زمستان و سرماي هوا نبايد ما را از حضور گل‌هاي شاداب در خانه هایمان غافل كند. بله، حتي در فصل سرد زمستان نيز مي‌توان انواعي از گل‌هاي طبيعي را در خانه نگهداري كرد و از زيبايي چشم‌نواز آنها بهره برد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در اين مطلب سه مورد از گل‌هاي زمستاني كه از گونه‌هاي مقاوم به سرما هستند را به شما معرفي مي‌كنيم تا درصورت تمايل از آنها در دكوراسيون زمستاني خود استفاده كنيد.

شب بو معمولی



 
به شب بوی استاکس یا ماتیولا معروف است و گیاهی یک ساله یا دوساله است که به عنوان یک ساله مقاوم کشت و کار می شود. گل آن به صورت خوشه انتهایی است. دارای انواع کم پر و پرپر بوده و به خاطر گلهای معطر آن ارزشمند است.

این گیاه گلدانی عالی به دلیل مقاومت بالایش در مقابل سرما یکی از بهترین گزینه ها برای فصل زمستان و بهار بوده و گلهای بریدنی خوبی تولید می کند. در رنگهای متنوع صورتی , لاکی , ارغوانی , بنفش , زرد , یاسی , سفید , قرمز گلی و آجری وجود دارد.
 
از نظر ارتفاع متفاوت بوده و دارای انواع پاکوتاه به ارتفاع 15-20 سانتی متر, متوسط, پابلند به ارتفاع 60-90 سانتی متر است. برگ باریک , بیضی تا نیزه ای شکل به طول 3-8 سانتی متر است که در حالت معمول با موم سفید رنگی پوشیده شده است. در انواع از آن که به شب بوی خیری معروف است برگ ها سبز است.

نرگس



نرگس از جمله گیاهان پیازدار است و گونه  های بسیار زیاد و متنوعی دارد. انواع نرگس‌ها به  طور کلی گیاهانی مقاوم هستند و به مراقبت زیادی احتاج ندارند. وجه تمایز نرگس  ها با سایر جنس  های خانواده آماريليراسه این است که حتی اگر تا 10 سانتي‌متر خاک روی آن  ها ریخته شود نيز مشکلی برایشان پیش نمی  آید و سبز می‌شوند.

خاک رسی شنی هوموس  دار، براي نرگس مناسب است.

برای کاشت برخی گونه‌هاي نرگس، اواخر شهریور یا مهر در حالی که زمین خشک است، پیاز را در خاک قرار می‌دهند. یکی از این گونه  ها نرگس هلندی است که تاج و گلبرگ  هاي آن زرد رنگ است. این گونه  ها معمولا در اوایل بهار گل می  دهند و عطر ندارند.

اما گونه ديگر، نرگس شيراز" Narcissus tazetta" نام دارد كه گل  هاي آن به صورت تكي يا چندتايي در انتهاي شاخه گل  دهنده ظاهر مي  شود. گل  ها كوچك، با تاج زرد، گلبرگ سفيد و بسيار خوش  بو و معطر هستند. اين گونه از نرگس بسيار در برابر سرما مقاوم است و از دي ماه تا اوايل فروردين (بسته به محل) امكان گل‌دهي دارد.

انواع ياس رازقي (ياس سفيد) و انواع پيچك‌ها مانند پيچ امين‌الدوله، پيچ تلگراني و پيچ درختچه‌اي نيز معمولا مقاومت نسبتا خوبي نسبت به سرما از خود نشان مي‌دهند

خرزهره



گياه خرزهره هميشه سبز است. انواع پرورش‌يافته آن درختچه‌هايي با مقاومت زياد به سرما هستند. گاه ارتفاع آن تا بيش از 2 متر هم مي‌رسد. برگ‌هاي چرمي و كشيده دارد كه رگبرگ‌هايش برجسته است.

سمي است و گل‌هاي بدبو دارد. اما به  دليل مقاومت خوب و تكثير راحت (از طريق قلمه  هاي نيمه خشبي) و هم‌چنين گل‌هاي زيباي آن كه در رنگ  هاي صورتي و سفيد و ليمويي وجود دارد، در محوطه سازي استفاده زيادي دارد. البته اين گياه ميزبان خوبي براي شته است و بايد مراقب آفات آن باشيد.

يك نكته مهم

گاهي بعضي گونه  ها، به‌خصوص گونه  هاي درختي در مقابله با سرما واكنشي از خود نشان مي  دهند كه بسياري تصور مي  كنند درخت خشك شده است. اتفاقي كه سال 89 بر اثر سرماي سختي كه پيش آمد براي بسياري از سوزني  برگان و اوكاليپتوس رخ داد.

در چنين مواقعي بايد درنظر داشت كه اين خشك شدن نوعي حالت تدافعي است و بعد از رفع سرما و پايان بارندگي بايد حتما دوره‌هاي آبياري، به‌خصوص آبياري قطره‌اي را از سر گرفت تا درخت جان بگيرد، نه اينكه آن‌ها را قطع كنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اطلاعات نسبتأ خوبی است اما خیلی کم و محدود می باشد اگر ممکن است تعداد گلها را بیشتر کنید
آخرین اخبار