داوود میرخانی رشتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص روند قیمتگذاری خودروهای تولید داخل، تصریح کرد:در حال حاضر قیمت فروش خودروهای داخلی با ارز 1800 تومانی محاسبه و اعمال میشود، در حالی که خودروسازان باید از ارز مبادلهای 2500 تومانی برای تولید محصولات خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه ادامه روند فعلی، زیان 3580 میلیارد تومانی را برای خودروسازان طی سال جاری به همراه خواهد داشت، افزود: دولت باید این زیان را از محل منابع خود به خودروسازان پرداخت کنند.
مشاور انجمن خودروسازان اظهار داشت: طبق تبصره یک ماده 101 قانون برنامه پنجم، دولت مکلف است، ضوابط قیمتی کالاهای اساسی را مشخص کند، اما در تبصره 2 این ماده عنوان شده که اگر قیمت فروش کالا یا خدماتی کمتر از قیمت عادله روز تکلیف شود، مابهالتفاوت قیمت عادله روز و تکلیفی باید همزمان تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولتی در سال اجرا، پرداخت شود و یا از محل بدهی دستگاههای ذیربط تهاتر شود.
وی با اشاره به اینکه ایرادات زیادی در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو توسط سازمان حمایت وجود دارد، افزود: به عنوان مثال خودروسازان تسهیلات مورد نیاز خود را با بهره 30 درصد از بانکهای خصوصی دریافت میکنند، در حالی که سازمان حمایت این بهره را 20 درصد در نظر میگیرد.
میرخانی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر هزینه بالای نقل و انتقال ارز، نرخ ارز برای تعیین قیمت خودرو 700 تومان زیر قیمت واقعی محاسبه میشود که به ضرر خودروسازان است.
وی خاطرنشان کرد:بهترین راهکار در شرایط کنونی ، آزادسازی قیمت خودرو است چراکه این امر سودی را که هم اکنون به جیب دلالان می رود به تولیدکننده باز می گرداند./عب