سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران در دمشق گفت: با توجه به حضور مرسي و کشورهاي ترکيه، ايران و پاکستان در نشست D8، بايد موضوع سوريه در دستور کار اين گروه قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري، با حضور هادي محمدي کارشناس ارشد خاورميانه و حسين شيخ‌الاسلام سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران در دمشق، نشست دوحه و تغيير در زمين بازي و بازيگران مؤثر در عرصه سوريه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

هادي محمدي کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه که از وي پرسيد آيا نشست دوحه مي‌تواند از فروپاشي اتحاد مخالفين جلوگيري کند يا خير گفت: از ابتدا اختلافاتي در مجلس وطني استانبول ميان لاييک‌ها، اسلام گرايان و جريان‌هاي مختلف وجود داشت.

وي با بيان اين که از ابتدا اين سؤال مطرح بود که اين مجموعه که خود را تحت عنوان شوراي ملي سوريه ناميده‌اند تا چه حد نماد اراده مردمي سوريه خواهد بود، اظهار داشت: اين سؤال امروزه به شکل جدي‌تري از سوي حاميان اصلي مطرح است که آيا کساني که 20، 30 سال است سوريه را نديده‌اند، چگونه مي‌توانند مواضع و يا کارکردي موثر در موضوع سوريه و تحولات آن داشته باشند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه افزود: درگيري‌هاي داخلي به جايي رسيده است که آمريکايي‌ها احساس مي‌کنند که ديگر زمام امور از دستشان خاج شده است.

محمدي با بيان اين‌که بايد اتفاقات سوريه را در سطح وسيع‌تري در جغرافياي جهان اسلام ببينيم، گفت: يک جريان افراطي سلفي جهادي و يا تکفيري القاعده‌اي به شدت خودش را در صحنه سياسي و در کشورهاي مشخص، برجسته مي‌کند، به طوري که اين گروه به شخصيت‌هاي عربستاني و يا دستگاه اطلاعاتي قطر و آمريکا مرتبط هستند.

* حوادث بنغازي سياست خارجي آمريکا را شوک زده کرد


وي بيان کرد: بعد از حوادث بنغازي، يک شوک به دستگاه سياست خارجي آمريکا وارد شده است.

محمدي با اشاره به اين‌که آمريکايي‌ها ناظر بر صدمه ديدن امنيت ملي ترکيه در قبال کردها و جمعيت قابل توجهي از علوي‌ها هستند، گفت: وضعيت فوق‌العاده‌اي در اين کشور در حال وقوع است.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اين‌که نيمي از جمعيت اردن، فلسطيني تبار هستند، افزود: آينده سياسي اردن مورد نظر مقامات امنيتي و سياسي رژيم صهيونيستي است، به طوري که در طول هفته، يک الي دو بار از کانال‌هاي 2 و 10 رژيم صهيونيستي راجع به وضعيت آينده حکومت ملک عبدالله دوم بحث و گفتگو مي‌شود.

* در سوريه مديريت رفتارهاي مردمي از استانداردهاي آمريکا خارج شده است

وي خاطر نشان ساخت: در درون سوريه مديريت رفتارهاي مردمي از استانداردهاي آمريکايي‌ها خارج شده است، بنابراين رفتارهايي که مربوط به اسرا، زنان،‌ اطفال و افراد مختلف صورت مي‌گيرد، مسائلي نيست که آمريکا بتواند از آن دفاع کند.

محمدي با بيان اينکه آمريکايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند که ادامه روند فعلي و دفاع از مسلح کردن جريان‌هاي افراطي، عقلاني نيست گفت: اين سلاح‌ها مي‌تواند عليه منافع آمريکا به کار گرفته شود.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه اظهار داشت: آمريکا براي ورود به پروسه سياسي و يا دوره انتقالي در سوريه، بايد برگه‌هاي بازي تحت امر داشته باشد، بنابراين پالايش در درون گروه‌ها و ساختارها امري ضروري است.

وي با بيان اين‌که آمريکا درصدد است براي پروسه سياسي در نشست دوحه، مجموعه ساختارها و شخصيت‌هاي قابل اتکا را بيرون بياورد، گفت: در اين رابطه، کارآمدي مجلس وطني ملي و شوراي ملي و همچنين گروه‌هاي مختلف ديگر قابل دفاع نيست.

محمدي افزود: بين لائيک‌ها و اخوان‌ها(اخوان‌المسلمين) از ابتداي تشکيل اين شورا مشکلاتي وجود داشته است، به گونه‌اي که لائيک‌ها حاضر نيستند تحت سيطره اخواني‌ها و سلفي‌ها، به تبع سلفي‌هاي جهادي و القاعده‌اي آينده خود را ترسيم کنند.

وي با اشاره به اين‌که در سطح منطقه‌اي تکثيري‌ها و القاعده‌اي‌ها از سوي عربستان مورد حمايت قرار مي‌گيرند، افزود: اخواني‌ها و مجلس وطني از طرف ترکيه و قطر نيز مورد حمايت هستند.

محمدي اظهار داشت: کلينتون وزير امور خارجه آمريکا در فضاي تبليغاتي در تلاش است تا از جريان‌هايي که قابل دفاع نيستند خود را مبرا کنند.

 * آمريکا در پروسه سياسي نيازمند ساختاري معتدل است

به گفته اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه، آمريکا در يک پروسه سياسي، نيازمند ساختاري معتدل با چهره‌هاي معتدل است تا بتواند تحت امر و استانداردهاي آمريکا در پروسه سياسي شرکت کرده و دولت انتقالي مورد نظر را در اين ساختار و مجموعه اداره کند.

وي افزود: آمريکا در تلاش است که هم گروه‌هاي مسلح و تروريست و هم جريان‌هاي موجودي که تحت عنوان شوراي ملي مطرح مي‌شود را با مديريت مستقل خود وارد گفتگو با طرف روسي در سطح منطقه کند.

محمدي با بيان اين‌که اسرائيل، قطر و عربستان در يک فاز نظامي پر شدت، طرفدار براندازي با روشي سخت هستند، خاطر نشان ساخت: آمريکايي‌ها طرفدار حمله نظامي پر شدت از خارج هستند، زيرا آنها مي‌دانند که حمله به سوريه به منزله جنگ منطقه است.

محمدي با بيان اين‌که آمريکايي‌ها به دنبال اين هستند تا پروسه براندازي به روش سخت را از طريق روش‌هاي امنيتي و پر شدت کردن اقدامات تروريستي مثل حوادث اخير دمشق و يا حمله به اماکن مقدس به انجام برسانند گفت: آنها در تلاش‌اند تا حکومت سوريه را به يک نقطه مستأصل و ناگزير برسانند تا در پروسه سياسي از طريق اقداماتي که انجام داده‌اند به نتيجه برسند.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در ادامه با اشاره به انتخابات 16 آبان در آمريکا اظهار داشت: دولت کاخ سفيد با اين انتخابات وارد پروسه جديدي خواهد شد.

وي با بيان اين‌که آمريکا و  غرب به دنبال تحت فشار قرار دادن روسيه هستند، افزود: آنها درصددند تا با روس‌ها وارد گفتگويي جديد شوند.

*آمريکايي‌ها به يک پروژه سياسي در قبال سوريه بسنده نخواهند کرد

محمدي در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد آيا آمريکا و اسرائيل قصد ندارند با اين اپوزيسيون، "يمن‌سازي" کنند، گفت:‌ حاکميت و ساختار سياسي در سوريه بسيار متفاوت از کشورهاي ديگر است.

وي با بيان اين‌که بعد از بشار اسد اوضاع در سوريه از طريق گروه‌هاي مسلح با ثبات نخواهد بود و اوضاع به شدت دچار هرج و مرج خواهد شد، افزود: آمريکايي‌ها با بشار اسد و ساختارش بحثي ندارند، بلکه آنها گروهي را مي‌خواهند که يک طرف مذاکره کننده به عنوان دولت انتقالي حضور يابد.

وي گروه‌هايي که در استاندارد و مديريت آمريکا به سلاح‌هاي ويژه مجهز باشند را در چشم انداز آينده، خطرناک عنوان و خاطرنشان ساخت: وجود نظاميان کماندو و يگان‌هاي ويژه آمريکا و انگليس و اتفاقاتي که در يمن با ارسال سلاح‌هاي صدا خفه کن صورت گرفت، يک پازل بزرگ منطقه‌اي براي گفتگوهاي نامحسوس و غير علني است.

محمدي با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها به يک پروژه سياسي بسنده نخواهد کرد، اظهار داشت: بايد شاهد يک سلسله اقدامات ويژه و پر خشونت با مديريت آمريکايي‌ها باشيم که هم در سوريه و هم در سطح منطقه ممکن است، اتفاق بيفتد.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با اشاره به گفته رئيس ستاد مشترک رژيم صهيونيستي مبني بر اين‌که مسئله سوريه به موضوع داخلي اسرائيل تبديل شده است، گفت: ‌اسرائيل به خود حق مداخله در روند تحولات سوريه را مي‌دهد.

* منافع غرب از تحولات سوريه تامين نمي‌شود

وي افزود: نگاه نخبگان غرب اين است که از تحولات سوريه، منافع غرب بيرون آيد.
محمدي با بيان اين‌که آمريکايي‌ها از طريق پروسه گفتگو و دولت انتقالي نمي‌توانند به اهداف‌شان برسند، اظهار داشت: بايد حتما يک دوره پر شدت و خطرناک در سوريه و در سطح کشورهاي منطقه اتفاق بيفتد.

* راهکار حل بحران سوريه سياسي است

اين کارشناس مسائل خاورميانه با نفي راهکار نظامي، راهکار حل بحران سوريه را سياسي دانست و خاطرنشان ساخت: طرف‌هاي مخالف سوريه به اين نتيجه رسيده‌اند که ديگر بايد به دنبال چاره و راه حل سياسي باشند.

محمدي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين‌که اگر آمريکايي‌ها به سمت سوريه حرکت کنند تاثيرش در معاملات منطقه چه خواهد شد، افزود: آمريکايي‌ها در تلاش‌اند تا اوراق بازي خود را به سادگي در سوريه از دست ندهند، به گونه‌اي که آنها در تلاش‌اند تا از طريق اين اوراق، تا بيشترين حد به عنوان ابزار فشار در عرصه سياسي استفاده کنند.

وي ادامه داد: افزايش هرج و مرج و نا امني و نقش فعال هواپيماهاي بدون سرنشين در سال‌هاي آينده از اولويت‌هاي رئيس جديد کاخ سفيد خواهد بود.

محمدي گفت: آمريکايي‌ها واسرائيلي‌ها به سادگي از ابزار فشار و از نام القاعده و تکفيري دست برنخواهند داشت تا بتوانند در چانه‌زني‌هاي سياسي، سهمي از حاکميت سوريه را به دست آورند.

* نشست دوحه موفقيت آميز نخواهد بود

حسين شيخ الاسلام سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران در دمشق در ادامه اين برنامه زنده تلويزيوني در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه که از وي پرسيد چه انگيزه‌اي باعث شده تا دولت آمريکا دست به مديريت قوي‌تري نسبت به گروه‌هاي مختلف و تروريست‌ها بزند، گفت: آمريکا در هر مقطع زماني هر گونه که به صلاحش باشد عمل مي‌کند، به طوري که آنها به اين نتيجه رسيده‌اند که ديگر هدايت نظامي، شکست خورده است و نتيجه‌اي در بر ندارد.

وي انتقال شوراي فرماندهي نظامي به داخل سوريه، توافق براي آتش بس موقت در عيد قربان و انتقال نشست به دوحه را از اقدامات مثبت دولت ترکيه عنوان کرد.

شيخ‌الاسلام با تاکيد بر عدم موفقيت نشست دوحه اظهار داشت: ترک‌ها در 20 ماه گذشته، گام‌هاي مثبتي را در تغيير سياست و نظامي‌گري برداشته‌اند.

* موضوع سوريه بايد در دستور کار کنفرانس D8 قرار گيرد

سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران در دمشق با اشاره به برگزاري کنفرانس D8 در پايان ماه ميلادي در پاکستان اظهار داشت: با توجه به حضور مرسي و کشورهاي ترکيه، ايران و پاکستان در اين کنفرانس بايد موضوع سوريه در دستور کار اين گروه قرار گيرد.

*‌بايد ديپلماسي جمهوري اسلامي خلاء کار سياسي را جبران کند

وي با تأکيد بر اين‌که ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بايد خلاء کار سياسي را جبران کند، اظهارداشت: طرح اخضر ابراهيمي براي آتش‌بس در عيد قربان، طرحي نسبتا موفق بود که حداقل براي چند روز مردم سوريه مزه عيد را چشيدند.

شيخ‌الاسلام در پاسخ به سوال ديگري گفت: طر‌ف‌هاي غربي و عربي در صدد هستند تا طرفي قلابي براي مذاکره با حکومت سوريه بسازند، آنها متوجه شده‌اند که ديگر حکوت سوريه را نمي‌توانند به زور ساقط کنند.

سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به حجاج افزود: نيروهاي بين‌المللي و منطقه‌اي بايد راه حل ملي را که سوري‌ها قبول دارند را مورد پشتيباني قرار دهند.

وي با اشاره به طرح گفتگوي سوري گفت: دمشق، قديمي‌ترين پايتخت فعال جهان است و کشورهاي غربي و قطر نمي‌توانند آن را دست‌کاري کنند.

شيخ الاسلام نقش هشت کشور اسلامي به ويژه مصر، ايران و ترکيه را در اين زمينه، نقطه عطفي حياتي دانست و افزود: بايد ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران فعال شود اگرچه هزينه‌هاي زيادي را براي ما به همراه خواهد داشت.

وي گفت:‌ قطر کشوري پولدار است و آمريکايي‌ها به دنبال پول اين کشور هستند، اما بايد گفت که متأسفانه قطر نتوانسته نقش خود را به خوبي، بازي کند و مزيت‌هاي نسبي خود را از دست داده است.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار