هزار و سيصد هكتار از اراضي بزرگترين جزيره خليج پارس در منطقه آزاد قشم با هدف شتاب گرفتن توسعه صنايع و تاسيسات توليد، ذخيره سازي و فرآورش نفت خام و گاز طبيعي به شركت نفت فلات قاره ايران واگذار مي‌شود.

 
به گزارش خبرنگار اقتصادی با شگاه خبرنگاران، با تشديد فعاليت‌هاي توسعه همه ‌جانبه جزيره قشم، توافق‌هاي مهمي با سازمان منطقه آزاد قشم براي واگذاري 1300 هزار هكتار زمين در اين جزيره به شركت نفت فلات قاره ايران انجام شده است.

براساس این گزارش: طي سال هاي گذشته علاوه بر استقرار تاسيسات فرآورش، ذخيره سازي و انتقال نفت خام ميدان مشترك هنگام در جزيره قشم، طرح ها و پروژه هاي ديگري نيز در سطح اين جزيره طراحي شده است كه از جمله مهمترين آنها طرح توليد برق با اتكا به ذخاير گازي ميدان فروز B است، قرارداد توسعه ميدان گازي فروزB با هدف توليد محصولات گازي و تبديل آن به برق ميان شركت مپنا و شركت نفت فلات قاره ايران امضا شده است. 

همچنین: توليد برق در نيروگاه سيكل تركيبي به ميزان 3 هزار مگاوات در فاز اول براي ايجاد ارزش افزوده و تبديل بزرگ ترين جزيره خليج فارس (قشم) به منطقه انرژي و تبديل شركت هاي ايراني به شركت هاي معتبر در زمينه توسعه ميدان هاي نفت و گاز، از ديگر اهداف اجراي اين طرح است.

لازم به ذکر است: مساحت جزيره ۱۴۹۱ كيلومترمربع است ؛ اين جزيره از شمال به شهر بندرعباس، مركز بخش خمير و قسمتي از شهرستان بندر لنگه، از شمال‌شرقي به جزيرهٔ هرمز، از شرق به جزيرهٔ لارك، از جنوب به جزيرهٔ هنگام و از جنوب غربي به جزاير تنب بزرگ و كوچك و بوموسي محدود مي‌گردد. فاصله جزيرهٔ قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس ۸/۱۰ مايل (۲۰ كيلومتر)، تا بندر هرمز ۷۲/۹ مايل (۱۸ كيلومتر)، جزيره لارك (تا مركز دهستان لارك) ۸۵/۴ مايل (۹ كيلومتر)، تا جزيره بوموسي ۰۱/۸۸ مايل (۱۶۳ كيلومتر) و جزيره تنب بزرگ ۵۵/۶۱ مايل (۱۱۴ كيلومتر) است.

گزارش يادشده حاكيست: اين توافق با حضور مهندس احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت ملي نفت ايران، محمود زيركچيان‌زاده مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران و اسفنديار حيدري‌پورمديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم حاصل شده است./ر
برچسب ها: زمین ، واگذاری ، نفت ، فلات قاره ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار