افزایش مهاجرت گامی بزرگ به سوی انحراف های اجتماعی

افزایش مهاجرت عامل تخریبی کنترل اجتماعی و تضعیف خود باوری با گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی همراه است.


 محمد متولی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:  تفاوت در فرهنگ، آداب و رسوم، رفتار های اجتماعی، شرایط ، قوانین ،‌مقررات و هنجارهای خاص در شهرها و موقعیت های مختلف جغرافیایی و نوع سازگاری افراد نقش بسزایی در گسترش آسیب های اجتماعی دارد در شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل جمعیت فراوان، افزایش مهاجر پذیری، افزایش ناهنجاری ها، تخلف ها وجرایم موجب افزایش  فشارهای گروهی و کاهش کنترل اجتماعی می شود.
وی افزود: افراد با تصور عدم شهرت یا آشنایی، عدم کنترل توسط دیگران و عدم شغل مناسب برای ادامه حیات ، تامین زندگی ، مخارجشان و سازگاری با محیط جدید دست به تخلف های مختلف می زنند آنها به دلیل ضعف وناتوانی بسیار تحت تاثیرشرایط موجود تبدیل به عامل بزرگی در ایجاد آسیب های اجتماعی می شوند.
امان قرایی مقدم دکتر جامعه شناس با تایید بر این موضوع گفت: افراد در زمان مهاجرت از شهری به شهر دیگر، به دلیل عدم آشنایی با دیگران و بدون هیچ ترسی با تمایل بیشتری اقدام به آسیب های اجتماعی مختلف می کنند تضعیف خود کنترلی محصول مهاجر پذیری و عامل اصلی گسترش آسیب های اجتماعی است.
وی افزود: حضور و تجمع مهاجران درجاهایی مانند اطراف راه آهن و ترمینال ها موجب کاهش خود کنترلی و ایجاد محیط مساعد برای افزایش آسیب های اجتماعی است.
قرای مقدم در ادامه گفت:  برخی از مناطق حاشیه ای پایتخت که بزرگ ترین و عمده ترین منطقه مهاجر پذیر در ایران اند عامل بزرگی برای کاهش خود کنترلی و افزایش بی بند و باری ، افزایش و رشد صعودی آسیب های اجتماعی اند.
 وی افزود:  مهاجران در مانده ، رانده و ناامید از هر جا به دلیل فقر وضعف ایمان برای تامین مخارج زندگیشان و نیاز به شغل،  زندگی راحت و کسب  خواسته های خود، با مهاجرت به مناطق حاشیه ای پایتخت، بدون توجه به عاقبت کار،‌به جامعه صدمه می رسانند.
 متولی در خصوص تاثیر مهاجرت بر گسترش آسیب های اجتماعی گفت:  در کلان شهرها به دلیل تنوع در فرهنگ و رفتار، کاهش کنترل ،‌فشار و سختی های زندگی انحراف ها و آسیب های اجتماعی زیاد است در تهران نیز افزایش جمعیت ، تنوع در فرهنگ، افزایش مهاجرت باعث افزایش سطح آگاهی و استعداد افراد همچنین موجب گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی می شود.
وی افزود: مهاجرت باعث افزایش جمعیت و تجمع استعدادها، توانایی ونخبه ها در مناطق مهاجر پذیر و کاهش جمعیت،‌ تخلیه استعدادها ،‌توانایی ها و نخبه ها  در مناطق دیگر می شود.
متولی در ادامه گفت: ادامه ای این روند موجب محرومیت وعدم پیشرفت مناطق محرم یا پیشرفت مناطق خاص با افزایش جمعیت که ادامه ی آن گسترش آسیب های اجتماعی را به همراه دارد.
وی در پایان افزود:  در ابتدا باید از افزایش مهاجرت برای حفظ تعادل با فرستادن مهاجران،  نخبه ها به شهرها و زادگاهشان، با ایجاد امکانات و تامین نیازهای افراد جامعه در تمام نقاط کشور جلوگیری کرد./ز
برچسب ها: مهاجرت ، انحراف ، تضعیف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار