بيش از 20 درصد بودجه دولت از درآمدهاي حاصل از ماليات تامين مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسيني از فعالين اقتصادي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران با بيان مطلب بالا در جلسه صبحانه کاري اتاق تهران گفت: در ايران 23.8 دهم درصد بودجه دولت از ماليات هاي مستقيم تأمين مي شود.

وي افزود: ماليات بر مصرف کالا و خدمات 7.3 دهم درصد، ماليات بر واردات 5.7 دهم درصد، از بودجه دولت را تشکيل مي دهد.

وي با اشاره به اينکه متأسفانه 65 درصد بودجه دولت از درآمدهاي حاصل از فروش نفت تأمين مي شود اظهار داشت: ما در منطقه اي زندگي مي کنيم که تقريبا منطقه عاري از پرداخت ماليات هاي سنگين مي باشد، به همين خاطر چنانچه بخواهيم ميزان ماليات ها را افزايش دهيم به طور قطع با مشکل فرار سرمايه و کاهش انگيزه جهت فعاليت هاي اقتصادي روبرو خواهيم شد.

وي ادامه داد: در تمام دنيا ميانگين ماليات هاي غيرمستقيم که همان ماليات بر ارزش افزوده، مصرف کالا و خدمات، ماليات بر واردات و... مي باشد 40 درصد از بودجه دولت ها را تأمين مي کند و اين در حالي است که در ايران تنها 7 درصد از بودجه دولت از ماليات هاي غيرمستقيم مي باشد.

وي افزود: چنانچه بخواهيم درآمد کشور را از ماليات افزايش دهيم بايد بر مؤلفه پرداخت ماليات هاي غيرمستقيم تمرکز کنيم چرا که براساس آخرين آمارهاي جهاني ميانگين کسب درآمد دولت ها از ماليات مستقيم 30 درصد است در حالي که در ايران اين رقم نزديک به 24 درصد  است.

وي افزود: ما تنها با يک برنامه ريزي هدفمند و کوتاه مدت خواهيم توانست اين 6 درصد را نيز جبران کنيم./س
برچسب ها: مالیات ، بودجه ، درآمد ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار