نصرالله تاجیک گفت:‌ وزارت کشور انگلیس با حبس خانگی و تحمیل محدودیت‌های متعدد علیه من و وقت‌کشی چند ساله در این پرونده در واقع حقوق انسانی مرا نقض کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سفیر پیشین ایران در اردن در مراسمی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان لندن برگزار شده بود با اشاره به صدور حکم تبرئه‌اش در دادگاه انگلیس اظهار داشت: این اولین پرونده حقوقی در زمینه استرداد است که یک مسلمان علیه آمریکا به پیروزی دست یافته است. این معنای حقیقی استرداد نیست.

وی توضیح داد: این اقدام انگلیس و آمریکا تحقیر مسلمانان است. استرداد یعنی بازگشت یک مجرم برای اجرای عدالت به حوزه قضایی‌ای که جرم در آن اتفاق افتاده است، در حالی که قانون استرداد سال ۲۰۰۳ انگلیس و نیز قرار داد استرداد انگلیس و آمریکا در حقیقت تحویل شهروندان انگلیسی به آمریکا برای محاکمه است.

تاجیک تاکید کرد: هیچ جرمی در آمریکا اتفاق نیفتاده و تمام اتهام مورد نظر در انگلیس بوده است، مانند اتهام فروش باطری صنعتی به ایران به کریستوفر تپین، یک تاجر بازنشسه ۶۵ ساله انگلیسی که در ژانویه سال ۲۰۱۲ به آمریکا مسترد شد و اتهام بابر احمد و دیگران که پنج مسلمان انگلیسی بودند و به آمریکا تحویل داده شدند و نیز ریچارد دویت که یک دانشجوی انگلیسی و یک سایت در انگلیس راه‌اندازی کرده و یا مورد گری مک‌کینون که در خانه‌ای در شمال لندن وارد کامپیوترهای ناسا شده است و چند سال است که با استراد خود مبارزه می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در اردن هم‌چنین با ارائه گزارشی از ابعاد مختلف سیاسی و حقوقی پرونده‌سازی که علیه وی در انگلیس انجام شده و تحولات شش ساله این پرونده که در نهایت منجر به رفع حبس خانگی و رفع اتهام از وی در هفته گذشته شد، از دولت ایران، وزارت خارجه، سفارت کشورمان در لندن، رسانه‌ها و همه کسانی که در شش سال گذشته برای اثبات بی‌گناهی وی تلاش کردند، تشکر کرد.

وی گفت: این پرونده با انگیزه‌های سیاسی و با دخالت مستقیم و غیرقانونی آمریکا، علیه من تشکیل شده بود و خوشحالم که سرانجام پس از شش سال صبر و مقاومت، در دادگاه بی‌گناهی‌ام اثبات شد.

تاجیک افزود: من و خانواده‌ام در این مدت شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و از نظر جسمی و روحی آسیب‌های زیادی را متحمل شدیم و خدا را شاکرم که توانستیم با توکل به خدای متعال، کمک و مساعدت دوستان و دعای خیر مردم این سختی‌ها را با سربلندی پشت سربگذاریم.

سفیر پیشین کشورمان در اردن ادامه داد: وزارت کشور انگلیس با حبس خانگی و تحمیل محدودیت‌های متعدد علیه من و وقت‌کشی چند ساله در این پرونده در واقع حقوق انسانی مرا نقض کرده است و مصمم هستم که این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنم.

وی دوره شش ساله حبس خود را یک امتحان الهی خواند و گفت: توانستم تجربیات خوبی را از این دوره کسب کنم و در این مدت وقتم را به مطالعات قرآنی و دیگر علوم اسلامی اختصاص دادم.

در پایان این مراسم که علاوه بر دانشجویان، گروه‌های دیگری از ایرانیان حضور داشتند، لوح تقدیری از سوی انجمن اسلامی دانشجویان لندن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس به تاجیک اهدا شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار