حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

علي معلم:فيلم هاي دفاع مقدس صرفا فاخر نيستند/ نبايد ساخت فيلم فاخر را به تهيه كننده ناكام در عرصه توليد دهيم

فيلم هاي دفاع مقدس الزاماً اثر فاخر نيستند و ده ها فيلم در اين زمينه هستند كه هيچ گونه ارزشي ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، در بخش ميزگرد اين هفته برنامه سينمايي "هفت" با حضور علي معلم منتقد و تهيه كننده سينم و جليل عرفان منش معاون آثار سينمايي تاريخ نگار و فيلم نامه نويس به بحث فيلم هاي فاخر پرداخته شد.
جليل عرفان منش در ابتداي اين مبحث اظهار داشت: فيلم هاي فاخر از دو ساحت هزينه و ساختار مورد توجه است. اثري كه بالاتر از سطح معمول ساخته مي شود را فاخر گويند اما صرفا هزينه بالا به منزله فاخر بودن اثر نيست بلكه بايد از صرف مضمون با يك هدف راهبردي در كشور مورد هدف قرار بگيرد كه اين اهداف در سينما كاملا مشخص است.
وي ادامه داد: از مولفه هاي فاخر كيفيت بالا مطابق با استانداردهاي جهاني تعريف شده است و ديگري محتواي ارزنده كه خود فاخر بودن را به مخاطب القا كند.
عرفان منش اظهار داشت: يكي از دشواري هاي سينما مديريت فيلم هاي فاخر است كه اگر فيلم فاخر به معني هزينه تلقي شود نوعي ولخرجي بوده و همچنين طولاني شدن توليد بيش از حد استاندارد و نيز هزينه اي را از دست ميدهد.
وي عنوان كرد: فيلم هاي نهايي "استرداد"، "چ"، "قلاده هاي طلا"، "ملكه"، "شور شيرين"، "عقاب صحرا" فيلم هاي فاخر به شمار مي آيند.
علي معلم در اين خصوص اظهار داشت: نبايد صفتي را قبل از توليد اثر به آن نسبت دهيم مثلا اگر فيلم در حوزه دفاع مقدس باشد فيلم فاخر است در حالي كه دهها فيلم در اين زمينه هيچ گونه ارزشي ندارند در حالي كه يك فيلم با سختي توليد رنگ خدا مي شود و در آن زمان مي‌تو ان نام فاخر را بر روي اين اثر گذاشت.
وي ادامه داد: ما سينماي ملي داريم و پروژه هايي با هزينه بالا جزء از بين رفتن منابع مالي، عدالت ناپذيري، تاثير منفي و مخرب بر روي صنعت سينما، ارزشي ديگري ندارد.
معلم عنوان كرد: در حالي كه اختصاص 40 ميليارد تومان به حداقل هر فيلم امكانات توليد اثرات بهتري را به وجود مي آورد.
وي تصريح كرد: سينمايي كه درگير براي بهتر شدن يك فيلم نامه خوب است با كاهش بهره بري اين هزينه را مي‌توان به چند نفر اختصاص داد تا امكان توليد آثار بهتري را داشته باشيم.
وي افزود:‌چطور توليد يك فيلم فاخر و با عظمت را به تهيه كننده اي مي دهيم كه به خاطر مشكلات مالي به زندان افتاد و در سطح عاديات اين حرفه مانده اما وارد ساخت اثرهاي فاخر مي شوند.
گفتني است، برنامه سينمايي "هفت" با هدف بررسي مسائل سينماي ايران به سردبيري و اجراي محمود گبرلو و تهيه كنندگي علي قانع هر هفته جمعه شب ها از شبكه سه سيما به  روي آنتن مي‌رود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار