به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فریبرز واحدی مدیر کل راه و ترابری استان تهران در این باره گفت: منطقه گدوک در محور فیروزکوه از سخت ترین مناطق در مبحث راهداری زمستانی به لحاظ وقوع همزمان کولاک، بوران ، برف و باد در تقریبا 5 ماه از سال محسوب می شود ،توپوگرافی خاص کوهستانی این منطقه هر ساله سبب می شود تا راهداران به همراه مجهز ترین دستگاهها و ماشین آلات راهداری زمستانی تقریبا به صورت شبانه روزی در منطقه مذکور حاضر باشند که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل اداره کل راه و ترابری استان تهران تصمیم گرفت تا در راستای پیاده سازی طرحهای نوین در قالب راهداری پویا و روزآمد و پس از بررسی چند طرح علمی ، بهترین ایده را عملیاتی کند.
وی در ادامه گفت : مدل سازی کولاک و بوران با مقیاس مشخص و امکان سنجی آن با در نظر گرفتن توپوگرافی منطقه گدوک (از مقابل هلال احمر به سمت فیروزکوه و به طول 12 کیلومتر) جهت جلوگیری و مهار کولاک انجام گرفته و در مبانی شبیه سازی طرح فوق ،فاکتورهایی از قبیل جهت وزش باد و ماکزیمم سرعت آن، زاویه باد غالب با محور راه، برفروبه های متحرک، طول مؤثر و فاصله موجگاه نسبت به محور راه در نظر گرفته شده و شبیه سازی بر مبنای آن انجام گرفته است.
مدیر کل راه و ترابری استان تهران ایجاد حصارهای برفگیر در محور مذکور به منظور جلوگیری از حرکت برف به همراه باد را از مقدمات طرح فوق برشمرد .
واحدی در پایان با تصریح کاهش هزینه های راهداری، ارتقاء ضریب ایمنی جاده، مهار شدن برف در حریم راه و به دور از جاده، عدم جریان سطحی روی سطح روسازی ، کاهش هزینه های برفروبی ، استفاده از ایده و طرح مهندسان و متخصصان داخلی در سالی که مزین به نام حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی است و در نهایت کاهش هزینه های اقتصادی را از مهم ترین دستاوردهای این طرح برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا نتیجه طرح مذکور در زمستان 91 بصورت عملی و در مواجه با کولاک و بوران دیده شود./عب