خاك پاي استادان عارف و عاشق اين ديار تا آخر عمر سرمه‌ي چشم من خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حسام الدين سراج خواننده موسيقي ايراني و نوازنده سنتور و سه تار است.
وي سرپرستي گروه  موسيقي سنتي ايران بيدل را نيز به  عهده دارد.



حسام الدين سراج در سال 1337 در اصفهان زاده شد، وي فرزند محمدرضا سراج است و داراي مدرك تحصيلي فوق ليسانس معماري از دانشگاه شهيد بهشتي و دكتري پژوهش هنر از دانشگاه هنر است.
وي موسيقي را از سيزده سالگي با آموختن تنبك آغاز كرد، سپس سنتور را نزد استاد ساغري آموخته و براي تكميل آن از حضور استاداني چون فرامرز پايور، رضا شفيعيان و پشنگ كامكار بهره گرفت، همچنين در زمينه آواز از محضر مرحوم محمود كريمي و استاد محمدرضا شجريان استفاده كرد.



بزرگترين مشفق وي در تحصيل علم و هنر مرحوم پدرش بود؛ وي به  علوم قديمي و ادبيات احاطه داشت و از صداي خوش آهنگي برخوردار بود و با استادان ادب و هنر نظير استاد جلال الدين همايي، استاد تاج اصفهاني، استاد حسن كسايي و غيره حشر و نشر داشت. به همين جهت فضايي مستعد براي تربيت فرزندانش فراهم آورده بود در چنين محيطي جوانه هاي عشق و علاقه به شعر و موسيقي در جان و دل وي شكوفا شد.
وي علاوه برآواز، در برخي از‌ آ‌ثارش آهنگ سازي را نيز به عهده داشت و با نواختن سنتور و سه تار نيز آشنايي دارد، همچنين در دانشكده هنرهاي زيبا بحثي تحت عنوان شناخت هنر را تدريس مي كند او علاوه بر ايران، كنسرت هاي فراواني در كشورهاي مختلف داشته است.
حسام الدين سراج هنرمند خوش صدا و دوست داشتني كشورمان كه آوازها و كارهايش داراي لحن عرفاني و دلنشين است و همراه با اشعار عرفاني حافظ، كارهاي دلنشين و دوست داشتني از خود به جاي گذاشته است.



آثار و آلبوم هايي كه تاكنون از او منتشر شده است عبارتند از "نينوا"،" باغ ارغوان"، "وصل مستان"، "شمس الضحي"، "ياد يار"، "آفاق عشق"، "طريقت عشق"، "شرح فراق"، "آيين رو"، "دل آرا"، "بي نشان"،" نگاه آسماني"، "نرگس مست"، "بوي بهشت"، "شهر آشنايي"، "رويان وصل"، "وداع"،"عشق و مستي"، "نازنين يار"، "ماه نو"و "آيينه و آه ".
تاكنون كنسرت هايي موفقي از حسام الدين سراج در كشورهاي فرانسه، انگلستان، سوئيس، هلند، آسمان، يونان، اسپانيا، تركيه، كره و چين و آمريكا برگزار شده است.
حسام الدين سراج در يكي از مصاحبه هاي خود در كنسرت چين اظهار داشت: من خود را شاگرد كوچك مدارج نخستين آستان هنر مي دانم و اميدوارم تا آخر عمر خاك پاي اساتيد عارف وعاشق اين ديار سرمه چشم مي باشد.
سراج از جمله انسانهاي روزگار ماست كه صداي آرامش بخش و ملودي هاي سنتي اش هميشه ماندگار بوده و هست، حسام الدين سراج به مناسبت هشتتصدمين سال تولد مولانا با گروه بيدل كنسرتي را در تهران در سال 86 اجرا كرد كه اين اجرا براساس غزليات ديوان شمس تبريزي و مشتمل به 3 تصنيف و يك قطعه ساز و آواز است و مدت اجراي آن 45 دقيقه بود. همچنين؛ سراج در سال 88 آلبوم "جام است"، در سال 87 آلبوم "قصه گيسو" در سال 84 ،"آيينه و آه" و 83 آلبوم" ماه نو" و سال 90 آلبوم "راه بي نهايت" را در كارنامه اي كاري خود دارد.
 در سال 91 نيز از كتاب سراج با موضوع زيباييشناسي تطبيقي موسيقي و معماري رونمايي شد و او دوباره نشان داد كه به راستي تكرار ناشدني و ماندگارترين هنرند كشورمان است.
سراج با توجه به اينكه معماري خوانده اما باز به قول خودش هنري نبود كه او را تخليه كند ولي موسيقي هنري بود كه او را كاملا تخليه روحي مي كرد و خود را در اين عرصه موفق مي‌دانست.
در برخي آثار كه با صداي او شنيده ايم مانند "باغ ارغوان"، "شرح فراق"، "بي نشان"، "آيينه رو" و"ماه نو" آهنگسازي را نيز خود برعهده داشته است.
گفتني است؛ سراج در مكتب هنر اصفهان آواز را آموزش ديد و همين موضوع سبب شد كه حال و هواي مناسبي را در آثارش ارائه كند اما اين گرايش به مناسب خواني و آشنايي با تلفيق صحيح شعر و موسيقي سبب نشده است كه او را به شيوه پيشينيان خود آواز بخواند صدا و لحن متفاوت سراج در ارائه آواز از شخصيت هنري او تعريف ديگري ميدهد كه ردپاي آن را مي توان درآثارش جست با اين وجود وقتي سراج از اركسترها و گروههاي كاملا ملي فاصله گرفتند و قالب هاي ديگري ر تجربه كرده كارش با اقبال عمومي بيشتري مواجه شده است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار