یعنی تعداد کشتهها با اینکه کاهش یافتهاست از جنگها و نبردهای خونین داخلی بیشتر است،. در 18 ماهی که از نبرد در سوریه گذشت به گفته رامی عبدالرحمن دیده بان حقوق بشر در سوریه روزی 39 نفر جان خود را در جنگهای داخلی سوریه از دست می دهند که کمی از آمار کشتههای ما در جادههای کشور ندارد، و یا طوفان اخیر ایالت متحده آمریکا فقط 101 نفر جان خود را از دست دادهاند که از تعداد کشتههای 2 روز جادههای ما هم کمتر است!
رییس پلیس گیلان آمار بالای تصادفات در جادههای شمال را تردد احشام میداند، مجید جمشاد معتقد است تردد احشام در جادههای شمالی کشور دلیل اصلی بسیاری از تصادفات جادهای است اما از طرفی عدهای جادههای نا ایمن و کم عرض را عامل اصلی تصادفات جادهای میدانند از طرفی مدیر کل حمل و نقل و پایانههای کهگیلویه و بویر احمد علت اصلی تصادفات در آن منطقه را سرعت غیر مجاز میداند،آنچه واضح و مشخص است این است که این حوادث ناگوار یک علت و یک مقصر ندارد.
پروفسور مجید سمیعی ر ئیس فدراسیون جهانی انجمن جراحان مغز و اعصاب معتقد
است که تصادفات جادهای در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای
صنعتی 2برابر است ؛ از همین رو با نگاهی کوتاه به تحقیق اخیر سازمان بین
المللی سلامت که در سال 2012 میلادی-از اوت 2011 تا اوت 2012 انجام
دادهاست متوجه میشویم که 10 کشور اول تصادفات جادهای، کشورهای در حال
توسعه هستند که ما در میان 192 کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص دادهایم.
در این رده بندی نامبیا رتبه نخست را دارد و سوازیلند و مالاوی و عراق
بالاتر از ما در جدول ایستادهاند.
تهران(828 نفر) |
فارس(815 نفر) |
خراسان رضوی(813 نفر) |
جدول زیر بر گرفته از آمار اخیر پزشکی قانونی کشور درباره متوفیان 6 ماهه نخست امسال است.