معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه با بهره برداری از طرح مهر ماندگار پتروشیمی پلیمر کرمانشاه سهم ایران از تولید پلیمر در خاورمیانه به 22 درصد رسیده است، گفت: با افتتاح این واحد پتروشیمی هم اکنون سهم جمهوری اسلامی ایران در تولید پلیمر در دنیا به 3.8 درصد رسیده و امکان افزایش صادرات این محصول وجود دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، عبدالحسین بیات پیش از ظهر امروز (سه شنبه 12 دی) در مراسم افتتاح رسمی مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه افزود: این طرح هشتمین طرح مهر ماندگار است و از ابتدای امسال به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که با بهره برداری از این طرح، ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی کشور به 57 میلیون تن در سال افزایش یافته است، گفت: هم اکنون ظرفیت تولید پلیمر کشور به 6.3 میلیون تن در سال رسیده که بیش از نیاز کشور است.

بیات افزود: تا سال 1370 ظرفیت تولید پلیمر کشور تنها 110 هزار تن در سال بود که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید پلیمر کشور به 12 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی با اشاره به 23 شاخه زیرمجموعه در صنایع تکمیلی پلیمر گفت: از جمله کاربردهای محصول تولیدی در پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، ساخت لوله های PE100 است که در صنعت گازرسانی به شدت مورد استفاده است و با بهره برداری از این طرح اکنون کشور از واردات این کالا بی نیاز می شود.

بیات ادامه داد: همچنین محصول تولیدی پلیمر کرمانشاه می تواند در ساخت لوازم خانگی، ظروف مصنوعی، بطری های نگهدارنده مواد شیمیایی، فیلم و انواع مختلفی از کالاهای پلیمری به کار رود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ظرفیت تولید پلیمر بیش از نیازهای کشور است که امیدواریم با مساعدت دولت امکان صادرات آن به بازارهای منطقه فراهم شود.

بیات اظهار کرد: با صادرات پلیمر مازاد بر نیاز کشور ،سهم ایران در تجارت با ترکیه و عراق به شدت قابل افزایش است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: زمینه احداث دهها واحد صنایع تکمیلی مرتبط با پلیمر در استان کرمانشاه به وجود آمده است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری کرمانشاه امیدواریم زمینه ایجاد اشتغال برای دهها هزار نفر و ایجاد درآمد ارزی برای کشور فراهم شود.

بیات افزود: با افتتاح پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، ظرفیت نصب شده پتروشیمی در این استان به 1.4 میلیون تن در سال افزایش یافته که درآمد بیش از 800 میلیون دلار نیز ایجاد می شود.

وی افزود: دو طرح توسعه دیگر در پتروشیمی اوره آمونیاک و پلیمر کرمانشاه در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: 73 درصد سرمایه گذاری طرح پلیمر کرمانشاه از سوی بخش خصوصی انجام شده و 27 درصد دیگر نیز به صورت غیر مستقیم از سوی دولت تامین شده است.

بیات ادامه داد: با افتتاح این طرح مهر ماندگار، در مجموع تا کنون 3.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری ناتمام صنایع پتروشیمی به ظرفیت 4 میلیون و 352 هزار تن تکمیل و به بهره برداری رسیده است./س
برچسب ها: سهم ، تولید ، پلیمر ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار