قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پس از پایان جنگ تحميلي در سال 1368 در راستاي تحقق خواست مقام معظم رهبري براي تلاش در عمران و آباداني کشور راه‌اندازي شد و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پس از پایان جنگ تحميلي در سال 1368 در راستاي تحقق خواست مقام معظم رهبري براي تلاش در عمران و آباداني کشور راه‌اندازي شد و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت بر عهده گرفت.

طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، احداث خط لوله 900 کیلومتری انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر، ساخت و تجهیز اسکله‌های بنادر مهم ایران و حضور در پروژه‌های ساخت و ساز مسکن از جمله فعالیت‌های عمده اقتصادی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) است که در 20 سال گذشته به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی در ایران تبدیل شده است.

قرارگاه سازندگی قائم، قرارگاه سازندگی نوح، قرارگاه سازندگی کربلا و قرارگاه سازندگی کوثر به عنوان زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به حساب می‌آیند.

محمدباقر قاليباف به عنوان اولين فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) منصوب شد و پس از او نيز سرلشکر سید یحیی(رحیم) صفوی رئیس اين قرارگاه شد.

همچنین فرماندهانی همچون سرلشکر محمدعلی جعفری و رستم قاسمی نيز مدتي عهده‌دار فرماندهي قرارگاه خاتم بوده‌اند.

با پیوستن قاسمی به وزارت نفت، فرمانده کل سپاه پاسداران، طی حکمی در تاريخ 16 آبان ماه 90 ابوالقاسم مظفری‌شمس را به عنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) منصوب کرد.

وي در جلسه معارفه خود بر اهمیت انجام پروژه‌های قرارگاه خاتم با کیفیت بالا و سرعت مناسب تاکید کرد و افزود: "طولانی شدن انجام پروژه‌ها موجب بی‌اعتماد شدن مردم خواهد شد و ما باید به این مساله توجه کنیم".

گفتني است، در سال 2010 به دليل نقش خوب و مؤثر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در سازندگی کشور، شرکت‌های زیرمجموعه آن و رستم قاسمی از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل، تحریم شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمين علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، معتقد است که ایجاد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در راستای مأموریت‌های ذاتی سپاه و حفظ انقلاب به کمک بازسازی زیرساخت‌هاي کشور بوده و اين قرارگاه در این زمینه، جهاد بزرگی را در پيش گرفته و نقش زیادی در تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامي بر عهده دارد.

سرلشکر جعفری نيز معتقد است که این قرارگاه علی‌رغم فشارها و تحریم‌های فراوان، نقشی بی‌بدیل در کمک به دولت برای ساخت کشور داشت و این را به وضوح در مقطعی که درگیر جنگ نرم با دشمن در موضوعاتی مانند هسته‌ای بودیم، می‌توان دید.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار