بارش شهابي ثوري امشب در تمام نقاط جهان قابل رويت است.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، از امشب و به مدت 2 ماه آسمان صحنه بارش شهاب ها خواهد بود که با بارش شهابي ثوري يا Taurid آغاز مي شود.

اين بارش شهابي بلافاصله پس از نيمه شب آغاز شده و اگرچه با 10 شهاب در ساعت آغاز خواهد شد، اما به عنوان به عنوان سرآغاز دوره شهابي مهم است.



بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دارِ انکه با جو زمین پدید می‌آید. از آن‌جا که نقطهٔ نورباران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال‌ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیدند؛ که این نام تا به امروز باقی است.

اين بارش شهابي در روز 27 آبان ماه با آغاز بارش شهابي اسدي يا Leonid ادامه خواهد يافت.

سرعت شهاب هاي اين بارش شهابي بسيار زياد و در حدود 64 کيلومتر در هر ثانيه بوده و ستوت دود بر جاي خواهد گذاشت.

بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی است که معمولاً هر ساله در فصل پائیز روی می‌دهد، و کانون بارش آن در صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد. این بارش در شب‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود. دنباله دار تمپل – تاتل با دوره تناوب ۳/۳۳ سال منشاء بارش شهابی اسدی است. شهابهای اسدی از سریعترین شهابها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.



همچنين روز 23 آذر ماه نيز بارش شهابي مهم ديگري اتفاق خواهد افتاد.

اين بارش شهابي معروف به گامينيد ياGeminids بوده و در ساعات پس از نيمه شب 22 تا 24 آذر ماه قابل مشاهده خواهد بود.اين بارش شهابي نيز در همه نقاط ديده مي شود.اين بارش با 50 شهاب در هر ساعت اتفاق مي افتد./ع ل
برچسب ها: آسمان ، شب ، بارش شهابی ، شهاب ، ماه ، نجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار