در پي درگذشت عالم رباني آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني، مقام معظم رهبري و جمعي از مسئولين طي پيام‌هايي درگذشت وي را تسليت گفتند.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران، در پی ارتحال آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی، درگذشت آن عالم عامل ربانی و معلم اخلاق را ضایعه‌ای برای حوزه‌ی علمیه و روحانیت و جامعه‌ی مذهبی تهران خواندند و این مصیبت را به بازماندگان بیت شریف ایشان تسلیت گفتند.
 
درگذشت آیت‌الله تهرانی برای حوزه علمیه و جامعه مذهبی تهران ضایعه‌ای ناگوار است

متن پيام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر فراوان، خبر درگذشت عالم عامل ربّانی، مرحوم آیت الله آقای حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه را دریافت کردم. این حادثه ناگوار، ضایعه‌ای برای حوزه‌ی علمیه و روحانیت و جامعه‌ی مذهبی تهران و به ویژه ارادتمندان و شاگردان ایشان و جوانانی است که از مجالس پر فیض و درس‌های سازنده‌ی این معلم اخلاق بهره می‌بردند.

اینجانب تسلیت صمیمانه‌ی خود را به آن بیت شریف و بازماندگان، بویژه اخوی بزرگوار و نیز به همسر مکرّم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان این بیت شریف تقدیم داشته، علوّ درجات را آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
 
سیّد علی خامنه‌ای
13/ دی ماه/ 1391

اقامه نماز به پيشوايي رهبر معظم انقلاب بر پيكر آیت‌‌الله العظمی‌حاج آقا مجتبی تهرانی


به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت آیة‌الله العظمی‌حاج آقا مجتبی تهرانی؛  رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیة‌الله العظمی خامنه‌ای بر پیکر ایشان اقامه نماز خواهند فرمود.

 
بر اساس اين گزارش در اين اطلاعيه آمده است:
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
اطلاعیه شماره دو
ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت آیة‌الله العظمی‌حاج آقا مجتبی تهرانی
 
ضمن عرض تسلیت رحلت ملکوتی فقیه عارف و مجاهد سالک حضرت آیة‌االله‌العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی به محضر مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و ملت شریف ایران، به اطلاع می‌رساند، مراسم تشییع پیکر پاک معظم‌له همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام روز پنجشنبه 14 دیماه 1391، از ساعت 8 صبح در مدرسه عالی شهید مطهری واقع در میدان بهارستان برگزار می‌شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیة‌الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاته بر پیکر ایشان اقامه نماز خواهند فرمود.

همچنین مجلس بزرگداشتی از سوی معظم‌له روز جمعه از ساعت 10 صبح در محل حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

مراسم دیگری از سوی بیت آیةالله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی روز شنبه از ساعت 9 تا 11 صبح در مسجد جامع بازار تهران برپا خواهد شد.

برنامه‌ها و مراسم بعدی صرفاً از سوی ستاد برگزاری مراسم ارتحال معظم له به آگاهی امت شریف خواهد رسید.
  
ستاد برگزاری مراسم ارتحال

حضرت آیة االله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
 
 
رييس جمهور در پيامي ارتحال آيت الله آقا مجتبي تهراني را تسليت گفته و آن را ثلمه‌اي جبران ناپذير و ضايعه‌اي بزرگ دانست.
 
متن پيام  رئيس جمهور بدين شرح است:
 
انا لله و انااليه راجعون
 
فقدان عالم و عارف وارسته و رباني حضرت آيت الله آقامجتبي كلهر تهراني كه از علماي شجاع و انقلابي و مبارزين نهضت اسلامي بوده و از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي همواره در تمامي صحنه هاي حساس انقلاب حضور فعال و موثر داشته، ثلمه‌اي جبران‌ناپذير و ضايعه‌اي بزرگ است.
 
ارتحال اين مرجع تقليد عاليقدر كه عمر با بركت خويش را در مسير مجاهده و تهذيب نفس سپري نموده و ساليان متمادي حوزه هاي علميه و طلاب علوم ديني از وجود ايشان بهره‌مند بودند را به پيشگاه امام عصر (عج) و رهبر عظيم الشان انقلاب اسلامي، حوزه‌هاي علميه، تمامي ارادتمندان و عموم ملت شريف ايران تسليت مي گويم و در آستانه اربعين سرور و سالار شهيدان از خداوند متعال مسئلت دارم كه روح پرفتوح ايشان را با امام حسين(ع) و شهداي دشت كربلا محشور نمايد.
 
محمود احمدي نژاد

رييس جمهوري اسلامي ايران
 
 
پیام تسلیت رئیس مجلس به مناسبت ارتحال آیت‌الله تهرانی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی ارتحال حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، با صدور پیامی در گذشت وی را تسلیت گفت. متن این به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی مرجع عالیقدر شیعه و استاد برجسته اخلاق پس از مدت ها تحمل رنج و بیماری، ضایعه ای بزرگ برای عالم شیعه و موجب تأسف و تأثر گردید.

