دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ موضوع نظارت نظام مهندسی ساختمان بر اماکن و ساختمان‌های دولتی هنوز به قانون تبدیل نشده است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، عیسی شهامت در یاسوج عنوان کرد: سبک‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت و سازها از اصلی‌ترین موضوعاتی است که اخیراً توجه نسبتاً خوبی به آن شده است.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ قانونی الزامی نمی‌شود جز اینکه زیرساخت‌ها و امکان اجرای آن فراهم شود، افزود: الزامات ساخت و ساز در قوانین ملی ساختمان و بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های جدید در صورت وجود زیرساخت‌های لازم به یک فرهنگ و قانون لازم‌الاجرا تبدیل می‌شوند.

شهامت ادامه داد: امروز در کهگیلویه و بویراحمد نبود آموزش دغدغه اصلی ما نیست بلکه دغدغه اصلی ما این است که تولید کنندگان مصالح ساختمانی باید محصولات با کیفیتی تولید کنند.

وی عنوان کرد: اگر مصالح با کیفیت تولید نشود، ممکن نیست که مردم را به استفاده از مصالح با کیفیت مجبور کرد.

شهامت همچنین به موضوع هزینه‌بر بودن ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: خانه‌دار شدن یک کارمند امروز در کهگیلویه و بویراحمد بسیار مشکل است.

این متخصص حوزه ساخت و ساز تصریح کرد: هزینه‌های نظام مهندسی، شهرداری‌ها، تأمین‌اجتماعی و بیمه و سایر هزینه‌های اداری، ساخت یک خانه را با سختی‌های فراوان مواجه کرده و در چنین شرایطی فرهنگ‌سازی استفاده از مصالح نوین و رعایت سایر بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها کار آسانی نیست.

شهامت عنوان کرد: اکنون بخش زیادی از ساخت و سازها با رعایت همه اصول فنی و ضوابط نظام مهندسی صورت نمی‌گیرند.

این عضو ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان کهگیلویه و بویراحمد از نداشتن نقش این سازمان در ساخت و سازهای دولتی خبر داد و خاطرنشان کرد: موضوع نظارت نظام مهندسی ساختمان بر اماکن و ساختمان‌های دولتی هنوز به قانون تبدیل نشده است.

وی بر استفاده از سازه‌های سبک در ساختمان‌سازی‌ها تأکید کرد و ادامه داد: باید به فکر زلزله باشیم و این را بدانیم که کشوری مانند ژاپن در شدیدترین زلزله‌هایش تنها چند نفر کشته می‌شوند اما در کشور ما شاهد تلفات انسانی بسیار زیادی هستیم.

شهر یاسوج و بخش‌های زیادی از استان کهگیلویه و بویراحمد بر گسل زلزله واقع شده و در همین چند روز گذشته نیز بارها شهر یاسوج به طرز مهیبی به خود لرزید اگر چه قدرت این زلزله‌ها همواره از سه ریشتر کمتر بوده است.

حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌های معقول در کنار فراهم شدن زیرساخت‌های ساخت و ساز با توجه به خطر زلزله در کهگیلویه و بویراحمد، امری لازم و تأثیرگذار به نظر می‌رسد./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.