معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با ارزيابي مثبت از جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، اين قانون را بزرگترین قانون توسعه فناوری كشور دانست.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري؛ از دكتر نسرين سلطانخواه با بيان اين مطلب گفت: من به عنوان نماینده رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده دولت جهت ارائه گزارشي در خصوص روند تدوين لايحه تا اجرايي شدن قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان به همراه معاون پارلماني رئيس‌جمهور، آقاي فروزنده در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس حاضر شدم.

وي با مثبت دانستن برگزاري اين جلسه تاكيد كرد: برگزاري چنين جلساتي بين دولت و مجلس باعث نزديك شدن نظرات به يكديگر جهت اجراي هر چه سريعتر قوانين و رفع مشكلات پيش روي جامعه علم و فناوري مي شود.

معاون علمي و فناوري رئيس‌جهور با بيان اينكه اعضاي كميسيون از اقدامات دولت در جهت تدوين و اجراي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان ابراز رضايت كردند، تصريح كرد: اين قانون بزرگترین و اثرگذارترین قانون توسعه فناوری و نوآوری در طول حیات جمهوری اسلامی است و امیدی را در بين جامعه علم و فناوري كشور فراهم كرده است كه انتظار می‌رود شكوفایی جدی را برای اقتصاد كشور به همراه آورد.

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه معاونت علمی و فناوری بر مبنای ضرورت ایجاد ساختاری در سطوح ریاست‌جمهوری جهت ارتباط صنعت و دانشگاه (بنا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب) تشکیل شده است، تصريح كرد: از ابتدای تشکیل معاونت، زیرساخت‌های قانونی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات در حوزه علم و فناوری شناسایی شد و از ابتدای سال 1387 و در چند ماه اولیه فعالیت معاونت، ایده‌ای مبنی بر لزوم وجود قانون مستقل برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات شکل گرفت.

دكتر سلطانخواه با بيان اينكه قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان حاوي دو موضوع مهم شامل تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و آئین‌نامه اجرایی قانون جهت اجرایی‌شدن معافیت‌ها و سایر حمایت‌ها است، گفت: در حال حاضر اساسنامه صندوق نوآوري و شكوفايي در دولت نهايي و شوراي نگهبان هم آن را در ارديبهشت امسال تاييد كرده و از سوي دولت ابلاغ شده است.

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با بيان اينكه اعضاي حقيقي هيات امناي صندوق نوآوري و شكوفايي منصوب شده‌اند، گفت: اولین جلسه هیات امناي صندوق نوآوري و شكوفايي در مرداد 1391 برگزار و هیات عامل صندوق از سوی هیات امنا انتخاب شدند و به صورت رسمی صندوق شروع به کار كرد.

به گفته وي از مرداد امسال تاکنون هیات عامل هر هفته،2 جلسه داشته است و بسیاری از آئین‌نامه‌هاي مالي، معاملاتي و استخدامي جهت تصویب در هیات امنا تهیه شده که انشاءلله به زودی در هیات امنا به تصویب می رسد.

دكتر سلطانخواه در پايان از ابلاغ آيين نامه اجرايي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان طي هفته گذشته از سوي دولت خبر داد و گفت: با ابلاغ اين آيين نامه، سازوكار اجرايي دستگاههاي مرتبط و صندوق نوآوري و شكوفايي نيز تعيين شده است كه اميدواريم هر چه سريعتر شاهد تاثير اجراي آن در جامعه علم و فناوري باشيم.

دكتر سلطانخواه با بيان اينكه در اين جلسه، دغدغه هايي در خصوص نحوه اجراي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان و فعاليت صندوق نوآوري و شكوفايي از سوي رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و رئيس كميته پژوهش و فناوري كميسيون ارائه شد، گفت: مقرر شد كه طي روزهاي آينده جهت پيگيري برخي از دغدغه‌هاي اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، جلسه مشتركي با حضور نمايندگان دولت برگزار شود.

وي در پايان تصريح كرد: به دليل اينكه اجراي اين قانون از اعتقاد فكري و قلبي مديران دولت به خصوص معاونت علمي و فناوري برمي‌خاسته است و ما هر روز با شركت‌هاي دانش‌بنيان سروكار داريم و مشكلات آنها را بررسي مي‌كنيم، در همان مدل قانون، اقدامات فراواني از سوي همه بخش‌هاي دولت خصوصاً معاونت علمي و فناوري انجام شده است كه مي‌توان به اعطاي وام به شركت‌هاي دانش‌بنيان و حمايت از شركت‌هاي مستقر در پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد اشاره كرد./ع2

برچسب ها: دانش ، بنیان ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار