عضو مرکز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: تنبلي چشم شايعترين عارضه در دوران کودکي است.

به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر سيامک زارعي قنواتي گفت: با توجه به برخي از حرکات کودک از جمله نزديک شدن بيش از حد به تلويزيون، برخورد با در و ديوار، خوب نديدن اشياء و بروز لکه هاي قهوه اي بر روي قرنيه مي توان تنبلي چشم را تشخيص داد، بهترين زمان تشخيص و درمان تنبلي چشم در کودکان تا قبل از شش سالگي است که به ان دوران طلايي نيز گفته مي شود.

وی خاطر نشان کرد: ‌اگر بیماری تنبلی چشم در سنین قبل از دبستان تشخيص و درمان نشود، درمان آن در سنین بالاتر ممکن نیست و ممکن است سبب بروز تنبلی چشم و به طور شدید میدان دید کم می‌شود.

فلوشيب قرنيه و جراح عيوب انکساري دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به  عواملی که می‌تواند سبب ایجاد تنبلی چشم در افراد شود، بیان کرد: اگر فردی دچار عیوب انکساری چشم شده باشد و از عینک استفاده نکند دچار تنبلی چشم می‌شود.

استاديار گروه چشم دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به مفید بودن غربالگری‌های بیماری تنبلی چشم اظهار داشت:‌ مهمترین راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم  شرکت در غربالگری‌هایی است که برای تنبلی چشم وجود دارد.

دکتر زارعي با اشاره به اينکه اين طرح با مشارکت گروههاي بينايي سنجي اجرا مي شود،  افزود: در صورت شرکت در غربالگری‌ها اگر بیماری وجود داشته باشد تشخیص داده می‌شود و امکان درمان آن در سنین پایین فراهم می‌شود از این رو تشخیص بیماری در این سنین می‌تواند بسیار کمک دهنده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین صدمه‌هایی که از مشاغلی مانند جوشکاری، پلیسه‌ها و مواد شیمیایی به چشم وارد می‌شود از جمله صدماتی است که درمیان جوانان شایع است.

زارعی در ارتباط با روش‌های پیشگیری از بیماری‌های چشمی تاکید کرد: باید برای پیشگیری از این بیماری‌ها مراقبت‌های چشمی را انجام داد و از عینک‌های محافظ استفاده کرد.

وی افزود: رعایت مقررات رانندگی، اجتناب از بازی‌های خطرناک و خودداری از انجام نزاع‌ها می‌تواند به صورت غیر مستقیم تاثیر چشمگیری در کاهش بیماری‌ها و اختلالات چشمی ناشی از ضربه داشته باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار