خطر سقوط جوانان در چنگال غريبان

با ترويج تهاجم فرهنگي و مرگ تدريجي باورهاي مذهبي، گسترش آسيب هاي اجتماعي را به دنبال دارد.

محمود رفيعي كارشناس مذهبي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: در فرهنگ ما خانواده به عنوان ركن اصلي جامعه بر طبق دستور و مقررات اسلامي و عرف ملي تشكيل مي‌شود، با تشكيل خانواده اي مستحكم و متعادل زمينه براي احياي جامعه اي مستحكم با حفظ اصالت و هويت ايراني؛ در برابر تهاجم فرهنگي مهيا شد.

وي در ادامه افزود: با آشنايي و ازدواج يك دختر و پسر بر پايه ي عقل، دين، مذهب، ايمان و عرف، خانواده مستحكم تشكيل مي‌شود.

اما اگر بر مبناي احساسات و عواطف مقطعي و زود گذر يا بر اساس هيجان هاي دوران مخصوص جواني كه فقط دل خوش جملات عاشقانه يا رد و بدل احساسات آن ها با پيوندي سست و غير عاقلانه تشكيل شود؛ به طبع كمتر از 6 ماه اين خانواده متلاشي خواهد شد.

رفيعي اشاره كرد: از عمده ترين دلايل افزايش و رشد صعودي آمار طلاق،‌ تشكيل خانواده هاي امروزي و فاصله نسل جديد از سنت وفرهنگ اصيل ايران و جايگزيني فرهنگ غرب  زدگي به جاي آن است، به طوري كه از هر 5 ازدواج، 3 مورد آن منجر به طلاق مي‌شود.

وي افزود: اگر ازدواج جوانان درابتدا با نيت دوستي چند روزه براي خوش گذراني؛ بر اساس روابط دوستانه و هواي نفساني يا از طريق پيامك، چت،‌ ايميل،‌ اينترنت و حرف هاي پر لعاب دار ميان دختر و پسر صورت گيرد در مدت زمان بسيار كوتاه منجر به جدايي مي‌شود، لذا چنين ازدواج هايي ربطي به فرهنگ و عرف ما ندارد.

بر اساس اسلام برقراري روابط دختر و پسر خارج از عرف و فرهنگ ؛‌ ارتباط تار عنكبوتي است.

انجام ازدواج ها از طريق چت،‌ اينترنت،‌ پيامك، هيجان هاي دوره ي جواني و هواي نفساني زمينه ساز ايجاد خانواده هاي متلاشي است.

وي در خصوص نقش غريبيان در گسترش آسيب هاي اجتماعي گفت: غريبيان تجربه ي تلخ خود و نبود خانواده به معنا و مفهوم واقعي خانواده هاي ايراني درصددند توجه فرهنگشان را به ما منتقل كنند،‌ جوانان ما بدون توجه به سيل ويرانگر از سوي غربيان با نابودي بنيان خانواده، افزايش طلاق، كاهش ازدواج هاي سالم كه نتيجه ي آنان بچه هاي طلاق؛ ايجاد جنايت هايي از جمله قتل و سرقت مسلحانه است ناخواسته در تشكيل خانواده هاي متلاشي و گسترش آسيب هاي اجتماعي موثرند.

رفيعي افزود: در دانشگاه ها نيز اگر ازدواج ها در قالب غرب زدگي و دور از فرهنگ،‌ عرف، مذهب و تجربه ي بزرگان دين و نياكانمان باشد دچار آسيب و گسترش خانواده هاي متلاشي مي‌شود.

وي با تأكيد برنقش آموزه هاي ديني بر استحكام خانواده و جامعه گفت:‌ در قرآن متون هاي ديني، دعاها و حديث ها، در ارتباط با اهميت نقش خانواده بسيار صحبت شده است.

در حديث كسا و زيارت عاشورا به طور مفصل در ارتباط با خانواده معنوي و تكاملي اهل بيت (ع) و نقش حضور حضرت فاطمه ( س) به عنوان مادري نمونه؛ مركز اصلي و عامل مهم آن، توضيح داده شده است.

همچنين پيروان اهل بيت (ع) به عنوان خانواده متعادل معرفي شده اند.

رفيعي در ادامه افزود: در واقع ريشه اصلي شهادت بهترين انسان ها در عاشورا وجود خانواده هاي متلاشي كه افرادي هم چون ابوسفيان،‌ معاويه،‌ يزيد، شمر، عمر، ابن مرجانه به دليل فقدان مادري نمونه تربيت شده اند.

مانند: ابن مرجانه كه مادرش زني فاسد، كافر و عامل اصلي قتل و غارت هاي واقعه ي كربلا است.

وي در پايان افزود:‌ خانواده هاي تكاملي، معنوي، تعادلي و معتقد باعث ترقي جامعه و خانواده هاي متلاشي و نامناسب باعث نابودي جامعه، گسترش آسيب هاي اجتماعي و تضعيف باورهاي مذهبي مي‌شوند./ز
برچسب ها: چنگال ، سقوط ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار