با افزایش آمار مبتلایان به ایدز و روند روبه رشد آن در تغییر انتقال ایدز در کشور از تزریقی به روابط جنسی نگرانی بزرگی را در کشور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل،  امروز 7 آذر در سمینار ایدز افزود: بیماری ایدز را باید یکی از بحران های جهانی تلقی کنیم که مثل دیگر گرفتاری هایی که در بحران وجود دارد این بحران نیز طبقه ی ضعیف جامعه را بیشتر مبتلا می کند.
 
طبق آمار 34 میلیون مورد ابتلا به ایدز تا سال 2011 گزارش شده که دو سوم آن در کشورهای افریقایی بوده است.
 
وی با بیان اینکه وجود 5/23 میلیون نفر در آفریقا غیر از آفریقا شمالی نشان می دهد که این بیماری چه وحشتی را در بین کسانی که از نظر اقتصادی دچار فقر هستند ایجاد کرده است گفت: تأسف بار است که 91 درصد کودکان آفریقایی به کار ضعف آموزش و مسائل دیگر از طریق مادران آلوده ی خود مبتلا  و درگیر ایدز شده اند باید توجه داشت که بیشتر مبتلایان به ایدز در این منطقه کودکان و نوجوانان زیر 15 سال هستند به طوری که 3/3 میلیون نفر آنها زیر 15 سال سن دارند.
 
ابوالقاسمی اظهار داشت: تمام مسئولین فرهنگی و بهداشتی و اقتصادی کشور طبیعتا در کاهش آمار و فرهنگ سازی بیماری ایدز نقش دارند و باید این نقش را ایفا کنند چرا که این بیماری رابطه بسیار نزدیکی با آسیب های اجتماعی دارد.

 تامین داروهای بیماران مبتلا به ایدز بخش عمده ای از بودجه سلامت را به خود اختصاص می دهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از سال 63 که اولین مورد ابتلا به ایدز از طریق خون های وارداتی آلوده به ایدز از فرانسه در کشور گزارش شد با تمهیدات لازم سازمانی با عنوان سازمان انتقال خون در کشور راه اندازی تا بتوانند خون های سالم را در اختیار بیماران قرار دهد و تشکیل این سازمان درمنطقه کاری بی بدیل بود که باعث شد بعد از تاسیس این سازمان موردی از ابتلا به ایدز از طریق فرآورده های خونی گزارش نشود.
 
وی عنوان کرد: دوره ای هم گسترش این بیماری از طریق معتادان تزریقی در کشور بود که این پدیده هم با برنامه ریزی هایی که انجام شد کنترل شد و توانستیم آمار افزایش انتقال از این روش را کاهش دهیم.
 
نگرانی امروز ما انتقال ایدز از طریق انتقال جنسی است که هم فرد و هم خانواده را در گیر می کند همچنین داروهایی که برای کنترل این بیماری استفاده می شود بسیار گران است که هزینه پرداخت این داروها بر عهده وزارت بهداشت است که همین امر بخش عمده ای از منابع حوزه سلامت را به خود اختصاص می دهد.
 
وی به بحث کنترل HIV اشاره و تصریح کرد: بهترین راه برای کنترل( HIV)ایدز آموزش است که ما باید از محفل های جمعی مردم در هر زمان برای آموزش استفاده کنیم.
 
در واقع باید افراد یاد بگیرند که رفتارهای جنسی شان باید در چارچوب خانواده باشد و خارج از این چارچوب این امر یک ضد ارزش و ضد اخلاق است.
 
وی خاطر نشان کرد: مصرف شیشه نیز یک معضل امروزی در جامعه است که اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم تاثیر مستقیم خود را بر روی جامعه می گذارد که به طور عینی نیز مشهود خواهد بود.
 
در واقع عارضه ی معتادان مصرف کننده ی شیشه بسیار خطرناک تر از بیماران روانی طبیعی در سطح جامعه است ،بنابراین باید یک عزم جدی برای کنترل آن در سطح جامعه به وجود آید.
 
ابوالقاسمی به اقدامات دانشگاه  در خصوص کنترل ایدز اشاره و افزود: تحت پوشش قرار دادن 2200 فرد مبتلا به ایدز، تامین خون سالم، مشاوره ومراقبت آموزش در خصوص بیماری های آموزشی، توانمند سازی افراد مبتلا، تقویت زیر ساخت های لازم، ایجاد سه مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر، هشت مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، و سه مرکز دیگر از اقدامات این دانشگاه است./ع2
برچسب ها: ایدز ، بیمار ، تزریقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار