دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد پیرامون نکات مطرح شده درباره نتایج داوری های پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و به منظور تنویر افکار عمومی اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی متن اطلاعیه دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد به این شرح است:
طبق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ارکان تشکیلاتی جایزه ادبی جلال آل احمد عبارتند از 1- هیئت امنا، 2- هیئت علمی، 3- دبیرخانه.
هیئت امنا اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای هنر بوده که ریاست آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، هیئت علمی متشکل از 9 نفر و با تائید هیئت امنا و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می شوند و وظایف آنها عبارت است از:
1-تدوین آئین نامه های داخلی و اجرایی
 2- تدوین معیارهای ارزیابی آثار
3- تعیین و نصب گروه های داوری پس از پایان مراحل داوری روند نتایج تمام گروه های داوری در جلسه هیئت علمی ارائه و پس از تائید و تصویب اعضای هیئت علمی نتیجه اعلام می شود.
همچنين؛‌28 مرداد امسال نخستین جلسه هیئت علمی این دوره تشکیل و اعضای گروه های داوری معین شدند.
پس از طی مراحل مختلف داوری در گروه های داستان، نقد ادبی، تاریخ نگاری و مستندنگاری روند نتایج داوری ها در جلسه 28 آبان امسال اعضای هیئت علمی ارائه و پس از بررسی کامل آنها نتایج طبق تصمیم اعضای هیئت علمی در روز برگزاری مراسم اعلام شد.
این رویه در تمامی دوره های پنجگانه جلال معمول و اجرا شده است و حتی نحوه تقسیم جوایز نیز در موارد مشترک مانند گروه خاطره نگاری که دارای نویسنده و راوی می باشد. طبق تصویب اعضای هیئت علمی انجام می شود مانند کتاب quotation mark دا quotation mark در دور دوم و quotation mark نورالدین پسر ایران quotation mark در دور پنجم. همچنین گاهی نظر گروه های داوری با نظر اعلام شده در مراسم متفاوت می باشد( البته این امر بسیار اندک بوده اما به هرحال موجود است) دلیل آن مشخص است زیرا دبیرخانه موظف به اعلام و ابلاغ مصوب هیئت علمی است.
لازم به ذكر است؛ این امر نه تنها در جایزه ادبی جلال آل احمد بلکه در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نیز جایزه ادبی پروین اعتصامی و کتاب فصل نیز معمول می باشد.
گفتني است؛، طبق گزارش دبیر علمی در مراسم پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد نتایج بر مبنای نظر داوران و تصویب هیئت علمی اعلام می شود. بنابراین روشن است که غیر از نظر اعضای هیئت علمی عامل دیگری در اخذ و اعلام نتایج موثر نمی باشد.

برچسب ها: جلال آل ، احمد ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.