مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، وضعیت فناوری اطلاعات عراق را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین این مرکز اعلام داشت: عراق در اغلب شاخص‌های جهانی فناوری اطلاعات در رده‌های انتهایی قرار دارد. گرچه این کشور رشد قابل توجهی در برخی شاخص‌ها داشته و پروژه‌های متعددی در این کشور در حال اجراست که انتظار می‌رود در صورت اجرایی شدن این پروژه‌ها وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور بهبود یابد. در حالی که کمیسیون ارتباطات و رسانه عراق مرجع رگولاتوری این کشور در زمینه فناوری اطلاعات است ، اما این رگولاتوری بر همه زمینه‌های بازار فناوری اطلاعات عراق اشراف ندارد و شرکت‌های متعددی به ویژه در منطقه کردستان این کشور بدون اخذ مجوز از رگولاتور به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: سال‌های متمادی تحریم و آثار جنگ ویرانگر آمریکا علیه این کشور و ناآرامی‌های بعد از آن، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات عراق را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند.

مطالعه عراق به دلیل این که یکی از کشورهای حوزه سند چشم‌انداز است که رشد پرشتابی دارد و ایران قرار است در انتهای دوره زمانی سند به جایگاه اول علم و فناوری منطقه برسد ، اهمیت دارد. می‌دانیم زیرساخت اینترنت و تلفن ثابت عراق در خلال جنگ و آشوب آسیب‌دیده و کمیسیون ارتباطات و رسانه به عنوان رگولاتور سراسری مشغول فعالیت است، اما این رگولاتوری بر همه بخش‌های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات عراق تسلط ندارد و شرکت‌های متعددی به ویژه در منطقه کردستان عراق بدون اخذ مجوز از این رگولاتوری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مسئله فوق، ارائه آمار دقیق در مورد این کشور را با چالش مواجه می کند. با این اوصاف بر اساس آمارهای منتشره اتحادیه جهانی مخابرات، نرخ نفوذ تلفن ثابت عراق 1/5 درصد، نرخ نفوذ تلفن همراه 4/75 درصد، نرخ نفوذ اینترنت 5/2 درصد و نرخ نفوذ اینترنت پهن باند سیمی صفر درصد است. مقایسه شاخص‌های وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات عراق با دیگر کشورهای سند چشم‌انداز نشان می‌دهد این کشور در رده‌های انتهایی قرار دارد، البته ضریب نفوذ تلفن همراه آن از ایران بالاتر است. بیشتر تلاش‌های بازسازی و توسعه زیرساخت ثابت کشور عراق درسال‌های اخیر شروع شده و این کشور برنامه‌های متعددی را برای بازسازی زیرساخت‌های خود تدوین کرده است.

در پایان گزارش آمده است: پروژه کابل فیبر نوری فرودگاه بغداد تنها پروژه از میان پنج مورد بررسی شده‌ای بود که در سال 2011 به انتها رسید. در سال‌های آینده این پروژه‌ها نیز عملیاتی خواهند شد. از میان فناوری‌های فراپخش دیجیتال بررسی شده تنها ماهواره‌های خانگی دیجیتال و تلویزیون مخصوص تلفن همراه این کشور عملیاتی شده‌اند. با به بار نشستن پروژه‌های در حال اجرا انتظار می‌رود این کشور طی سال‌های آینده در شاخص‌های فناوری اطلاعات، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار