با ایجاد طرح افزایش ظرفیت دانشگاه ها در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی بويژه در مقطع دکتری، اهدا وام به دانشجویان در حال بررسی است.

حسنی، مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت:  طرح افزایش تحصیلات تکمیلی در وزارت علوم با توجه به اسناد بالا دستی و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و البته با توجه به افق چشم انداز 1604 در برنامه پنجم توسعه پیشنهاد داده شد و به صورت یک قانون به دانشگاه های ابلاغ شد.

وی افزود: دانشگاه هایی که بتوانند ظرفیت مازاد بر آنچه که در طرح رایگان است را ایجاد کنند می توانند توسعه پذیرش دانشجویان در تحصیلات تکمیلی را داشته باشند که البتته با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی این امر رویکرد مناسبی برای دانشگاه ها است تا از این پتانسیل استفاده کنند.

حسنی تصریح کرد: در سال جاری از میان 1 میلیون و 50 هزار متقاضی توانستیم حدود 90 هزار نفر را در دانشگاه ها پذیرش کنیم.

و در این حالی است که در مقطع دکتری از 180 هزار نفر حدود 11 هزار نفر ظرفیت سازی شدند که با توجه به پردیس دانشگاهی و با اخذ شهریه و ایجاد امکانات بیشتر از آنچه  که معقول است دانشجو بپذیرند.

وی به تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و هزینه های بالای آن اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور عزیمت می کنند علاوه بر پرداخت هزینه های بالا از نظر مالی مشکلاتی در خصوص مباحث فرهنگی هم دارند بنابراین تحصیل دانشجویان در داخل کشور بسیار برای دانشجویان بهتر و با اهمیت تر است و می خواهیم این ظرفیت را تا 2 برابر افزایش دهیم.

** تا پایان سال وضعیت وام این دانشجویان مشخص می شود

حسنی در ادامه در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه بسیاری از دانشجویان علاقمند به تحصیل وجود دارند که چون نمی توانند هزینه بالای دانشگاه را بپردازند، نمی توانند وارد دانشگاه شوند گفت: ما نمی توانیم هم بحث دانشجو با ظرفیت بالا را داشته باشیم و هم طرح رایگان را چون دولت نمی تواند از محل بیت المال دانشجویانی را که قبول نشده اند را به صورت رایگان وارد دانشگاه کند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم ظرفیت رایگان را در پردیس های دانشگاهی بکشانیم. چرا که 50 درصد ظرفیت ما زمانی که پردیس دانشگاهی را مطرح کردیم برای دانشگاهي که بتواند افزایش ظرفیت رایگان را افزایش دهد رخ می دهد.

حسنی تصریح کرد: اگر دانشگاهی 100 نفر پذیرش دارد می تواند 50 درصد هم رایگان بگیرد ولی اگر 150 نفر بگیرد باز هم می تواند به صورت اضافه 75 نفر دانشجو بگیرد که این افزایش تشویقی بر دانشگاه محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما برای حل مشکل این دسته از دانشجویان وام هایی را برای دانشجویان تهیه کردیم که البته این امر در دست بررسی است تا دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات نسبت به پرداخت این وام ها اقدام می کنند. البته این طرح قطعا نارسایی هايی دارد که تا پایان سال نتيجه این طرح اعلام می شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار