تا زمانی که حوزه هنری بر مواضع خود پافشاری می‌کند، شورای صنفی از تحریم سینما آزادی و مواضع خود کناره نمی‌گیرد.

حبیب کاوش(سخنگوی شورای صنفی نمایش) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص دلایل تحریم سینما آزادی از سوی شورای صنفی نمایش گفت: این مسئله به عید امسال باز می‌گردد که حوزه هنری برای اکران فیلم ها در نوروز بعد از تماشای فیلم ها و انتخاب آن ها قرارداد اکران در سینماهای خود را امضا و ‌آن فیلم ها را به نمایش گذاشت.
وی افزود: اما پس از چند روز از اکران فیلم های "گشت ارشاد" و "خصوصی" یکباره به این نتیجه رسید که این آ‌ثار ضد اخلاق بوده و به همین علت آن فیلم ها را از چرخه اکران خارج کردند که این موضوع شوک هولناکی را به سینما وارد کرد.
کاوش ادامه داد: از سال 70 تا 89 ما شاهد کاهش تماشاگر بودیم اما استثناً در سال 90 توانستیم با برنامه ریزی و وجود فیلم های خوب، رشد 120 درصدی تماشاگر داشته باشیم.
مثلث نمایش، تولید و تماشاگر به سبب شوک حوزه هنری آسیب دیده است
"کاوش" در این خصوص افزود: همچنین بهمن و اسفند سال 90 بهترین زمان تولید بود ولی با شوکی که حوزه هنری ایجاد کرد مثلث نمایش، تولید و تماشاگر به شدت آسیب دید.
وی اظهار داشت: پس از بروز این مشکلات شورای صنفی نمایش عنوان کرد تولید به سبب اجازه اکران حوزه هنری در خصوص نمایش آثار در سینماهای خود، به شدت خود سانسور شده و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با عقب نشینی خود سانسور شدیدی را در امر نمایش و تولید اعمال می کند.
وی بیان کرد: شورای صنفی نمایش پس از آن با دوستان وارد بحث شده تا از مواضع خود پایین بیاید چرا که ادامه این روند شرایط سینما را ضعیف می کند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد: اما حوزه هنری توجهی به این موضوع نکرد و ما به عنوان اهالی سینما به ناچار اعلام کردیم در صورت اکران گزینشی فیلم ها ما هم آثاری که تمایل نداشته باشیم برای اکران به سینماهای حوزه هنری نخواهیم داد.
کاوش بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمان بعنوان واسطه و طی صحبت با حوزه هنری قرار شد این تحریم از سوی ما برداشته شود ولی پس از گذشت چند روز مجددا حوزه هنری بر مواضع قبلی خود پافشاری کرد.

** حوزه بی دلیل نسبت به اکران آثار به صورت گزینشی عمل می کند

وی ادامه داد: با رایزنی شورای صنفی از طریق دوستان و اهالی رسانه اعلام کردیم که این مشکلات به تولید آسیب خواهد زد. اما آنان توجهی نکرده و دوباره روند خود را پیش گرفتند.
کاوش تاکید کرد: در زمان اکران "کلاه قرمزی و بچه ننه"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این بار خود با وساطت نامه ای به شکل توافق نامه به ما نشان داد که حوزه هنری تمامی فیلم ها را نمایش خواهد داد به جزء تعداد محدودی که در سینما استقلال اکران خواهند شد.
وی ادامه داد: شورای صنفی نمایش دوباره به اعتماد آن دست نوشته، تحریم خود را شکست ولی بعد از اتمام اکران حوزه هنری دوباره بر مواضع قبلی خود پافشاری کرد.
وی اظهار داشت: بر اساس بروز این مشکلات، تولید آسیب دید و همچنین تماشاگر به دلیل نبود آثار خوب با سینما قهر کرد و با ادامه این روند سینما به خصوص بخش خصوصی در حال از بین رفتن بود.
 کاوش عنوان کرد: سینمای ایران از آن پس به این نتیجه رسید که حوزه بی دلیل و بدون توجیه نسبت به اکران فیلم ها به صورت گزینشی عمل می کنند.

** حوزه هنری به عنوان مسبب ایجاد شوک در سینما باید به خودش بیاید

سخنگوی شورای صنفی تصریح کرد: سینمای ایران به طور قطع تا زمانی که حوزه از مواضع غیر قانونی و فراقانونی خود پایین نیاید شورای صنفی هم به سینما آزادی فیلمی برای اکران نخواهد داد و سینما آزادی هم اکنون در حال اکران فیلم های گذشته است.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایگاه قانونی کشور در خصوص تصمیم انتخاب آثار برای اکران است و اگر کسی اعتراضی به آثار دارد باید به جایگاه قانونی اعتراض كند ولی حق اعمال نظر ندارد و یا این که با اعتراض در خیابان ها، فیلم را از اکران پایین بکشد.
 کاوش اظهار داشت: بخش خصوصی حدود 6 میلیارد ضرر متقبل شده و همچنین به دلیل شکست در تولید و خود سانسوری از سوی قانون، حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار جان‌داری در سینماها اکران نمی شود و به همین علت فیلم ها حرارت خاصی برای جذب تماشاگر ندارد .
وی با اشاره به این که هم اکنون سانسور و ممیزی بی دلیل وارد سینمای ایران شده، عنوان کرد: تا زمانی که حوزه هنری که مسبب ایجاد شوک در سینما است به خودش نیاید و متوجه نشود که بدون جایگاه قانونی تصمیم گیری می کند، این تحریم ادامه خواهد داشت و دعا کنیم شروع کنندگان این بازی، خودشان هم بازی را تمام کنند.

** وجود بخش دولتی در سینما عیب سینمای ایران است

 کاوش در خصوص بیانیه مدیران سینما در خصوص تعطیلی سینماها، گفت: این مسئله نیز به همان شوک عید امسال باز می گردد زمانی که حوزه هنری و وزارت ارشاد به جان فیلم ها افتاد هنر و فیلم ها از آن گرمایی که باید داشته باشد محروم کردند.
وی افزود: به همین دلیل به علت نبود تماشاگر، مدیران سالن های سینمایی در حال ورشکستگی هستند و با وجود 26 درصد مالیات توانایی پرداخت هزینه های آب، برق و کارمندان خود را ندارند.
 کاوش ادامه داد: دولت در خصوص مالیات و رسیدگی به سینماها زمانی قول مساعدت داده بود ولی تنها یک پنجم آن وعده ها اجرایی شد.
وی تاکید کرد: به دلیل وجود این مشکلات مدیران سالن های سینمایی ضمن ارسال نامه ای اعلام کردند که اگر تا پایان اکران دولت فکری برای آن ها نیاندیشند متاسفانه سینماها را تعطیل خواهند کرد.
وی ادامه داد: با تحقیقات انجام شده حق را به آن ها دادیم  و این که سینما در شرایط بدی به سر می برد و به طور حتم نیاز به یک آسیب شناسی کلی دارد .
 کاوش اظهار داشت: دولتی بودن بخشی از سینما مشکل و عیب اصلی ماست و سینمایی که از بودجه دولت برای نمایش و تولید استفاده می کند دیگر سینما نیست اثر تولید بودن انگیزه‌ی نمایش در سالن چنین وضعیتی را رقم می زند.
وی در این خصوص خاطر نشان کرد: ای کاش دولت دست خود را از سینماها بیرون می کشید و تنها حمایت می کرد. این تولیدات دولتی کمر سینما و سالن های آن را شکسته است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.