سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر دستاوردهای ارزشمندی را در زمینه تولید آمار و اطلاعات جمعیتی مبتنی بر پایگاه اطلاعات جمعیت کشور کسب کرده است.

علی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار مهاجرتی جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، همچنین این سازمان در زمینه نشر و دست یابی به این آمارها اقدامات مختلفی از جمله تهیه مجموعه های آماری و انتشار الکترونیکی آن را به صورت دوره ای و منظم از طریق پورتال اینترنتی سازمان انجام داده است.
وی افزود: این اطلاعات مهم نقش کلیدی را در رصد و پایش  مستمر تحولات جمعیتی کشور ایفا می کند.
محزون در ادامه بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته، تهیه جداول عمر سالانه براساس پایگاه های اطلاعاتی ثبت جمعیت صورت گرفته و از مهمترین منابع آن می توان به بانک های اطلاعاتی ثبت احوال در خصوص زاد و ولد و مرگ و میر اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در این کشورها قبل از شکل گیری بانک های اطلاعاتی به منظور ثبت جمعیت، تهیه جدول عمر براساس طرح های پیمایشی سنگین و پرهزینه صورت می گرفت و از هزینه های ناشی از خطاهای احتمالی در بروز حوادث و محاسبه خسارت های بیمه ای جلوگیری کند.
محزون اظهار داشت: مبنای محاسبه حق بیمه در این نوع از بازارهای مالی با احتمال بروز حادثه و فراوانی آن در گروه های مختلف جامعه ارتباط مستقیم دارد.
وی افزود: با اطلاع رسانی وسیعی که در خصوص  ظرفیت ها و قابلیت های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور توسط سازمان صورت گرفته،محققین صنعت بیمه در کشورمان نباید بدون انجام کارهای تحقیقاتی موثر در خصوص تهیه جدول عمر متناسب با شرایط  خودمان بنا به اظهار کارشناسان بیمه به کپی برداری از جدول عمر کشورهایی مثل فرانسه اکتفا کنند.
وی در پایان تاکید کرد: این امر موجب به وجود آمدن خسارت هایی ناشی از هزینه های تحمیلی مربوط به انطباق آن با شرایط ایران و از دست دادن سرمایه های ملی در این زمینه شده که این موضوع تعمل برانگیز است./ل
برچسب ها: ثبت احوال ، جمعیت ، آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار