چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، پس از اکران فیلم های منتخب جشنواره در 4200 سانس با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، شب آیین پایانی چهل و دومین جشنواره فیلم رشد در شب عید ولایت با حضور جمعی از مسئولان بخش آموزشی و سینمایی کشور، علاقه‌مندان به فیلم‌های آموزشی، هنرمندان، فیلمسازان و دانش‌آموزان فیلمساز در سینما فلسطین برگزار شد.
حمیدرضا کفاش، دبیر این جشنواره ضمن اعلام آمار و ارقام قابل تامل این دوره از جشنواره  به تشریح این آمار و ارقام  پرداخت. وی که پیش از این نیز تعداد آثار رسیده به جشنواره را 1145 اثر ایرانی و 271 اثر خارجی اعلام کرده بود گفت :" پس از پذیرش 176 اثر، این فیلم ها طی هفته گذشته در 4200 سانس و با 840 هزار نفر ظرفیت تماشاچی به نمایش در آمدند."
کفاش در این مراسم بار دیگر به اهدای جایزه سیفژ دراین جشنواره اشاره کرد وگفت: حضور 46 کشور در این جشنواره، اکران فیلم های منتخب در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، مشارکت 16 استان در پخش همزمان آثار ،توجه در تولیدات به موضوع تحول آموزشی، توجه ویژه به تربیت اسلامی، طراحی پوستر بخش دانش آموزی توسط دانش آموزان هنرستانی و تدوین و چاپ دو کتاب تخصصی از دیگر نکات مهم این جشنواره محسوب می شود."
او در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به بازتاب رسانه ای این جشنواره را _که نشانی از تاثیرات علمی،هنری و فرهنگی آن است_ ضروری دانست و گفت: این جشنواره در 50 سالگی خود شاهد چاپ 1000 خبر،20 مقاله و 80 گفتگو در 100 خبرگزاری و روزنامه،  پیرامون اهداف،برنامه ها و حاشیه های خود بوده است.
دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد با ذکر این مطلب که شبکه های مختلف سیما در سال جاری 700 دقیقه از برنامه های خود را به این جشنواره اختصاص داده اند متذکر شد:  صدای جمهوری اسلامی نیز توانسته است با تخصیص 300 دقیقه زمان، این جشنواره را به طور مطلوب پوشش دهد.
 
*ثابت قدم بودن جشنواره فیلم رشد در ایجاد ارتباط فرهنگی
مهندس ایرج حسابی نیز یکی از حاضران در مراسی پایانی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد بود که بر ایجاد ارتباط فرهنگی با دیگر کشورها تاکید کرد و گفت: جشنواره فیلم رشد در این امر ثابت قدم  بوده است .
مهندس حسابی گفت:" پروفسور حسابی همواره معتقد بودند که به قول معروف مچ گیری از سیاستمداران یک کشور منوط به ارتباط با شاعران،فیلمسازان،مقاله نویسان و هنرمندان آن سرزمین  است. وقتی که این ارتباط برقرار شد این وظیفه را ناخودآگاه آنان برعهده خواهند گرفت ."
ایرج حسابی ایجاد این روابط فرهنگی را با توجه به تحریم های صورت گرفته ضروری دانست. وی گفت:"حضور46 کشور در این جشنواره در زمانی که آمریکا و اروپا دست به تحریم ایران زده اند نقشی غیر قابل انکار در ثبات سیاسی واجتماعی کشور خواهد داشت ."
او تقدیر و تجلیل از جانبازان را از دیگرنکات بارز جشنواره خواند و استفاده از داوران خارجی را راهی درست جهت بازتاب آثار ایرانی دانست .
وی عنوان کرد: یکی از دلایل موفقیت و استمرار جشنواره فیلم رشد،ثبات مدیریت  و  عدم تغییر مدیریت کلان آن بوده است.او یادآور شد :" در کارهای بین المللی زمانی می توان به موفقیت دست یافت که مدیران بتوانند ارتباط های ایجاد شده خود را گسترش دهند . و هرساله تجربیات خود را در راه تداوم جشنواره ها به کار بگیرند . "
 
*سینما فلسطین در دست دانش آموزان بود
"حسین هژبری" معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به آنکه یکی از بزرگترین اهداف آموزش و پرورش، توانمند سازی دانش آموزان در حوزه های فرهنگی است خاطرنشان کرد: اختتامیه جشنواره رشد که نماد زحمات و به ثمر نشستن تلاش ما بود برای من باشکوه است. امشب سینما فلسطین در دستان بچه ها بود و ما توانستیم به شعار دانش آموز باوری و دانش آموز یاوری جامع عمل پوشیدیم.
او با اشاره به طرح یاران مدرسه خاطر نشان ساخت: در این طرح به دانش آموزان طرح ها و نقش هایی در حوزه اداره مدرسه داده می شود که دانش آموزان نه تنها در حوزه تعلیم و تربیت بلکه مدیریت، مسئولیت اجتماعی، تعاون و... نیز پویا می شوند.
هژبری تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در برنامه های تحول محور خود به دنبال رسانه ها و نرم افزاررها و ابزار های کمک آموزشی است که به واسطه آنها در فرآیند آموزش تصریح شود لذا برگزاری جشنواره فیلم رشد یکی از راه های رسیدن به برخی از این ابزار هاست که همواره مورد حمایت ما بوده است.
او با اشاره به این موضوع که این وزارت خانه به دنبال فرصتی است  تا  فیلم های آموزشی هم در شبکه تولید  وتوزیع قرار گیرند گفت: برنامه ریزی های گسترده ای در این حوزه صورت گرفته است و تا حد زیادی این هدف تحقق یافته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش  تأکید کرد:  از نگاه ما همه دانش آموزان ایرانی در یک جایگاه و موقعیت  یکسان و مهم قرار دارند و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته  به همین دلیل همزمانبا تهران اکران فیلم ها در برخی از استان ها و مناطق زلزله زده و ابو موسی انجام می شود.
او یادآور شد: در سند تحول بنیادین روش های و فن آوری های نوین در کنار معلم که محور آموزش قرار دارد و 42 دوره جشنواره فیلم رشد منبعی مطمئن و ارزشمند برای دستیابی به برترین فیلم های آموزشی، علمی و تربیتی است.
هژبری با اشاره به ارسال بسته های فیلم برتر به مدارس کشور یادآور شد: با توجه به حجم  بالابه این آثارکه متاسفانه دربرخی مدارس به خوبی مورد استفاده قرار نمی گیرد، تا ایده آل فاصله داریم که  امیدواریم با فرهنگ سازی لازم به زودی ابزار های کمک آموزشی  از جمله فیلم های آموزشی هم جزئی از تدریس شوند.
او با اشاره به  گرایش در تولید فیلم های تربیتی گفت: این امر کار پسندیده ای است اما مسئولین باید نظم و تعادل را در تولید اینگونه فیلم ها ایجاد کنند.
این مسئول آموزش و پرورش خاطر نشان ساخت: عمده فعالیت ما در اداره کل فرهنگی هنری تلاش برای فعال کردن جوانان و نوجوانان در قالب مسابقات کشوری است و امسال دانش آموزان در حوزه تولید فیلم حائز رتبه های  خوبی شدند که قابل تقدیر است.
 
*آموزش و یادگیری با بهره گیری از هنرفیلم، بهتر و ماندگارتر می شود
حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در مراسم اختتامیه ی چهل و دومین جشنواره فیلم رشد، هنر را ابزاری برای تسهیل در آموختن و آموزش و تلاش  جشنواره  رشد را  نیل به فراگیر شدن این  هدف دانست.
 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی ضمن حضور در مراسم اختتامیه فیلم رشد ابتدا به ایراد سخنانی درباره ی غدیر خم پرداخت و گفت:"عید غدیر خم تنها یادآور یک روز تاریخی نیست،بلکه بزرگداشت غدیر اعلام حمایت و تجدید پیمان با ولایت الهی است.هرچند که از روزگاران گذشته، دور برکه غدیر ما را سنگ چین کرده اند تا آب این برکه به اقیانوس تبدیل نشود، اما وسعت غدیر به اندازه جهان گسترده شده است و تمام کسانی که دل در گرو عدالت دارند و دوستدار صلح و زندگی متعالی انسانی هستند دقیقا شنوای پیام غدیرند."
محمدیان افزود:"غدیر تنها نام یک سرزمین و برکه ای در میان کویر نیست.بلکه طرحی برای ولایتمداری و حکومت داری برای انسان است..پس در این شب مبارک دوباره این جمله را از پیامبر خطاب به شما عزیزان باز می خوانم تا یادمان باشد: من كنت مولاه فهذا علی مولاه. اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره اخذل من خذله"
او سخنانش را چنین ادامه داد:"شاید هیچ روزی همانند روزگار ما نبوده است که گوشه هایی از پیام غدیر برای مردم بازگو شده باشد،حاکمیتی که مردم در آن ایفای نقش می پردازند و خود عهده دار تحقق وعده الهی هستند و خود احکام الهی را گردن می نهند و آن را برای اداره جهان به کار می گیرند.."
رئیس شورای سیاستگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد  بااین مقدمه؛ نظام تعلیم و تربیت اسلامی را نظامی خواند که با تکیه به این پشتوانه برای تحقق حیات طیبه انسان از طریق شکوفایی فطرت انسان ها طراحی شده است.
او دانش واقعی را دانشی خواند که در حوزه این نظام سامان بگیرد و رفتار انسانی را اصلاح کند و به رابطه با خدا و سرانجام اصلاح رابطه باخلق خدا به دلیل رابطه با معبود برسد.
محمدیان افزود:"امروزه ما به جشنواره فیلم رشد نیز چنین نگاهی داریم و ابزار هنر را به کار گرفته ایم تا به تسهیل آموختن و فراگیرشدن آموزش ها بینجامد."
او در انتهای سخنان خود متذکر شد که امید است یافته های جشنواره در سال تحصیلی جاری و آینده برای دانش آموزان پرثمر باشد.
در پایان مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی رشد بیانیه هیات داوران قرائت شد و در نهایت این دور از جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

گزارش اهدای تندیس و جایزه برترین های این جشنواره به شرح زیر است:
*بخش دانش آموزان فیلم ساز:
در این مراسم در بخش دانش آموزان فیلم ساز،  تندیس زرین به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند "خانواده شمعدانی "به کارگردانی" فاطمه انصاری"؛  تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به "سوختن در آب غرق شدن در آتش" به کارگردانی "دانیال طهماسبی" و تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به فیلم "چرا با صدای خروس خورشید در می آید"، اثر "گلابریانیدزه" از گرجستان اهدا شد.
*بخش فرهنگیان فیلم ساز:
در بخش فرهنگیان فیلم ساز هیئت داوران با قدردانی از فیلمسازان فرهنگی هیچ فیلمی را شایسته تندیس زرین ندانسته و رتبه دوم تندیس سیمین به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی را به فیلم "آرزوها" اثر "محمد مقیم پور بیژنی" و دیپلم افتخار رتبه سوم و جایزه نقدی را به فیلم "آن مرد ایستاده است "به کارگردانی "علیرضا نوروزی" اهدا کرد.
*بخش مستندهای علمی و آموزشی:
در این مراسم در بخش علمی آموزشی با تجلیل از فیلم های " اینجا ایران است"؛ "ملودی سنگ " ؛"زمستان،تنها نیست"؛" پرواز در آب" و "چای ساز" جایزه ویژه همراه با وجه نقد به "شرکت مونا لیزا" از کشور فرانسه اختصاص یافت.
دیپلم افتخار  و جایزه نقدی  این بخش هم به صورت مشترک به فیلم های "بازمانده تتیس" به کارگردانی "بابک مجیدی"؛ "پرواز با بالهایم" به کارگردانی "رسول افشاری" و  رصد خانه مراغه" به کارگردانی "حسن پورستاری اختصاص یافت.
تندیس سیمین به همراه لوح تقدیر هم به فیلم محراب به کارگردانی حسن نقاشی تعلق گرفت. تندیس زرین و جایزه نقدی این گروه برای نمایش تلاشی زیبا از پدری زحمت کش که خانواده خود را نیز در کسب روزی حلال دخیل نموده است، به فیلم "سلام خدای مهربون" ؛ به کارگردانی آقای "حسن نقیان" اهدا شد.
بخش داستانی و پویانمایی در بخش داستانی و پویانمایی نیز جایزه ویژه هیئت داوران به همراه لوح تقدیر به فیلم " 3 در 3" به کارگردانی "نونوروجا" از کشور پرتغال، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نصیب "عینک جادوئی" به کارگردانی "دانیل ربنر" از کشور مکزیک شد. "نامه ها، عکس ها و آدم ها" به کارگردانی "سیدمحمدرضا خردمندان" نیز به عنوان برترین اثر این جشنواره حائز دریافت لوح زرین، جایزه نقدی و تندیس شد.
جایزه ویژه دبیر جشنواره به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی برای به تصویر کشیدن آرزوهای درونی یک فیلم ساز استثنایی نیز به فیلم "بیست و چهار ساعت مرخصی" به کارگردانی "ناصر شهریاری" اهدا شد.
جایزه ویژه به همراه جایزه نقدی به "صدای جاده" به کارگردانی "برزان رستمی"، دیپلم افتخار ، جایزه نقدی به "انتظارات بزرگ" از کشور پرتغال به کارگردانی "الکسی گونیکو" تعلق گرفت و تندیس سیمین، لوح تقدیر و جایزه نقدی به "آهوی گردن دراز" به کارگردانی "سید حسن سلطانی" رسید. تندیس زرین ، لوح تقدیر ، جایزه نقدی به :بهرام عظیمی" برای ساخت :ماسوله " تعلق گرفت که به دلیل حضور عظیمی در جشنواره رویش، همسر ایشان این هدیه را دریافت کردند.
در بخش فیلم های تولیدی با محور خانواده نیز از "محمدیان" تشکر ویژه شد.
در بخش فیلم های آموزش شهروندی که با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری برگزار شد از مهدی طالقانی، مهدی نصیری، فاطمه سلطانی، سمیه میر مهدوی تقدیر شد.
در بخش فیلم نامه رحیم کریم زاده، عادله عطاران، مریم خیام، مطهره زنگنه حائز رتبه های برتر شدند.در بخش فیلم های داستانی بلند
جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه نقدی به آقای مدیر به کارگردانی حسن آقا کریمی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گاتو به کارگردانی راجان خوسه از کشور هند تعلق گرفت ، تندیس سیمین لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به آوان به کارگردانی آرش سجاد حسینی تعلق گرفت.
فیلم شعله در باد نیز به سبب نمایش صحیح سبکی از زندگی به کارفرهاد مهرانفر حائز دريافت لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی شد.داوران بخش سیفژ نیز از میان 15 اثر با ایده های خلاق تر به شعله در باد به کارگردانی مهرانفر اختصاص یافت.
فیلم های منتخب صلیب سرخ نی فیلم اتاق رحمت به کارگردانی هوشنگ حسینی؛ گوتاز به کارگردانی عباس رافعی، سلام مادر به کارگردانی امیر طرفی جلالی حائز رتبه های برتر شدند.
در بخش آموزش و پرورش استثنایی نیز فیلم های "و خدایی که" به کارگردانی مهشید فریدفر؛ "مادر پاییزی" سیروس رنجبر؛ "مدرسه نیکان" حسن شریعتمداری، آوای آشنا به کارگردانی سهیلا کبیری و آسانترین کار کوچولوها به کارگردانی مصطفی خسروی حائز رتبه های برتر شدند./ي2
برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار