جانشين وزير دفاع از ساخت موتوري پرقدرت که در پرتاب موشک‌هاي دوربرد و پرتاب‌هاي بسيار بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار سرتيب بکايي جانشين وزير دفاع در مراسم نخستين سالگرد شهيد تهراني‌مقدم و شهداي غدير در دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينکه همايش ارزشمند "دانشمند پارسا" توجه به اين لقب که حضرت آقا به شهيد تهراني‌مقدم دادند را معطوف مي‌کند.

وي افزود: اصولا همين دانشمندان پارسا مبدأ تحولات و پيشرفت‌هاي علمي در دنيا شدند و با عدم دنياطلبي و صرف عمر خود در راه رضاي خدا دستاوردهاي ارزشمندي براي بشر به ارمغان آوردند.

جانشين وزير دفاع با تأکيد بر اينکه دستاوردهاي امروز انقلاب، با حضور هزاران دانشمند پارسا نتيجه تحول بزرگ در عرصه‌هاي مختلف است و پيشرفت‌هاي شگفتي را در چشم جهانيان به نمايش گذاشته است؛ البته منظور اين نيست که به آنچه که خواسته‌ايم رسيده‌ايم، اما اينکه با گذشت 30 سال از سنگ‌اندازي‌هاي دشمنان، تحريم‌ها و مشکلات، به جايي رسيديم که باعث شگفت جهانيان شده، قابل تقدير است.

سردار بکايي ادامه داد: در سال 55 که در دانشگاه اميرکبير پذيرفته شدم حتي يک آزمايشگاه تحقيقاتي يا دوره دکتري نداشتيم و اساتيد به دانشجويان ممتاز توصيه مي‌کردند که عمر خود را تلف نکرده و به خارج از کشور بروند. صنعت ما درآن دوران صنعت مونتاژ بود. در اين ايام، انقلاب اسلامي رخ داد که بلافاصله بعد از آن نيز موج عظيمي براي شکستن انقلاب اسلامي به سوي کشور سرازير شد. ده‌ها گروه، هدف ضربه زدن به نظام را دنبال کردند، اما پس از اينکه دشمن ديد که در اين توطئه‌ها به شکست خورده، جنگ تحميلي را به راه انداخت.

جانشين وزير دفاع افزود: در جنگ تحميلي با تجهيزاتي مواجه شديم که هيچ شناختي از آن نداشتيم. وقتي عمليات والفجر مي‌خواست انجام شود با سختي توانستيم دو هزار و 300 موشک اسکاد به دست بياوريم، درحالي که دشمن در هر حمله ما را موشک‌باران مي‌کرد. در اين شرايط وقتي که امام(ره) فرمودند جنگ از الطاف خفيه الهي است، در ابتدا منظور ايشان را نفهميديم اما در طول جنگ فهميديم که بسياري از دستاوردهاي انقلاب، از دوران دفاع مقدس ريشه مي‌گرفت.

وي يادآور شد: درسال 67 ما توانستيم به ساخت روزانه 6 هزار موشک، 12 هزار گلوله 107 و ... دست يابيم. ما در طول جنگ ظرفيت‌هاي خود را پيدا کرديم.

سردار بکايي اظهار داشت: درسال 64 حتي شناخت صحيحي از موشک نداشتيم و در اين حال ما توانستيم در سال 69 موشک زلزال با برد 300 کيلومتر و توان حمل 500 کيلوگرم مواد منفجره را به طور موفقيت‌آميز امتحان کنيم.

وي خاطرنشان کرد: طي 30 سال، مقابل دنيايي قرار گرفتيم که حداقل 500 سال تلاش علمي پشت سرش بود و اکنون بايد شيب تندتري به روند خود بدهيم که يکي از راه‌هاي آن، شناساندن دانشمندان پارسا است.

وي ادامه داد: به راه‌اندازي نهادهاي تحقيقاتي با نظام نوآوري که از اجزاي دقيق و روشني تشکيل شده باشند و زمان و هزينه رسيدن از ايده به محصول را بکاهد، راهکار ديگر ما بود. در اين نظام، دستگاه‌ها، دولت و نهادها هريک وظيفه‌اي دارند و اگر از نقش خود خارج شوند راندمان کار پايين خواهد آمد.

وي سپردن کارها به يک مجري را از مشکلات بزرگ در عرصه پروژه‌هاي تحقيقاتي دانست و افزود: در نظام نوآوري کارها تفکيک مي‌شوند، براي مثال در نظام نوآوري وزارت دفاع، مراکز نوآوري دفاعي، سناريوهاي مقابله با تهديدات را بررسي مي‌کنند که حاصل آن شناخت آرايه‌هاي لازم است.

سردار بکايي تصريح کرد: مراکز نوآوري دفاعي با توجه به سيستم‌هاي  آفندي و تهديدات دشمن، نوع سيستم پدافندي را پيشنهاد مي‌کنند. مراکز دفاتر طراحي هم، تحقيقات را از هنگام ايده تا تبديل به محصول دنبال مي‌کنند. مراکز توسعه فناوري موظفند که فناوري‌هاي مورد نياز دفاتر را در اختيار آنان قرار دهند. مراکز پژوهش علم و فناوري نيز برنامه‌ريزي‌هاي پژوهش را انجام مي‌دهند.

وي راهبرد رسيدن ايده به محصول را به چهار دسته تقسيم کرد و گفت: دسته اول و دوم آن مراکز اجرايي و دسته سوم مشترک بين دستگاه‌ها و مراکز اجرايي و دسته چهارم مختص به دانشگاه‌ها است و نظام نوآوري که نظامي مشخص است و اکنون در بخش دفاع به کار برده مي‌شود الگو گرفته از همين نظام است.

سردار بکايي افزود: پژوهشکده‌اي که قرار است رابط بين وزارت دفاع و دانشگاه شريف باشد از دسته سه و چهار محسوب مي‌شود، کارش پژوهش است و انتظار مي‌رود که دانشگاه شريف بتواند با دستيابي به بهترين فناوري‌ها در دفاع کمک کند و ان‌شاء الله تا سال 1404 به اهداف چشم‌انداز دست يابيم که البته نيازمند ارتباط تنگاتنگ بين دانشگاه و صنعت است.

وي درپايان از ساخت موتوري پرقدرت خبر داد که در پرتاب موشک‌هاي دوربرد و پرتاب‌هاي بسيار بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از آخرين تلاش‌هاي شهيد تهراني‌مقدم محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: بکایی ، پرتاب ، موشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار