فرهنگ حفاظت از ميراث فرهنگي در كشور بايد نهادينه شود.

آرش نورآقايي كارشناس گردشگري در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: مردم خود بايد حافظ ميراث فرهنگي و آثار تاريخي باشند چرا كه سازمان ميراث فرهنگي با گارد ويژه هم نمي تواند جلوي تخريب اين آثار را توسط سودجويان بگيرد.
وي افزود: نگراني از تخريب و سوء استفاده از آثار و بناهاي تاريخي موضوع جديدي نيست و هر اندازه كاوشها زياد شده دزدان ميراث فرهنگي نيز گسترش يافته است.
نورآقايي با اشاره به اينكه جامعه ايراني نسبت به آثار تاريخي عرق ملي دارند افزود: وقتي از سرقت ميراث فرهنگي صحبت مي شود بايد معلوم شود كه آيا واقعاً اثري پيدا يا تخريب شده يا  اينكه فقط به چند چاله و گودال كه در برخي محوطه هاي باستاني ايجاد شده بسنده مي‌كنيم؟
وي اضافه  كرد: بايد معيار ما  از تخريب مشخص باشد چرا كه جامعه به دليل اطلاع رساني گسترده و آگاهي مردم نسبت به ميراث فرهنگي حساس شده و هيچ كس به فكر ساماندهي اين نگراني و حساسيت نيست.
عضو جامعه تورگردانان ايران، آموزش ميراث ايراني را نياز روز جامعه دانست و گفت: ما فقط دغدغه غارت و تخريب ميراث فرهنگي را سر مي‌دهيم در حاليكه كمتر كسي از ميراث دريايي، ميراث طبيعي، ميراث زنده و ميراث معنوي خبر دارد.
پژوهشگر ميراث فرهنگي تاكيد كرد: فرهنگ حفظ ميراث فرهنگي بايد با آموزش در جامعه ما نهادينه وشد و نبايد تنها از نهادها و ارگانهاي دولتي انتظار حفاظت از آثار فرهنگي و تاريخي را  داشته باشيم چرا كه مردم هر كشوري خود بهترين حافظ هويت و ميراث نياكان خود هستند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار