رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: با وجود اقشار مختلف در يک محله، طرح بسيج سازندگي محله محور مي‌تواند سرعت خدمت‌رساني در حوادث غير مترقبه را مديريت کند.

به گزارش خبرنگار اعزامي دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران به تبریز، سردار مجيد خراساني در حاشيه نشست هم‌انديشي حرکت‌هاي جهادي و حوادث غير مترقبه که در جمع خبرنگاران، اولين عملکرد بسيج سازندگي در زلزله ارسباران را تشکيل قرارگاه‌هاي سازندگي براي هماهنگي ظرفيت‌هاي موجود خواند و اظهار داشت: بيشترين نا هماهنگي‌ها اصولا در لحظات پس از حادثه اتفاق مي‌افتد که وجود قرارگاه‌هاي سازندگي در محل حادثه تجربه موفق براي حل اين مشکل است.

وي افزود: کمک به هلال احمر در توزيع و نصب چادر، توزيع بسته هاي مورد نياز آسيب ديدگان، شناخت لحظه‌اي نيازهاي زلزله زدگان، استقرار پراکنده جهادگران در نقاط مورد نياز از وظايف اصلي قرارگاه‌هاي سازندگي در مناطق حادثه ديده است.

رئيس سازمان بسيج سازندگي شناسايي نيازهاي حادثه ديدگان و انتقال و پيگيري از مسئولان مربوطه، ارائه خدمات بهداشتي، فرهنگي و معنوي را از ديگر وظايف جهادگران بسيجي در قرارگاه‌هاي سازندگي دانست  و ادامه داد: خوشبختانه قرارگاه‌هاي سازندگي بسيج در انجام اين ماموريت‌ها عملکرد درخشاني داشته‌اند.

وي آواربرداري کامل بيش از 50 روستا، تحويل 770 واحد مسکوني و 7 هزار واحد دامي را از جمله اقدامات سپاه و بسيج در حادثه ارسباران برشمرد و افزود: ان‌شاالله در آينده‌اي نزديک بيش از 700 واحد مسکوني باقي مانده که مورد تعهد ما بوده به حادثه ديدگان تحويل داده خواهد شد.

سردار خراساني بيمه متمرکز گروه‌هاي جهادي و آموزش‌هاي پيشگيرانه با دستورالعمل‌هاي مربوط به حوادث در قالب دوره‌هاي رسم هجرت را از اقدامات بسيج سازندگي براي جلوگيري از حوادث برشمرد و افزود: به لطف خدا در سال گذشته با وجود اعزام بيش از صدها هزار به اردوهاي جهادي  کمترين حوادث را شاهد بوديم.

وي تبادل تجربيات در حوادث غير مترقبه با ساير کشورها را کاري ارزنده در اين عرصه ارزيابي کرد و تصريح کرد: مطالعات زيادي از تجربيات حوادث غير مترقبه ساير کشورها داشته‌ايم و با توجه به اطلاعات به دست آمده پيشنهاداتي نيز براي اجرايي شدن در سطح کشور و همچنين تجربياتي مانند احداث دائمي در شرايط بحران براي اولين بار در جهان را آماده ارائه به ساير کشورها داريم.

سردار خراساني با بيان اينکه در ساعات اوليه حادثه زلزله خراسان جنوبي نيز کليه تجربيات خود را در اختيار مدير سازندگي استان قرار داده‌ايم گفت: پس از ارسال تذکرات کتبي در حضور فرمانده سپاه استان خراسان جنوبي پيشنهادات خود را به استاندار ارائه کرديم که خوشبختانه استقبال خوبي شد و اکثر آنها مصوب شد.

وي ادامه داد: در ساعات اوليه زلزله خراسان جنوبي با فراخوان حدود 200 نفر در قالب گروه‌هاي جهادي در سطح استان در محل حضور پيدا کرده و پس از آن هم از اعلام حضور گسترده‌اي از استان‌هاي همجوار داشتيم که به علت موفقيت آميز بودن عمليات جهادگران در آن مقطع  ديگر نيازي به حضور افراد بيشتر احساس نشد.

رئيس سازمان بسيج سازندگي کشور توسعه حرکات جهادي در مساجد و محلات براي مديريت حوادث را راهبرد اين سازمان در مديريت بحران‌ها برشمرد و خاطر نشان کرد: با وجود اقشار مختلف در يک محله طرح بسيج سازندگي محله محور مي‌تواند سرعت خدمت‌رساني در حوادث غير مترقبه را مديريت کند و گروه‌هاي جهادي که در مساجد محلات فعاليت مي‌کنند بيش از 50 درصد ظرفيت گروه‌هاي جهادي را تشکيل مي‌دهد و مورد حمايت گسترده‌تر سازمان بسيج سازندگي قرار گيرد.

انتهاي پيام/
پ2
برچسب ها: بسیج ، سازندگی ، غیرمترقبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار