کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور گفت: بسیاری از جوانان مصرف انواع داروهای هورمونی را با هدف بدن‌سازی انجام می‌دهند که سبب بروز عوارض وخيمي مانند عقيمی و نارسايی قلبی و كبدی می‌شود


دکتر سمیرا صدیقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور افزود: ناخالصي‌هاي موجود در انواع مواد مخدر، در برخي موارد از خود ماده مخدر مرگ‌بارتر است.

وی ادامه داد: فرآورده‌هاي تقلبي تمجيزك و نورجيزك، نه تنها سبب ترك اعتياد نمي‌شوند بلكه در اغلب آنها مواد سمي و كشنده‌ای وجود دارد.

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور ادامه داد: فرآورده‌هاي موادمخدر مانند پان، برخلاف ادعاي مطرح شده مبني بر خوشبو كنندگي دهان و يا ترك سيگار  سبب بروز اعتياد می‌شود.

صدیقی گفت: سكته‌هاي قلبي و مغزي، تشنج، نارسايي كبد و كليه و تخريب سلول‌هاي مغزي و عضلاني از عوارض مسموميت با قرص اكستازي هستند.

وی با اشاره به مصرف زیاد استروئيدهاي آنابوليك در جوانان بیان کرد:  پرخاشگري و بروز رفتارهاي ضد اجتماعي يكي از عوارض رواني سوء مصرف استروئيدهاي آنابوليك است.

این کارشناس غذا و دارو با هشدار به خانواده‌ها در رابطه با تغییر رفتار جوانان، اظهار داشت: هر گونه تغييرات رفتاري غير عادي و ناگهاني مانند گوشه‌گيري، بي‌خوابي، بي‌حوصلگي، پرخاشگري، غيبت از محل كار و تحصيل، بي‌نظمي و نااميدي در فرزندان باید مورد بررسي قرار گیرد.

صدیقی تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها نسبت به مصرف سیگار فرزندانشان بی‌توجه هستند، در حالی که استعمال سيگار سبب بروز سرطان مري، ريه و مثانه مي‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف همزمان مواد مخدر با برخي از داروهاي خواب‌آور و آرام‌بخش مي‌تواند سبب بروز مسموميت‌هاي شديد و حتي مرگ در فرد مصرف‌كننده شود./س 

برچسب ها: مصرف ، داروهای ، هورمونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.