دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي، خاورميانه را چهار راه حوادث سياسي جهان دانست و گفت: مردم مصر و تونس از موانع عبور کردند و ديگر جايي براي کودتاي نظامي نيست.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، چالش‌هاي فراروي موج بيداري اسلامي، شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با حضور علي‌اکبر ولايتي، دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي و "منيرشفيق" نظريه‌پرداز و انديشمند فلسطيني مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

علي‌اکبر ولايتي در ابتداي برنامه در پاسخ به پرسش اول مجري که از وي در خصوص اهميت نشست انديشمندان پرسيد، گفت: در اين اجلاس از تمام پيشکسوتان، روساي گروه‌ها مذاهب مختلف اسلامي دعوت به عمل آمده بود.

وي با اشاره به پايه گذاري مجمع بيداري اسلامي در 27 شهريورماه سال 1390 افزود: دبيرخانه مجمع بيداري اسلامي در تهران و به دبير کلي اين جانب تعيين شده است.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اهميت اجلاس فرهيختگان اظهار داشت: در اين نشست، دو رکن اساسي در حوزه نظريه‌پردازي و پيشوايي فکر امت اسلامي وجود دارد.

ولايتي با بيان اينکه از 250 نفر از اساتيد دانشگاه‌هاي جهان اسلام و از بيش از 70 کشور جهان در اين اجلاس حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در اين نشست که اکثريت آنها از اساتيد غير ايراني بودند به موضوع بيداي اسلامي و مسائل جهان اسلام پرداختند و در نهايت قطعنامه ارزشمندي با اجماع آرا تصويب شد.

دبير کل مجمع جهاني در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد آيا بعد از گذشت دو سال از موج بيداري اسلامي اين موضوع در ميان کشورها به عنوان گفتمان قالب مطرح شده يا خير، اظهار داشت: به صورت مطلق خير، ولي نسبت به ابتداي کار که غربي‌ها سعي مي‌کردند نام آن را بهار عربي بگذارند پيشرفت‌هايي صوت گرفته است.

* هراس کشورهاي غربي از اسلام

وي با اشاره به اينکه اهل تسنن نيز با فاصله قابل ملاحظه‌اي از اين انقلابات به عنوان بيداري اسلامي ياد کردند، گفت: امروزه کشورهاي غربي از اسلام هراسانند و در تلاشند تا نام انقلاب‌هاي صورت گرفته را بهار عربي يا انقلاب‌هاي رنگين بگذارند.

ولايتي با اشاره به اينکه اکثريت در انتخابات ليبي، مصر و تونس با مسلمانان هستند، خاطرنشان ساخت: بهار عربي، احياي پان عربيسم و يا ناسيوناليسم عربي بود، اين در حالي است که ما شعارهاي عربي را در انقلابات صورت گرفته مشاهده نکرديم.

* بيداري اسلامي با گذشت زمان به ثبوت رسيده است


دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با بيان اينکه آنچه در اين کشورها اتفا افتاده و يادآور روزهاي اول انقلاب اسلامي ايران است، اظهار داشت: با گذشت زمان بيداري اسلامي در حرکت‌هاي انقلابي خود را به ثبوت رسانده است.

وي با اشاره به اتفاقات صورت گرفته در مصر گفت: محمد مرسي با اکثريت آراي مسلمانان به عنوان رئيس جمهور مصر انتخاب شده است، به طوري که وي با تشکيل مجلس موسسان، پيش‌نويس قانون اساسي را تدوين کرده که در آن اصل مهم اسلاميت نظام مطرح شده بود؛ اما کساني که با اسلام و حاکيمت اسلام مخالفت مي‌کردند براي تظاهرات به خيابان‌ها آمدند.

ولايتي با اشاره به اينکه مرسي با سابقه اسلامي از رهبران قديمي اخوان المسلمين مصر است، گفت: مردم مصر به کسي راي داده‌اند که مسلمان و داراي سابقه اسلامي است.

دبير کل مجمع بيداري اسلامي با بيان اينکه مخالفان در مصر مي‌دانند که اکثريت مردم به اسلام راي مي‌دهند، اما راه انحرافي را در پيش گرفتند و براي تظاهرات به خيابان‌ها آمدند، افزود: امروزه موج بيداري اسلامي به اثبات رسيده است.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر بازگشت منطقه به هويت ديني و اسلامي اظهار داشت: قرارداد ساکس ويکو در سال 1916 در وسط جنگ جهاني اول بسته شد و در سال 1917 وزير خارجه انگليس به صهيونيست‌ها هديه داد و نهايتا در سال 1918 عثماني شکست خورد و تجزيه شد، به طوري که بيش از 20 کشور از تجريه عثماني به وجود آمد.

ولايتي با اشاره به اينکه بناي کشورهاي تازه تاسيس بر تسلط منطقه خاورميانه است، بيان کرد: خاورميانه چهار راه حوادث سياسي جهان است، بنابراين بايد گفت که قلب سياسي جهان در خاورميانه واقع است.

دبير کل مجمع بيداري اسلامي با بيان اينکه کشف نفت در اين منطقه اهميت خاورميانه را دو چندان کرده بود، گفت: براي استخراج نفت در سال 1906 قرار داد دارسي منعقد شد و به طوري که در سال 1909 اولين چاه نفت فوران کرد.

وي با اشاره به نقش اساسي نفت ايران در تقويت نيرهاي دريايي انگليس در جنگ جهاني اول افزود: خاورميانه براي کشورهاي غربي از اهميت بسياري برخوردار است به طوري که آنها آثار نفت خود را در عربستان، عراق و کويت مي‌ديدند.

ولايتي با بيان اينکه کشورهاي غربي به دنبال تسلط بر جهان اسلام بودند، به خصوص اينکه قلب جهان اسلام در خاورميانه بود، اظهار داشت: چرچيل در سال 1922 در کنفرانسي خواستار تقسيم خاورميانه شد.

دبير کل مجمع بيداري اسلامي با بيان اينکه اسلام دين زنده‌اي است، خاطرنشان ساخت: بيداري اسلامي، احياي ازش‌هاي ديني و اسلامي است.

وي با بيان اينکه بيداري اسلامي به موازات سلطه استعمار در کشورهاي مسلمان آغاز شده است، اضافه کرد: بيش از 143 نفر از علماي جهان اسلام عليه اشغالگران روس رساله جهادي را امضا کرند و ساکت نماندند و در تلاش بودند تا در مقابل استعمار استادگي کنند.

ولايتي خاطر نشان ساخت: امروزه بيداري اسلامي مسير تکاملي خود را طي کرده، به طوري که پرچم نهايي آن به دست امام راحل برافراشته شده است.

* تحولات جهان اسلام ميوه بيداري اسلامي است


دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اينکه امروزه ايران به قدرت بزرگي در مقابل آمريکا تبديل شده است، گفت: مجموعه تحولات جهان اسلام ميوه بيداري اسلامي است به طوري که مردم مصر و تونس از موانع عبور کردند و ديگر جايي براي کودتاي نظامي نيست.

وي افزود: بعد از فروپاشي انقلاب جماهير شوروي، تفکري تحت عنوان ليبرال دموکراسي در غرب تبليغ شد؛ اين در حالي است که در مقطع کنوني، موجوديتي تحت عنوان بيداري اسلامي و مردم‌سالاري ديني به وجودآمده است.

ولايتي بيان کرد بعد از فروپاشي کمونيسم در شوروي، غربي‌ها به دنبال بزک کردن عجوزه ليبرال دموکراسي بودند، به طوري که آنها زماني که رقيب را از ميدان به در کردند فکر مي کردند دنيا به آخر رسيده و مردم چاره‌اي جز پذيرش ليبرال دموکراسي ندارند.

وي با اشاره به کتاب پايان تاريخ هوکوياما اظهار داشت: دول غربي با فاصله کوتاهي تئوري خود را پس گرفتند.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: در مردم‌سالاري ديني که ايران عرضه کننده آن است، احياي اسلام متناسب با شرايطي جديدي به وجود آمده است.

ولايتي افزود: ايران در ميان اکثريت کشورهاي عالم به لحاظ قدرت و تصميم‌گيري حرف اول را مي‌زند، زيرا هيچ‌کدام از اين کشورها استقلال راي ايران را ندارد؛ بنابراين جمهوري اسلامي ايران آنچه را که مصلحت مي‌داند عمل مي‌کند و هيچ قدرت خارجي نمي‌تواند نظر خود را به ايران تحميل کند.

* کشورهاي غربي از موج بيداري اسلامي غافلگير شدند

همچنين در ادامه برنامه، منير شفيق نظريه‌پرداز وانديشمند فلسطيني در خصوص چالش‌هاي فرا روي موج بيداري اسلامي و در پاسخ به پرسش مجري برنامه درباره فلسفه موج بيداري اسلامي در مقطع کنوني گفت: کشورهاي غربي از موج بيداري اسلامي که در حوزه منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا صورت گرفته است، غافلگير شده‌اند.

وي با اشاره به قيام ملت ايران و سرنگوني رژيم پهلوي افزود: مردم ايران توانستند بر ملت‌هاي ديگر تاثيرگذار باشند، بنابراين من خودم را شاگرد انقلاب اسلامي ايران، امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي مي‌دانم و از دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي به عنوان مديريت خوب در اداره اين کنفرانس قدرداني مي‌کنم.

شفيق اظهار داشت: تمامي شرکت کنندگان از سازماندهي نشست صورت گرفته بسيار راضي بودند، زيرا موفقيت‌هاي زيادي را به همراه داشته است.

اين نظريه‌پرداز وانديشمند فلسطيني با اشاره به اينکه در طول 10 سال گذشته آمريکا و غرب دچار شکست‌هاي زيادي شده‌اند، بيان کرد: آمريکا و کشورهاي غربي به مرور زمان هم‌پيمانان خود را در منطقه از دست داده‌اند، به طوري که شرايط عليه منافع آمريکا، رژيم صهيونيستي و غرب رقم خورده است.

وي با اشاره به اهميت ونقش بسزاي ايران و جبهه مقاومت در تحولات منطقه خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران در پيروزي مقاومت، نقش بسزايي داشته است.

* جايگاه آمريکا در ميان هم‌پيمانان عربي‌اش تضعيف شده است

شفيق با اشاره به تضعيف جايگاه آمريکا در ميان هم‌پيمانان عربي‌اش گفت: آمريکا و کشورهاي اروپايي در طي ده سال گذشته با بحران‌هاي مالي بسيار مواجه بودند.

اين نظريه‌پرداز و انديشمند فلسطيني با اشاره به چگونگي انقلاب‌هاي صورت گرفته افزود: انقلاب‌هاي صورت گرفته از انقلاب ايران درس گرفته‌اند.

وي با اشاره به گفته کارتر در زمان رژيم پهلوي مبني بر اينکه ايران جزيره ثبات است، گفت: طي 34 سال گذشته آمريکا به طور مستمر عليه ايران اقداماتي را انجام داده است.

شفيق افزود: آمريکا در تلاش است تا انقلاب‌هاي منطقه را مصادره کند و اين در حالي است که اين کشور، بسيار ضعيف شده است.

* تبديل ايران به قدرتي بزرگ در سطح جهان

وي با اشاره به تضيف قدرت آمريکا و تقويت قدرت ايران خاطرنشان کرد: آمريکا ديگر نمي‌تواند قدرت و هيمنه خود را در ساير کشورها گسترش دهد زيرا ايران به قدرت بزرگي در سطح منطقه و حتي در سطح جهان تبديل شده است.

اين نظريه‌پرداز و انديشمند فلسيني با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران با تکيه بر اسلام و اراده مردم و رهبرمعظم انقلاب اسلامي، توانسته بر مشکلات خود فائق آيد اظهار داشت: در اين کمنفرانس در خصوص پيشرفت‌هاي علمي ايران صحبت‌هايي شد که موجبات خشنودي بنده را فراهم کرد، به طوري که ايران توانسته در مسائل علمي پيشرفت‌هاي زيادي را کسب کند.

شفيق با اشاره به ارتقاي قدرت ايران در سطح منطقه بيان کرد: شاهد تغييرات ريشه‌اي در حماس و جنبش جهاد اسلامي فلسطين هستيم.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه براي ايجاد دولت مردم‌سالار ديني در کشورهاي انقلاب شده چه بايد کرد، گفت: کشورهاي غربي، رژيم صهيونيستي و برخي ديگر از کشورهاي ارتجاع منطقه در تلاشند تا مانع از ايجاد دولت مردم‌سالار ديني شوند، بنابراين زماني که حکومتي مي‌رود بايد حکومت ديگر جايگزين شود و اين براي مسلمانان کار بسيار سختي است.

اين نظريه‌پرداز وانديشمند فلسطيني با بيان اينکه تمامي انقلاب‌هاي صورت گرفته در جهان در ابتداي امر با مشکلات عديده‌اي مواجه شدند، افزود: زماني که حاکمي بر کنار مي‌شود، ارتش، نيروهاي امنيتي و قضات باقي مي‌مانند که اين خود باعث بروز مشکلات فراواني در ابتداي امر مي‌شود؛ بنابراين بايد گفت انقلاب‌ها به مرور زمان پيش مي‌رود.

شفيق با بيان اينکه پيروزي‌هاي صورت گرفته در انقلاب‌ها پديده بي‌نظيري هستند، افزود: انقلاب‌هاي صورت گرفته در شرايط سختي هستند، زيرا عده‌اي مخالف انقلاب‌ها و خواستار دخالت خارجي‌ها هستند.

وي با ابراز اميدواري نسبت به ادامه حرکت مصر و تونس در مسير بيداري اسلامي گفت: مردم سرنوشت خود را انتخاب مي‌کنند و از قدرت‌هاي استکباري پيروي نخواهند کرد.

اين نظريه‌پرداز فلسطيني در پايان، فتنه‌انگيزي و ايجاد اختلاف ميان شيعه وسني را به عنوان خطري بزرگ براي مسلمانان برشمرد.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۱
مردم مصر ثابت نمودند از فرهنگ بالایی برخوردار هستند وبعیداست مجددا زیربار دیکتاتور دیگری بروند
آخرین اخبار