رئیس رسانه ملی با تاکید بر ضرورت نیازسنجی مخاطب در تولید آثار نمایشی در تلويزيون از برنامه‌ريزی موثر و آینده‌نگری در سیما قدردانی کرد.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، مهندس عزت‌الله ضرغامی که در «نشست چشم‌انداز دوسالانه برنامه‌های نمایشی سیما 1394-1392» سخن می‌گفت، با اشاره به نقش و اهمیت برنامه‌ريزی در مدیريت فرهنگی کشور گفت: یکی از آسیب‌هایی که مدیريت فرهنگی کشور با آن روبروست این است که برنامه‌ريزی در آن مغفول مانده است.

وی با بیان وجود فاصله بین حوزه‌های ستادی با حوزه‌های اجرا و صف در مدیريت فرهنگی کشور، گفت: در برخی حوزه‌های فرهنگی برنامه ريزی وجود ندارد یا خیلی محدود، مقطعی و گذراست که یکی از دلایل آن بی‌ثباتی برخی مدیران این حوزه است.

مهندس ضرغامی در ادامه با بیان این مطلب که درتولید پیام‌های مختلف باید مخاطبان را در نظر داشت، تصريح کرد: اگر می‌خواهیم راجع به دفاع مقدس، محتوا تولید کنیم باید ببینیم که چه حر‌ف‌هایی را برای نسل های جدید و قدیم می‌خواهیم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهیم راجع به اخلاق در نمایش بحث کنیم، نباید انتزاعی باشد، باید مصداق‌ها و موضوعات مشخص باشد و راجع به آنها بحث کنیم.

رئیس رسانه ملی یادآور شد: قضاوت مردم در مورد رسانه ملی ملهم از کارهای نمایشی رسانه است. یک برنامه نمایشی بیشترین قضاوت را در عامه مردم و خواص جامعه به وجود می‌آورد و می‌تواند مخاطبان رسانه را افزایش یا کاهش دهد.

ضرغامی در ادامه با تاکید بر اینکه مهمترین  عامل تاثیرگذار برنامه‌های نمایشی محتواست، تصريح کرد: عوامل دیگر نظیر تدوين،‌کارگردانی، بازيگری و ... در تاثیرگذاری پیام نقش دارند و در تولید محتوا نباید از آنها غفلت شود.

رئیس صدا و سیما با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی یادآور شد: بخش مهمی از ارائه سبک زندگی اسلامی-ایرانی در آثار نمایشی قابل تبلور است.

مهندس ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف تولیدات نمایشی در بهره گیری از جلوه‌های ويژه‌ گفت: باید به  جلوه‌های ويژه که نقش مهمی در جذب مخاطب دارد، توجه بیشتری نشان داده شود.

وی همچنین تصریح کرد که باید از آثار مکتوب ماندگار به بهترين شکل اقتباس شود تا تولیدات نمایشی ارزنده‌ای از آنها به دست آید.

رئیس رسانه ملی در  ادامه با بیان اهمیت فیلم‌نامه در تولید آثار ماندگار، یادآور شد: کارهای نمایشی، به دلیل فیلمنامه خوب مخاطب پیدا می‌کند. در فیلم‌ها و سريال‌ها در همان سکانس اول باید گره مناسب ایجاد شود تا مخاطب آن را دنبال کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که بهترين سوژه‌ها برای تولیدات نمایشی، سوژه‌های مبتنی بر واقعیات است، تاکید کرد: سوژه‌های صرفا انتزاعی چندان مورد توجه مردم نخواهد بود و باید تلاش شود که از سوژه‌های انتزاعی به سمت سوژه‌های واقعی که بر مبنای نیازهای مردم نیز است حرکت کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما توجه به زندگی خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان، جانبازان، آزادگان و بسیجیان را به عنوان الگوی حماسه‌ساز ضروری دانست.

وی استفاده از همه ظرفیت‌ها و همه کسانی را که می‌توانند آثار شایسته تلویزیونی تولید کنند توصیه کرد و گفت:‌سیما باید از نیروهای خلاق و متعهد در حوزه تولیدات نمایشی حداکثر استفاده را بکند.

مهندس ضرغامی در ادامه گفت:‌در سالهای اخیر حداقل 120 مجموعه تلويزيونی در سیما در کنار دیگر تولیدات برجسته و فاخر بوده‌اند.

وی از همکاران گروه‌های فیلم و سریال خواست بدون توجه به برخی حاشیه‌ها و ضمن نقد آثار تولیدی خود و رفع اشکالات، برای تولید آثار ماندگار اهتمام کنند.

رئیس رسانه ملی توجه به قومیت‌ها، پخش مجدد سکانس‌های خوب آثار نمایشی و اهتمام ويژه به محتوای تولیدات تلويزيونی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه در طول‌ سال‌های گذشته، سیما به نیازهای مردم توجه نشان داده و مجموعه‌های نمایشی تاثیرگذاری تولید کرده است.

وی افزود:‌مجموعه‌های نمایشی باید پیش مبتنی بر نیازهای مردم باشد. مردم خودشان را در این مجموعه بهتر و بیشتر ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: ضرغامی ، نقش ، اهمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار