مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران از بهره برداري نخستين طرح ذخيره سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه در مجتمع پالايشگاهي و ذخيره سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه به نام شهيد فهميده در سراجه قم به همت متخصصان ايراني خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود سامی وند در نشستی خبری با بيان اين مطلب گفت: پالایشگاه مخزن سراجه قم چهاردهیمن پالایشگاه گازی کشور است که از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی افزود: 80 درصد از ساخت این پالایشگاه با استفاده از تجهیزات داخل کشور بوده به طوری که این پالایشگاه توان پالایش روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز را دارد  و در دو فاز 5 میلیون متر مکعبی راه اندازی می شود.

سامی وند گفت: بکار گیری مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی بعد از بحران سرما در سال 86 تصمیم گیری و از ابتدای سال 87 فعالیت اجرایی مخزن شروع شد.

وي با بيان اين مجتمع ظرفيت ذخيره سازي 700 ميليون متر مكعب گاز در كشور را دارد ، افزود: هم اکنون روزانه 1.5 میلیون متر مکعب گاز از این مخزن در شبکه تزریق می شود.

سامي وند تصریح کرد: با این شرایط تعداد پالایشگاه های گازی کشور به 14 پالایشگاه رسید.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی حجم گاز قابل ذخيره را در فاز نخست را 1.5 ميليارد متر مكعب عنوان كرد و افزود: امسال در اين  مجتمع 700 ميليون ذخيره شده و حجم فاز دوم نيز 3.3 ميليارد متر مكعب است.

سامي وند در خصوص توليد و روزانه گاز در ماههاي سرد سال را در فاز اول 9.8 ميليون متر مكعب و در فاز دوم 22-23 ميليون متر مكعب در روز عنوان كرد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی تصريح كرد: ظرفيت تاسيسات پالايشگاهي در در فاز اول 10 ميليون متر مكعب در روز و فاز دوم 33 ميليون متر مكعب در روز ذكر كرد.

سامی وند با اشاره به اینکه تا کنون 12.5 میلیون بشکه میعانات گازی در این میدان ذخیره شده است، تصریح کرد: باتزریق گاز می توان این میعانات را نیز برداشت و به بازارهای جهانی عرضه کرد و درآمد پیش بینی شده نیز حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون می توان روزانه 1.5 میلیون متر مکعب گاز از اولین میدان ذخیره سازی گاز طبیعی برداشت کرد، اما با سر تر شدن هوا ظرفیت برداشت تا حد روزانه 10 میلیون متر مکعب نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی خاطرنشان کرد: هم اکنون 700 میلیون متر مکعب گاز در سراجه ذخیره شده که تا خرداد سال 92 این حجم به 1.5 میلیارد مترمکعب نیز خواهد رسید.
سامی وند گفت: هزینه راه اندازی سراجه تا کنون 220 میلیارد تومان بوده است که توانستیم با تغییر نوع کمپرسورها در هزینه احداث نیز صرفه جویی کنیم.
وی همچنین با اشاره به احداث مخزن ذخیره سازی شوریجه تصریح کرد: هم اکنون این مخزن پیشرفت 85 درصدی داشته است که تا خرداد ماه سال 95 نیز کار پالایشگاه این مخزن نیز به اتمام خواهد رسید.
سامي وند ، احداث دو سيستم آب شيرين كن هر يك به ظرفيت 350 ميليون متر مكعب، جمعا معادل 700 متر مكعب در روز، ساخت دو مخزن ذخيره سازي ميعانات گاز هريك به ظرفيت 110 هزار بشكه ( 34000 متر مكعب)، احداث خطوط انتقال برق به طوط تقريبي 40 كيلومتر با 143 دكل و ساخت  پست مربوطه( برق 63 به 20 كيلو ولت) ، احداث 17.5 كيلومتر خط لوله 30 اينچ جهت برداشت گاز از خط لوله پنجم سراسري، ساخت سيستم بارگيري ميعانات گاز با 4 بازو مجموعا به ظرفيت بارگيري 300 متر مكعب در ساعت و ايجاد فضاي سبز با وسعتي حدود 15 هكتار را از جمله تاسيسات جانبي برشمرد.

 لازم به ذكر با راه اندازي اين مجتمع براي 700 نفر اشتغال ايجاد شده است./ر
برچسب ها: برداشت ، روزانه ، تاسیسات ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار