رئيس گمرک کشور گفت: ايران در 6 ماه نخست امسال در بخش حمل و نقل ترانزيت دريايي رشد 25 درصدي داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،عباس معمارنژاد رئيس کل گمرک کشور در اولين همايش توسعه ترانزيت ازبنادر جمهوري اسلامي ايران، موقعيت ژئو پولتيک کشور ظرفيت بالايي را در بخش ترانزيت کشور ايجاد کرده است، گفت: کاهش رتبه ايران در بخش ترانزيت در گرو افزايش شاخص هاي زير ساختي تجاري ايران است.

وي در ادامه يادآور شد: ايران در حال حاضر در جايگاه 103 قرار دارد که با توسعه شاخص ها و مديريت يکپارچه به رتبه 87 مي رسد.

معمارنژاد بابيان اينکه درحال حاضر 9 ميليارد تن کالا در جهان مبادله مي شود افزود: بيش از 90 درصد از ميزان ترانزيت از طريق حمل و نقل دريايي صورت مي گيرد.

وي در ادامه تصريح کرد: در شش ماهه امسال ايران ترانزيت 25 درصد رشد داشته و 30 درصد از ترانزيت کالا از طريق بندر شهيدرجايي کشور انجام مي شود.

معمارنژاد با بيان اينکه يکي از راه هاي تسهيل تجارت ايجاد سامانه هوشمند است افزود: در حال حاضر اين سامانه ايجاد شده و کالاي ترانزيتي از طريق سامانه ديگري هدايت مي شود.

وي در ادامه تصريح کرد: ايجاد سامانه هوشمند موجب متمرکز شدن و الکترونيکي شدن اطلاعات مي شود.

معمارنژاد در خصوص چالش هايي که گمرک ايران در خصوص ترانزيت باآن مواجه است گفت: نبود زير ساخت ها و بسترهاي مخابراتي، کمبود امکانات و تجهيزات کنترلي، عدم نظارت سازمانهاي ناظر، نبود ابزارهاي تنبيهي در برخورد با سودجويان از مجله چالش هايي است که گمرک ايران با آن مواجه است.

رئيس کل گمرک کشور خاطرنشان کرد: اجراي کنوانسيون هماهنگي در مرزها، تجهيزات و ايجاد دروازه هاي مشترک با گمرکات کشورهاي همجوار در برطرف شدن چالش هاي کشور موثر است./س
برچسب ها: ترانزیت ، گمرک ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار