هر ساله با توسعه شهرنشيني و افزايش جمعيت، راه‌ها و محورهاي ارتباطي در هر منطقه‌اي توسعه مي‌يابند و يا نياز به توسعه و اصلاح پيدا مي‌كنند، زيرا جاده‌ها همواره متناسب با تقاضا و جمعيت موجود ساخته مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، اما آيا راه‌هاي ساخته شده قبلي مربوط به سال‌هاي دور و متناسب با استانداردهاي آن موقع، پاسخگوي حجم‌ تردد بالاي فعلي هستند؛ تبعات استفاده از اين نوع جاده‌هاي نامناسب و غيراستاندارد چيست و چه كساني تاوان ناامني اين جاده‌ها را مي‌دهند و چه تعداد انسان ديگر در اين جاده‌ها جان خود را از دست مي‌دهند؟!

محور آبادان-ماهشهر يكي از محورهاي ارتباطي پرتردد در استان است كه اين جاده به دليل وقوع حوادث مرگبار در سال‌هاي اخير به جاده مرگ معروف شده است. اما آيا پس از چندسال و وقوع حوادث مرگبار در اين جاده شرياني نمي‌توان اعتبار اين پروژه كه مسافت چنداني هم ندارد و نام پروژه ملي را با خود يدك مي‌كشد را از طريق 2 وزارتخانه تامين كرد.

 هر ساله به نقاط حادثه‌خيز در هر منطقه‌اي اضافه مي‌شود و كارشناسان راه معتقدند كه 50 درصد تصادفات و حوادث رانندگي در اين مناطق رخ مي‌دهد. جاده آبادان-ماهشهر يكي از همين نقاط حادثه‌خيز است كه با توجه به وقوع حوادث زياد رانندگي به دليل داشتن نواقصي همچون كم‌عرض بودن و يك بانده بودن، مقرر شده كه به جاده‌اي 2 بانده‌ و ايمن‌تر تبديل شود اما اجراي اين پروژه‌ بنا به دلايلي هنوز به اتمام نرسيده است.

آبان‌ماه امسال وقوع حادثه‌اي مرگبار و مرگ دلخراش 10 نفر موجب شد كه مسولان امر با آهنگ تندتري به‌دنبال تكميل و تسريع اجراي جاده آبادان-ماهشهر باشند و در كل نسبت به مناطق حادثه‌خيز و اصلاح اين نقاط حساسيت بيشتري به خرج دهند.

تغييرات قيمتي، كمبود اعتبارات و بارندگي؛ عوامل تاخير در تكميل جاده آبادان-ماهشهر

سيدجعفر حجازي، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه‌خوزستان، سرعت اجراي جاده آبادان-ماهشهر را بسيار مطلوب عنوان‌كرد و گفت: اين پروژه طبق زمان‌بندي انجام شده و حتي قبل از پايان قرارداد به اتمام خواهد رسيد اما اجراي اين پروژه با مشكلاتي روبه‌رو بود كه موجب تاخير در اجرا شد.

وي اين مشكلات را اين‌گونه عنوان‌كرد:

"مشكل اول: تغييرات قيمت مواد نفتي بود كه موجب شد واحدهاي توليد قير اقدام به صادرات آن كنند؛ در نتيجه قير لازم در اختيار اين پروژه قرار نگرفت. اما الزامي ايجاد شد كه صادرات اين محصول چه به خارج از استان و چه خارج از كشور ممنوع شود. براي حل مشكل قير شركت پاسارگاد آبادان موظف شد قير مورد نياز اين پروژه و ديگر پروژه‌هاي استان را تامين كنند كه در حال حاضر مشكل قير اين پروژه حل شده است."

"مشكل دوم: قرار بود وزارت نفت 50 درصد از اعتبارات مورد نياز اين پروژه را تامين كند كه به جز 10 كيلومتر اول جاده مربوط به مصوبه سفر اول رياست جمهوري، هنوز هيچ اعتباري از ورات نفت به اين پروژه تزريق نشده است. سهم اعتباري وزارت نفت حدود 96 ميليارد تومان مي‌باشد."

بنا به گفته استاندار خوزستان وزارت راه به تعهدات خود عمل كرده و حتي با هدف كمك به تسريع و تكميل اين پروژه بخشي از اعتبارات مربوط به جاده ماهشهر- هنديجان را به جاده آبادان- ماهشهر اختصاص داده است.

"مشكل سوم: بارندگي‌هاي يك ماه اخير يكي‌ديگر از مشكلات اين پروژه است. به عقيده استاندار در جاده‌سازي‌ها پس از عمليات زيرسازي لازم است كه جاده خشك باشد تا عمليات آسفالت و قيرپاشي صورت گيرد و بارندگي مانعي براي ادامه كار است."

حجازي اين مطلب كه مي‌گويند "پروژه جاده آبادان-ماهشهر بايد چند سال پيش به اتمام مي‌رسيد" را رد كرد و گفت: در سفر اول رييس‌جمهور مصوب شد كه 10 كيلومتر از جاده آبادان كه حادثه‌خيز بود با كمك شركت نفت و پالايشگاه آبادان ساخته شود كه اين پروژه به اتمام رسيد اما بعدها در لايحه بودجه سال 89 اجراي پروژه بزرگراه خليج‌فارس كه شامل محورهاي خرمشهر، آبادان، ماهشهر، هنديجان، ديلم و گناوه و بوشهر است و جاده آبادان-ماهشهر جزيي از اين پروژه بود،‌ عملا از سال 90 آغاز شد و پايان قرارداد ساخت نيز تا پايان سال 91 بوده است.

با اين حال بسياري از مسئولان و به‌ويژه نمايندگان استاني معتقدند 2 بانده‌كردن جاده آبادان- ماهشهر پروژه‌اي است با قدمت 20 ساله كه هنوز با وعده و وعيدها و با مشاركت 2 وزارتخانه راه و نفت به سرمنزل مقصود خود نرسيده است.

سرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس راه خوزستان پيش از اين در خصوص وقوع حادثه رانندگي اخبر در جاده آبادان- ماهشهر به خبرنگار ايسنا گفته‌بود: در تصادف پژو با پراید در مسیر آبادان-ماهشهر با توجه به کم‌عرض بودن مسیر، راننده پژو قصد سبقت گرفتن داشت که با خودرو پرايد شاخ به شاخ شد. این مسیر از نظر ساختاری دارای مشکل است و عرض آن جوابگوی ترافیک موجود نیست. ترافیک در این محور به حدی است که باید مسیر رفت و برگشت آن تفکیک شود و به صورت بزرگراه درآید.

تصادفات شاخ به شاخ بدترین و حادثه آفرین‌ترین نوع تصادفات هستند. در این نوع تصادفات دو خودرو با جهت مخالف با يكديگر برخورد مي‌كنند و اين نوع تصادف زمانی رخ می‌دهد که عرض جاده کم و پاسخگوي بار ترافیکي موجود نباشد. اگرچه عوامل انساني و عدم رعايت قوانين رانندگي به‌ويژه رعايت حق تقدم عامل برخي تصادفات است اما اين دلايل همه ماجرا نيستند. قطعا با جاده‌هاي استاندارد و مناسب درصد بي‌دقتي و خطاي رانندگي كمتر خواهدشد.

1325 قرباني در جاده مرگ

اما محمدسعيد انصاري، نماينده آبادان در مجلس شوراي اسلامي نظر ديگري داشت و گفت: با توجه به مذاكرات اخير با وزير راه، مقرر شد كه 5 آبان‌ماه 15 كيلومتر، 20ماه 15 كيلومتر و باقي‌مانده پروژه تا 22 بهمن‌ماه به اتمام برسد.

اين نماينده مجلس با اظهار تاسف از حوادث دلخراش در اين جاده تصريح‌كرد: تاكنون 1325 نفر بر اثر تصادف در جاده مصدوم و كشته شده‌اند. اميدواريم اين پروژه طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته به اتمام برسد تا ديگر شاهد چنين حوادث ناگواري نباشيم.

ترافيك بالا علت حادثه‌خبز بودن جاده آبادان-ماهشهر

نصرالله دهقاني، مديركل راه و شهرسازي خوزستان نيز در حاشيه بازديد از جاده آبادان- ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهاركرد: بخشي از مشكلاتي كه منجر به تاخير در اجراي پروژه شد درسالهاي گدشته مربوط به محيط‌زيست بود كه كسب رضايت اين اداره‌كل حدود يك سالي طول كشيد.مشكل ديگر اين پروژه مشكل تامين اعتباربود. 50 درصد اعتبارات توسط وزارت نفت و 50 درصد ديگر توسط وزارت راه بايد تامين مي‌شد اما وزارت راه تاكنون 38 ميليارد تومان و وزارت نفت 10 ميليارد تومان از سهم خود را پرداخت كرده در حالي كه كل تعهد وزارت نفت 62 ميليارد تومان بود.

وي معتقد است علت حادثه‌خيز بودن جاده آبادان-ماهشهر ترافيك بالاي آن است و اين‌كه اين جاده ديگر تحمل اين حجم ترافيك را ندارد.

پيچ‌ها و قوس‌هاي خطرناك، جاده‌هاي يك بانده و كم‌عرض، دور برگردان‌هاي اضافي يا نبود دور برگردان، تقاطع‌هاي به هم متصل و حتي جاده‌هاي مستقيم و يكنواختي كه سبب خواب‌آلودگي مي‌شوند از علائم حادثه‌خيز بودن جاده‌ها مي‌باشد.

نبود تقاطع غيرهم‌سطح مهمترين ضعف راه‌هاي خوزستان

فيصل رمضاني، يك كارشناس راه نيز معتقد است: رسيدگي به نقاط حادثه‌خيز و اصلاح جاده‌ها نياز به اعتبار دارد و مسوولان استاني بايد بتوانند اعتبار مورد نياز براي اين بخش از پروژه‌هاي راه را جذب كنند.

وي افزود: در استان تقاطع غيرهمسطح وجود ندارد و اين مهمترين ضعف بخش راه استان است. حتي اگر بخواهيم اين امكان را در جاده‌هاي استان فراهم كنيم، منابع مالي به ما اجازه نمي‌دهد. همه مسوولان بخش راه اعتبارات اندك دريافتي را بيشتر صرف اصلاح، به‌سازي و حفظ جاده‌هاي موجود مي‌كنند و اعتباري براي ساخت تقاطع‌سازي و ديگر امكانات جاده‌اي نمي‌ماند و اعتبارات اندك پاسخگوي حجم پروژه‌هاي راه نيست.

به عقيده كارشناسان راه ايمن و مطمئن‌ترين راه، راه‌هاي چهار بانده هستند، زيرا شرايط ساخت اين جاده‌ها به‌گونه‌اي است كه خود به خود، جاده ايمن مي‌شود. اگرچه جاده آبادان-ماهشهر مهمترين جاده استان به‌واسطه حمل و نقل كالا، ترانزيت، تردد مسافران و نيروهاي كار است اما اين موضوعات هنوز اهميت تكميل اين جاده قديمي و فرسوده را براي مسولان استاني و كشوري مسجل نكرده و هر سال شاهد هستيم با وقوع حادثه‌اي خونين و جان باختن مسافراني كه عمدتا خوزستاني هستند، اين جاده مانند زخمي‌كهنه سر باز مي‌كند و پس از وعده و وعيدها دوباره به باد فراموشي سپرده مي‌شود.

هر بار ممكن است شاهد حوادث دلخراش و مرگبار ديگري در ديگر راه‌هاي استان باشيم و اين قضيه تكرار شود. اما چرا بايد براي سرعت‌بخشي به پروژه‌ها منتظر قرباني شدن مردم و رانندگان شد. آيا اجرا و اتمام پروژه‌ها نياز به علت و بهانه‌اي دارد.

اجراي برخي از پروژه‌ها همچون پروژه‌هاي بخش راه براي استان ضروري و حياتي است و رفع نواقص جاده‌ها با سلامت و جان مردم مرتبط است؛ هرگونه سهل‌انگاري و تعلل در اجراي پروژه‌هاي مهم همواره تبعات جبران‌ناپذير مالي و جاني را درپي دارد كه نياز است مسوولان متولي بيش از اين‌ها به فكر باشند. اميدواريم اين نوع جاده‌ها در استان ديگر وجود نداشته باشد و جاده‌هاي استان به گذرگاه‌هايي ايمن و مطمئن براي مردم و رانندگان تبديل شود./س
برچسب ها: حوادث ، خطر ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.