مدیركل دفتر ثبت و حفظ میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یكی از ویژگی های منحصر به فرد شهر تاریخی 'بلقیس' اسفراین، تداوم سكونت در آن در دوره های مختلف و متوالی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، آتوسا مومنی' امروز پس از بازدید از شهر تاریخی بلقیس اسفراین بابیان این مطلب افزود: سکونت متداوم این اثر را از سایر آثار متمایز می كند و این نشانگر آن است كه حیات در این منطقه بدون گسست در یك دوره طولانی ادامه داشته است.

وی وجود قابلیت های فراوان در اطراف این بنای ارزشمند تاریخی را افزایش دهنده شانس جهانی شدن این اثر خواند و گفت: وجود قلعه ها، كاروانسراها و آرامگاه و بقاع متبركه در اطراف شهر بلقیس امتیازات این بنا را برجسته كرده و می توان با تلاش بیشتری این اثر تاریخی را به دنیا شناساند.

رییس دفتر ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: تاكنون پژوهش های خوبی در این مجموعه انجام گرفته كه البته كافی نیست و باید ادامه یابد.

محمدحسن طالبی افزود: با توجه به اعتبار 40 میلیارد ریالی كه برای مطالعه، مرمت و بازسازی این بنا تخصیص یافته، مطالعات و بررسی ها باید با جدیت بیشتر و برنامه ریزی بهتری صورت گیرد تا در آینده ای نزدیك شاهد جذب گردشگران زیادی به این مجموعه باشیم.

شهر تاریخی بلقیس مربوط به دوران صدر اسلام تا صفویه، بزرگ ترین مجموعه خشت و گلی كشور پس از ارگ 'بم' است كه با وسعتی افزون بر 135 هكتار در حاشیه شهر اسفراین در مجاورت جاده ارتباطی این شهر به سبزوار واقع است./س
برچسب ها: تاریخ ، بلقیس ، جهانی شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.