فيلم سينمايي "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" به لحاظ دقت كارگردان و كنترل بازي هاي قابل دفاع بوده و همچنين به دور از مسائل غيراخلاقي و خشونت است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، بخش نقد فيلم اين هفته برنامه سينمايي "هفت" با حضور روح الله حجازي كارگردان، محمد تقي فهيم منتقد، مسعود فراستي منتقد به نقد و بررسي فيلم سينمايي "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" پرداخت.
محمد تقي فهيم در ابتداي اين نقد عنوان كرد: در سال هاي اخير يكي از معضلات اساسي در سينماي ما نگاه و تحليل نگر فاقد پژوهش نسبت به طبقه متوسط است كه باعث شده تا شاهد فيلم هاي دلچسب و مردمي نباشيم.
وي ادامه داد: بر همين اساس يك واقعيتي در غرب مي گذرد كه آن ها پس از بحران در سينماهاي خود به فكر اين افتادند كه قلقلك جنسي را دستمايه سينماي خود قرار داده تا مخاطب را به سينماها جذب كنند.
فهيم اظهار داشت: هم اكنون اين تحليل بدون ريشته و اساس نسبت به طبقه متوسط در سينماي ايران گسترده شد و سينماگران آن را دستمايه خود در توليد قرار مي‌دهند.
وي تاكيد كرد: "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" اگر چه همچنان در بحث رمانتيك مايه‌يي از سيطره نگاه مي گيرد اما سازندگان آن در بحث اجرا با فاصله از اين مضمون، در انطباق با جامعه ايران به شدت از آن موضوع دوري مي كنند.
فراستي در ادامه اين گفتگو عنوان كرد: در بعد از دهه 70 در غرب به خصوص سينماي هاليوود مسائل غيراخلاقي و خشونت شديد و تكنولوژيك شد و تفكر و تحقيق تكنولوژيك اين شد كه اين دو مقوله دو بال جاذبه سينما شدند.
وي بيان كرد: سازندگان ما در ايران بسيار تحت تاثير اين موضوعات قرار گرفتند و بدون اينكه موضوع را با جامعه ما وفق دهند از آن كپي بد كردند.
وي تصريح كرد: خوشبختانه "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" به اين دام نمي افتد بلكه با يك مرد امروزي به اصطلاح مدرن و يك زن به اصطلاح سنتي روبرو هستيم كه اين تضاد بين شبه سنتي و مدرن خوب است و توانايي آسيب شناسي با ايجاد موقعيت درام را دارد.
روح الله حجاري در پاسخ عنوان كرد: قواعد كلاسيك را تا حدي رعايت كرديم قصه داراي عطف است اما به آن شكل كه خود ما دنبال آن بوديم.
وي تصريح كرد: هم اكنون در سينما دست سازندگان براي مخاطب رو شده  تجربه در اين اثر جذاب بوده كه با متريال و انتخاب كمتر قصه را تا جذب نگه داريم.
فراستي در ادامه گفت: اگر ما رويدادهاي مختلفي را براي بحث ايجاد نكنيم و بخواهيم بدون رويداد روي اجزا تنش را بالا برده اما نگه داريم اين خطرناك است.
وي بيان كرد: تماشاگر همچنان قصه گو است و قصه مي خواهد فيلم يك سري اطلاعات به تماشاگر ميدهد اما كامل نيست و به همين علت تماشاگر روي چه مي‌ماند.
وي اظهار داشت: اختلافات سينماي كلاسيك تا مدرن روي چگونه است فيلمسازان صاحب نگاه و جهان بيني دارد و فرم دار كار مي كند و در حال حاضر بسياري روي چه مي مانند.
فراستي تصريح كرد: بحث در بخش اطلاعات روي شخصيت پردازي هم لطمه مي زند و از زن يك تيپ تقريبا سنتي مي سازد كه چيزي زيادي از آن شخصيت متوجه نمي شويم.
فهيم در ادامه بيان كرد: قصه رمانتيك اين اثر در جهت تكريم خانواده ايراني با نقد جريان سنت و مدرنيته درام خود را به نفع اين سنت پيش مي برد تا جايي كه بضاعت فيلم اجازه داده از فرمي براي پيشبرد اين مضمون به نفع جامعه استفاده كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" با نگاه دقيق و خوب و همچنين اجرا از نماهاي خوبي برخوردار است و در آينده در ذهن خواهد ماند.
فراستي در پايان متذكر شد: ابراهيم حاتمي كيا و حميد فرخ نژاد به خوبي از ايفاي نقش برآمده اند اما مهتاب كرامتي گزينه مناسب براي ارائه اين نقش نيست و فيلم به لحاظ دقت كارگردان و وسواس و كنترل بازي ها قابل دفاع است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار