به گزارش
خبرنگاران بازار باشگاه خبرنگاران در رویای علاقهمندان به خودروهای اسپورت، معمولا خودروهایی با گیربکس دستی و طراحی بدنه اغراقآمیز نقش میبندد، ولی همیشه حقیقت، چیزی بسیار دورتر از خیال است. برای مثال، فراری دیگر با گیربکس دستی خداحافظی کرده و در کل به نظر میرسد که دوران اتومبیلهای شاسیبلند قدیمی و گیربکس دستی نیز به اتمام رسیده است.
در دنیای امروزی خودرو، به نظر میرسد که اکثر افراد، نگاهی خصمانه نسبت به برندهایی همچون رنجروور که فقط شاسیبلند تولید میکند، دارند و بیشتر اوقات، تنها گزینه این شرکتها برای ادامه حیات در بازار خودرو، سازگاری با نیاز مشتری است. البته برای بعضیها سازگاری هم جواب نداده و باعث شکست شده است. در هر حال، رنجروور، زیرکتر از این حرفهاست و یک قدم فراتر گذاشته و با نصب یک موتور کم حجم قوی روی ایووک، هنوز بر جای خود استوار ایستاده است.
چهرهای جدید از دوستی قدیمیرنجروور ایووک نسخها ی جهش یافته از LR2 فریلندر است، خودرویی با طراحی زیبا و قدرت مانور بسیار بالا در خارج از جاده که شاید باورش سخت باشد ولی هنوز پرفروش و بسیار محبوب است. در نگاه اول شاید کار زیاد جالبی نباشد که از یک خودروی بینظیر و پرطرفدار یک نسخه دیگر ساخت اما باید گفت که ایووک هم مزیتهای خود را دارد. از شاخصترین ویژگیهای این خودرو میتوان به وزن کم، بازدهی بالا و مصرف سوخت مناسب اشاره کرد.
قهرمان سبک وزندر مورد وزن ایووک باید گفت استفاده از آلومینیوم در بدنه خودرو برای سبکی و به دست آوردن استحکام زیاد، اقدام جدیدی در صنعت خودروسازی فعلی نیست و بسیاری از خودروهای لوکس و اسپورت امروزی، بدنهای از جنس آلومینیوم دارند اما همانطور که پیشتر هم گفتیم؛ کمپانی رنجروور زیرکتر از این حرفهاست و فقط به استفاده از آلومینیوم در بدنه بسنده نکرده و با استفاده از کائوچو و دیگر مواد مستحکم درون خودرو، وزن آن را در مقایسه با مدل LR2 تا حدود ۳۵۰ پوند (158 کیلوگرم) پایین آورده است.
کاهش وزن به دست آمده، باعث افزایش سرعت و بهبود شتابگیری ایووک شده و شتابگیری اولیه آن، 2 ثانیه سریعتر از LR2 انجام میگیرد. در واقع میتوان گفت که ایووک سبکترین شاسیبلندی است که لندرور تا به حال تولید کرده است.
ایووک دوستدار محیط زیستبا توجه بهاین مسئله که حفظ محیط زیست به یک وظیفه جهانی تبدیل شده است، خودروسازان امروزی نیز شدیدا تلاش میکنند تا خودروهای دوستدار طبیعت را تولید کنند چون استفاده همهگیر از این خودروها، نه فقط باعث کاهش روند افزایش گازهای گلخانهای در هوا میشود بلکه خرید این خودروهای کم مصرف از همه نظر به صرفهتر به نظر میرسد.
لندرور ادعا میکند که قدرت خروجی موتور ایووک در مقایسه با موتورهای بزرگتر یکسان بوده، با این تفاوت که دیاکسیدکربن (CO2)تولید شده 20 درصد کمتر است. موتوری که روی جدیدترین سری تولیدی رنجروور نصب شده است یک موتور توربو شارژ چهار سیلندر، دو لیتری بوده که با قدرت ۲۴۰ اسب بخار و ۲۵۱ فوت گشتاور، به راحتی میتواند با بعضی از اتومبیلهای شش سیلندر رقابت کند.
پیشرفت چشمگیر در طراحیاما در مورد طراحی ایووک باید گفت که چهره تهاجمی، چرخهای بزرگ، خطوط منحصر به فرد روی سقف و همه و همه نشان میدهند که ایووک از آن دسته خودروهایی است که اگر یک بار آن را در خیابان ببینید، متوجه تفاوت آن با دیگر شاسیبلندها خواهید شد و به سادگی چهرهاش را به خاطر میسپارید ولی خیلیها به کوچک بودن این خودرو انتقاد میکنند اما باید این نکته را در نظر گرفت که گاهی هم باید به خانمهایی که عاشق شاسیبلند هستند هم فکر کرد!
خانمهایی که شاید رانندگی با یک شاسیبلند کوچک و بینظیر مثل ایووک برایشان مثل یک رویا باشد. در طراحی داخلی ایووک، همه چیز در نظر گرفته شده و کلیه ادوات به بهترین نحو و در موقعیت قابل دسترس نصب شدهاند. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی اووک میتوان به صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، رهیاب ماهوارهای، سیستم صوتی با قدرت 825 وات و 17 اسپیکر، دوربین دید عقب، شیشههای دودی، پکیج سرگرمی سرنشینان عقب، سقف پانورامیک (با سه تریم: سیلور، سفید و هم رنگ بدنه)، گرمکن صندلیهای جلو و ... اشاره کرد که همه این موارد، یک خودروی راحت و دوستداشتنی را به وجود آوردهاند.
امنیتتجربه نشان داده خودروهای کوچکتر، امنیت کمتری دارند، البته باید از فناوری روز هم تشکر کرد چراکه مدتی است این مسئله دیگر در مورد خودروهای کوچک صدق نمیکند. ایووک به عنوان یک شاسیبلند کوچک کاملا از نظر ایمنی استاندارد است.
در این خودرو ریزترین مسائل حفاظتی نیز در نظر گرفته شده است و قاب تمامی درها از فولاد تقویت شده و با مقاومت بالا ساخته شده است. هفت کیسه هوا (جلو، جانبی، پردهای، زانویی)، برف پاکن هوشمند، چراغهای جلوی خودکار، پنج دوربین (جهت افزایش دید راننده در اطراف خودرو) و همچنین حسگرهای جلو و عقب که برای کمک به هنگام پارک کردن خودرو در نظر گرفته شده است، از جمله تجهیزاتی هستند که ضمن حفظ سلامتی سرنشینان، به کنترل بهتر خودرو هنگام رانندگی نیز کمک میکنند.
تواناییهای بیرون از جادهبرای علاقهمندان به آفرود شاید جالب باشد که بخواهند نگاهی هم به این خودرو بیندازند، چرا که طراحان و تولیدکنندگان ایووک، آن را به عنوان یک خودروی عالی برای سفرهای جادهای و حتی سفرهای خارج از جاده معرفی کردهاند، البته ادعاي آنها بدان معنا نیست که ایووک هم میتواند در خارج از جاده، مثل یک LR2 مانور بدهد بلکه بیشتر شبیه به یک خودروی لوکس است که تواناییهای قابل توجهی در خارج از جاده هم دارد.
به غیر از این موارد باید نگاهی هم به نظرات مشتریان انداخت. به عنوان مثال دستهای از مشتریان از قیمت بالای این خودرو شکایت داشتند و اظهار کردهاند پرداخت این مبلغ برای چنین شاسیبلند کوچکی زیاد کار عاقلانهای نیست و با این قیمت میتوان خودروهای جالبتری هم پیدا کرد! انتقاد دیگری که از این خودرو میشود این است که چرا کمپانی برای موتور آن آپشن دیگری در نظر نگرفته و در واقع دست مشتریانی که شاید علاقهمند به موتورهای قویتر هستند را کوتاه گذاشته است.