يک کارشناس اقتصادي و کشاورزي گفت: با مديريت و برنامه ريزي در محصولات کشاورزي بايد بين ميزان توليد، عرضه و تقاضا تعادل برقرار کرد.


بهاالدين نجفي استاد اقتصاد کشاورزي دانشگاه شيراز در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: نبود کار کارشناسي در تعيين ميزان واردات و مقدار تعرفه باعث واردات بيش از حد برنج شده که اين به ضرر توليدکنندگان داخلي است.
وي با بيان اينکه برنج ايراني در مقايسه با برنج هاي وارداتي از کيفيت بهتري برخوردار است گفت: برنج هاي وارداتي بدليل ارزان قيمت بودن ممکن است از نظر کيفيت، سلامت، بهداشت غذا چندان مطلوب نباشد.
نجفي بر حمايت هاي مستمر از برنجکاران داخلي تأکيد کرد و افزود: بهتر است با بيمه درآمدي، از محصولات غير استراتژيک که با نوسان قيمت زيادي مواجهه مي شوند حمايت کرد.
اين استاد دانشگاه در تعريف بيمه درآمدي خاطرنشان کرد: بيمه درآمدي يعني اينکه کشاورز محصول خود را از نظر درآمد بيمه مي کند و در اين نوع بيمه قيمت هم وارد مي شود و اگر در صندوق بيمه محصولات کشاورزي وارد شود کشاورزان در مواقع نوسان قيمت محصولات کشاورزي ازنظر درآمد حمايت مي شوند.
وي افزود: در خودکفايي محصول برنج بايد تمرکز ما بيشتر در مناطق شمالي کشور که داراي ضريب نسبي و شرايط جوي مساعدي است باشد زيرا در بسياري از مناطق ايران بدليل شرايط جوي نامساعد و محدوديت منابع آبي امکان توليد برنج با بازدهي خوب وجود ندارد.
نجفي تأکيد کرد: در خودکفايي محصولات کشاورزي بايد اولويت بندي کنيم و اين اولويت بندي ها بايد براساس استفاده بهينه از آب باشد و با توجه به اينکه کاشت برنج به آب فراواني نياز دارد خودکفايي در برنج بايد در آخرين اولويت بندي قرار گيرد.
وي خاطرنشان کرد: در مناطق شمالي کشور بايد با برنامه ريزي ، مديريت و استفاده از تکنولوژي هاي جديد ميزان عملکرد محصول را افزايش داد و در بلند مدت در مرز خودکفايي نزديک شد./ع

برچسب ها: برنج ، واردات ، تقاضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار