بازيگر نقش کيان در مختارنامه درباره يار مهربان مي‌گويد: «متأسفانه هيچ فردي در ايران اهل مطالعه نيست! مدت هاست که مطالعه نمي‌کنم چون هم فرصت ندارم و هم حال و حوصله مطالعه کتاب را ندارم.»

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

هميشه دانستن اين که هنرمندان به چه کتاب‌هايي علاقه‌مند هستند و آثار کدام نويسندگان را مي‌خوانند و آيا اصلا اهل مطالعه هستند يا خير؟ براي علاقه مندان جذاب بوده و هست. اما سؤال اين جاست که هنرمندان با توجه به مشغله کاري مي‌توانند مطالعه کنند يا مانند «منوچهر آذري» به جاي کتاب به دنبال کباب و يه لقمه نان هستند.

«رضا رويگري» هم عقيده دارد مردم کشورمان اهل مطالعه نيستند و بيشتر به تماشاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌نشينند. در گفت‌وگوهايي با خيلي از هنرمندان هم چون بازيگر، گوينده، نويسنده و خواننده داشتيم تا بدانيم که چه قدر روزانه کتاب مي‌خوانند و به چه کتاب‌هايي از چه نويسندگاني علاقه‌مند هستند که اين 8 نفر پاسخ‌گوي سؤالات مان شدند.

منوچهر آذري: من دنبال کبابم، اما جوانان به جاي مطالعه ازدواج کنند!

صداي آشناي برنامه «صبح جمعه با شما» که حالا تبديل به جمعه ايراني شده نظر متفاوتي درباره مطالعه دارد: «بايد همه اهل مطالعه باشند ولي اکنون در سن و سال و مشغله بسيار زياد و هزينه‌هاي سرسام آور زندگي را واقعا شما فکر مي‌کنيد فرصت مطالعه دارم؟ يعني من نقطه «کتاب» را عوض مي‌کنم و «کباب» مي‌شود و به دنبال کبابم! گوشت هم گران است، از من توقع مطالعه را نداشته باشيد.

چون کار هنري انجام مي‌دهم در گذشته کتاب‌هاي نويسندگاني که نمايش‌نامه مي‌نوشتند هم‌چون «چخوف» را مطالعه مي‌کردم، کتاب‌هاي «هفته» و «فيل در پرونده» را هم مطالعه و در کتابخانه منزلم نگهداري کرده‌ام. خدا را شکر چون 3 فرزندم پزشک هستند همه نوع کتابي در کتابخانه منزلم دارم. به همه پيشنهاد مي‌کنم ديوان حافظ، سعدي، سهراب سپهري و خيام نيشابوري را بخوانند.

البته به کتاب‌هاي طنز و کمدي علاقه مندم. من مشغله و دغدغه فکري‌ام ازدواج جوانان است. بنويسيد جوانان به جاي مطالعه کتاب، تشکيل خانواده دهند و بعد از آن فرصت مطالعه را هم پيدا مي‌کنند. اکنون جوانان به دنبال تحصيل يا کار هستند و کمتر علاقه به مطالعه دارند. البته اين نکته را هم بگويم که مصاحبه‌هايي که با مجلات مختلف دارم مي‌خوانم. خود نيز دست به قلم هستم و درباره موضوعات مختلف هم چون گراني مي‌نويسم. آخرين کتابي که خواندم نمايش‌نامه «اتللو»ي ويليام شکسپير بود که 6 ماه پيش مجدد مطالعه کردم.

السا فيروزآذر: روزي 6 ساعت مطالعه مي‌کنم!

بازيگر جواني که پاي ثابت فيلم‌هاي تهمينه ميلاني است درباره مطالعه مي‌گويد: «بسيار زياد کتاب مي‌خوانم چون به نويسندگي، نوشتن و خواندن علاقه‌مندم. مطالعه کتاب برايم جنبه سرگرمي ندارد، بلکه جزو کارهاي روزانه‌ام محسوب مي‌شود و در روز حداقل 6 ساعت کتاب‌هاي فلسفي، روان شناسي، رمان‌هاي اجتماعي، سياسي و کتاب‌هاي خوب از نويسندگان معتبر را مي‌خوانم.

چون خاله‌ام «تهمينه ميلاني» بسيار کتاب مي‌خواند و کتابخانه بسيار بزرگي دارند، براي مطالعه کتاب‌هاي خوب راهنمايي‌ام مي‌کند. نويسنده مورد علاقه‌ام «ميلان کوندرا»، «آلبرکامو» و «ژان پل سارتر» و از شعرا هم به «مولوي» علاقه‌مندم و با خاله‌ام بعضي شب‌ها شعرخواني داريم و غزليات مولانا را مي‌خوانيم. آخرين کتابي که مطالعه کردم «30 سالگي» بود. در دوران تحصيل مطالعه کتاب برايم جذاب نبود و هيچ زمان معناي آن را درک نمي‌کردم که چرا مي‌گويند کتاب دوست خوب ماست اما اکنون خيلي به مطالعه کتاب علاقه‌مندم و معناي آن را درک کرده‌ام.

معتقدم هيچ چيزي نمي‌تواند مانند کتاب تجربه‌هايش را به انسان منتقل کند. وقتي حوصله کسي را ندارم، کتاب مي‌خوانم و از خواندن آن لذت مي‌برم و به واقع زندگي انسان با خواندن کتاب متحول مي‌شود.

سحر دولت‌شاهي: به داستان کوتاه علاقه زيادي دارم

همسر رامبد جوان که با سريال طنز مسافران بين مخاطبان شناخته شد مي‌گويد: «اين روزها خيلي سرم شلوغ است، اما اگر فرصت داشته باشم کتاب مي‌خوانم، به تازگي کتابي که «محمود دولت‌آبادي» نوشته اند با نام «م و آن ديگران» را مطالعه کردم. همه جور کتابي مي‌خوانم ولي به داستان‌هاي کوتاه علاقه بيشتري دارم. تعداد نويسندگان مورد علاقه‌ام زياد هستند، معتقدم مطالعه کتاب به طور قطع بر بازي‌ام تأثير مي‌گذارد.

رضا رويگري: ديگر حوصله کتاب را ندارم!

خواننده ترانه ماندگار «ايران، ايران» و بازيگر نقش کيان در مختارنامه درباره يار مهربان مي‌گويد: «متأسفانه هيچ فردي در ايران اهل مطالعه نيست! مدت هاست که مطالعه نمي‌کنم چون هم فرصت ندارم و هم حال و حوصله مطالعه کتاب را ندارم. البته خيلي به خواندن کتاب علاقه‌مند بودم اما مدتي است که بي‌علاقه شده‌ام. اين نکته را هم بگويم تلويزيون جايگزين کتاب شده است، آن زمان هم وقتي تلويزيون نداشتم، شب‌ها پاي راديو مي‌نشستيم.

داوود رشيدي: کتاب‌هاي فرانسوي و ايراني مي‌خوانم

بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون کشور درباره نوع مطالعه خود مي‌گويد: «روزانه علاوه بر روزنامه‌ها، رمان و کتاب‌هايي را که دارم مطالعه مي‌کنم. چون به زبان فرانسه تسلط دارم و تحصيلاتم در آن کشور بود، کتاب‌هاي فرانسوي هم مطالعه مي‌کنم و کتاب‌هاي ايراني نيز مي‌خوانم. برايم فرقي نمي‌کند چه کتابي بخوانم و هر کتابي که مرا وادار به فکر کردن کند و چيزهاي تازه به من بياموزد مي‌خوانم. آخرين کتابي که دارم مطالعه مي‌کنم «در انتظار گودو» اثر «ساموئل بکت» است تا روي صحنه اجرايش کنم.»

هرمز شجاعي‌مهر: بيشتر کتاب‌هاي روان‌شناسي و شعر مي‌خوانم

اما مجري سابق برنامه خانواده درباره کتاب مي‌گويد: «با توجه به اين که 4 مجله را روخواني مي‌کنم، روزانه 20 تا 40 صفحه را مي‌خوانم. علاوه بر آن عادت دارم که روزي 2 ساعت مطالعه کنم و بيشتر کتاب‌هاي روان‌شناسي و شعر مي‌خوانم. اکنون کتابي با نام «تئوري انتخاب» ويليام گلسر را مطالعه مي‌کنم که مترجمش «دکتر علي صاحبي» يک روان شناس ايراني است و موضوع اين کتاب درباره اين است که در بدترين شرايطي که ممکن است در جامعه براي انسان‌ها به وجود آيد، مي‌توانند با آرامش و تصميم درست همه چيز را پشت سر بگذارند. آرزو مي‌کنم همه جوانان ما علاقه بيشتري به مطالعه کتاب داشته باشند.

افشين هاشمي: درباره کارم مطالعه مي‌کنم

بازيگر فيلم‌هايي مثل «لطفا مزاحم نشويد» و «بدون خداحافظي» درباره مطالعه مي‌گويد: «من هم روزانه مطالعه مي‌کنم. البته بيشتر کتاب‌هايي که مربوط به کارم مي‌شود، يعني نمايش‌نامه، درباره سينما، رمان و داستان مي‌خوانم. هر انساني نويسنده مورد علاقه‌اش را دارد و من هم هر نويسنده‌اي که بدانم خوب است کتاب‌هايش را مي‌خوانم. به تازگي کتاب «گفت‌وگو با بيلي وايلدر» را خواندم.

مجيد اخشابي: هفته‌اي چند کتاب مي‌خوانم

خواننده تيتراژ سريال‌هاي معروف سيما در پاسخ به سئوالات ما مي‌گويد: «به طور معمول زماني که بايد در طول روز، هفته يا ماه به مطالعه اختصاص بدهم کم است، اما در حال حاضر به دليل اين که مشغول تحصيل دوره دکتراي پژوهش هنر هستم، هفته‌اي چند کتاب را مي‌خوانم، بنابراين فعلا مطالعه سهم زيادي در زندگي روزانه‌ام دارد.

البته به کتاب‌هاي فلسفي، آييني و ادبي علاقه مندم. از کتاب‌هاي نويسندگاني هم چون «پائولو کوئيلو»، ترجمه‌هاي خانم «دامغاني» و «نجف دريابندري» را مي‌خوانم، آخرين کتاب که به تازگي مطالعه کردم «روش تحقيق پيشرفته» از يک نويسنده خارجي است. معتقدم کتاب روش آموزشي- تربيتي است که مي‌تواند تأثيرگذار باشد بنابراين توصيه مي‌کنم همه روزانه مطالعه داشته باشند.

* مريم ضيغمي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار