمی خود خورده‌اید، می‌گذرد و احساس می‌کنید که شاید افراد زیادی در زندگی شما وجود دارند. پس باید دست به کار شوید و شروع کنید:

1- دوستان واقعی خود را بشناسید

می‌توان گفت هر کدام از این افراد به زندگی‌تان شادی، نشاط و تا حدی تنوع می‌آورند، اما قضیه این نیست. در حلقه اطراف هر کدام از شما افرادی هستند که انرژی منفی دارند و هر مرتبه که با آنان برخورد داشته باشید، به جای تقویت روحیه‌تان، باعث تضعیف آن می‌شوند. چرا این‌گونه افراد را دور و بر خود نگه می‌دارید؟ شاید به این علت که اغلب مردم و بالاخص زنان، دوست دارند آدم خوبی باشند. آنها از طرد کردن اطرافیان خود احساس گناه می‌کنند به خصوص اگر آن فرد محتاج کمک باشد. انسانها در مورد اطرافیانشان احساس خاصی دارند حتی اگر آن فرد دیگر دوست صمیمی‌شان نباشد. از درگیری با آنان اجتناب می‌کنند و در مواقعی که باید نه بگویند، مجبورند به گفتن بلی می‌شوند.

یکی از گام‌های اساسی در مدیریت روابط، بررسی و ارزیابی دوستی‌تان است. طبق جدیدترین تحقیقات «Today.com» 83 درصد زنان اقرار کرده‌اند که روابط خود با دوستان‌شان را بیشتر از مدت معمول حفظ کرده‌اند تنها به این دلیل ساده که جدا شدن از رفیق صمیمی برایشان سخت بوده است. چرا در زندگی‌ای که با کار، خانواده، دوستان و مشغله‌های فراوان دیگر خود را درگیر آن کرده‌اید، وقتتان را با آدمهای منفی، افسرده، ضد‌حال و در یک کلام نارفیق، تلف می‌کنید؟

2- دوستان خود را غربال کنید

وقت غربال کردن افراد فرا‌رسیده است. اگر در حال بالا رفتن از درختی باشید و کسی یا چیزی شما را پایین بکشد، نمی‌توانید به شکوفه‌ها و میوه‌های روی شاخه برسید. چنانچه دیدید دوستی‌تان با فردی، هیچ منفعتی برای شما نداشته و تنها موجب عذابتان است، آن ارتباط را قطع کنید. اگر قطع ارتباط برایتان سخت و دشوار است، ارتباط خود را با آن شخص، کمتر و کمتر کنید. وقتتان با افراد منفی، سودجو و فرصت‌طلب نگذرانید و تنها به این خاطر که انسانی خوب به نظر برسید، خود را فدای این افراد نکنید و بدانید لحظات شما خیلی باارزش است.

3- گاهی اوقات به دوستانتان نه بگویید

پدر و مادرها به تجربه دریافتند که گاهی اوقات، نه گفتن هیچ ایرادی ندارد. این طبیعی است که وقتی بچه‌دار می‌شوید، نمی‌توانید به سادگی برای هر کار یا شخصی وقت بگذارید. اوقات فراغت و همچنین انرژیتان خیلی باارزش است. نه گفتن به یک دعوت و یا پیشنهاد دوستانه نه تنها خود‌خواهی نیست بلکه بخشی از روابط دوستانه است. با نه گفتن به برخی پیشنهادات، شما وقت بیشتری را در اختیار خانواده، فرزندان و دوستان خیلی صمیمی خود خواهید گذاشت./س

برچسب ها: قم ، مدیریت روابط ، دوستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.