آن عالم وارسته و عبد صالح خداوند تربیت یافته بیت تدین و معرفت و در خانواده ای روحانی و دین مدار رشد و تعالی پیدا کردند و طبق رسم تمامی خاندان های علم و هدایت تحصیل در علوم دینی و حوزوی را از همان دوران کودکی آغاز کرد و در امر کسب معلومات معنوی و دینی جدیت فوق العاده ای داشتند.

آیت الله مجتبی تهرانی با اهتمام فراوان و پشتکار، دروس حوزوی را در محضر علمای برجسته و بزرگی همچون حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی گلپایگانی و مرحوم علامه طباطبایی فرا گرفتند که این امر در شکل گیری و ارتقاء جایگاه رفیع علمی و معنوی و مذهبی ایشان بسیار مؤثر و تأثیرگذار بود. بطوریکه با همین نبوغ و استعداد فکری که از خود نشان دادند در همان جوانی به درجه رفیع اجتهاد رسیدند. ایشان همچنین دارای محبوبیت و مقبولیت فراوانی در نزد استاد خویش یعنی بنیانگذار جمهوری اسلامی بودند و طی چندین سال متمادی از مشرب اخلاقی و عرفانی آن عارف کامل  بهره های بیشماری بردند.

ایشان نقش ممتازی در راهنمایی و راهبرد مجاهدان انقلابی دوران ستم شاهی و سال های مبارزه داشتند و برخی اقداماتشان منحصر به فرد و سرنوشت ساز بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تحت زعامت حضرت امام خمینی اصرار بر گمنامی و ناشناخته بودن داشتند و از قبول مسئولیت های آشکار کنار کشیدند و با عشق و علاقه به نشر و گسترش علوم دینی و اخلاقی و تربیت شیفتگان مذهب تشیع پرداختند. بگونه ای که جلسات درس خارج و اخلاق ایشان مورد استقبال فراوان طلاب و فضلا قرار داشت.

تقارن ارتحال آن روحانی جلیل القدر با ایام عزاداری و سوگ اربعین حسینی نشان از روح بلند معنوی و ارادات ایشان به خاندان عصمت و طهارت دارد و بدون شک فقدان ایشان ضایعه بزرگ و جبران ناپذیری برای مرجعیت و عالم تشیع می باشد.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تعزیت و تسلیت این مصیبت به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه های علمیه سراسر کشور، ملت شریف ایران و بیت معزز و مکرم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، برای روح بلند آن عالم ربانی رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و شاگردان وی صبر و شکیبایی از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم.

 
پيام تسليت آيت‌الله مهدوي کني

آيت‌الله مهدوي کني رييس مجلس خبرگان رهبري طي پيامي درگذشت آيت‌الله حاج شيخ مجتبي تهراني را تسليت گفت.

متن اين پيام به شرح زير است:

در آستانه اربعين ابي عبدالله الحسين عليه السلام رحلت جناب آيت‌الله حاج شيخ مجتبي تهراني (ره) را به ساحت قدس ولي اله الاعظم عجل اله فرجه الشريف، مقام معظم رهبري، مراجع عظام، حوزه‌هاي علميه شعيه خصوصا قم و تهران، شاگردان آن فقيه عالي قدر و بيت شريف و اخوي معظمشان جناب آيت الله حاج شيخ مرتضي تهراني تسليت گفته و از عموم مومنين براي شرکت در تشييع جنازه اين عالم رباني از مدرسه عالي شهيد مطهري در روز اربعين دعوت به عمل مي‌آيد.

قالیباف ارتحال آیت الله مجتبی تهرانی را تسلیت گفت
 
محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پیامی، رحلت آیت الله مجتبی تهرانی را تسلیت گفت.
 
متن پیام تسیلیت دکتر قالیباف به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
اذا مات العالم ثُلٌمَ فی الاسلام ثُلمةً لا یسٌدها شیء
 
درگذشت فقیه و مرجع والامقام، عالمِ عامل و معلم برجسته اخلاق، حضرت آیت الله العظمی آقا مجتبی تهرانی، یکی از برجسته ترین شاگردان مکتب امام راحل (ره) و از یاران نزدیک ایشان در مبازرات علیه رژیم پهلوی و از یاوران همیشگی رهبر معظم انقلاب، ثلمه ای جبران ناپذیر و خبری ناگوار است. ایشان در طول حیات طیبه خویش، کمر همت به آموختن و آموزاندن و توصیه به،عمل به علم بست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به رغم درخواستهای فراوانی که از ایشان برای قبول مسئولیتهای اجرایی شد، پرورش انسانهای مؤمن و متعهد را وجهه همت خویش قرار داد. خدمات مبارک و برجسته ایشان در حوزه تهران زمینه ساز پرورش نسلی از فرهیختگان و مهذبان حوزوی و دانشگاهی گردید که گرد شمع وجود این فرزانه ارجمند جمع می شدند و از فقاهت، نزاهت و ورع ایشان بهره ها می بردند. در جایگاه شهردار و به نمایندگی از شهروندانِ شهری که این عالم مجاهد در آن می زیست و نیز به عنوان یک شهروندِ متعلم که از فیض وجودی این شخصیت بزرگوار و تأثیرگذار بهره مند شده است، درگذشت ایشان را خدمت حضرت موعود (عج)، مقام معظم رهبری، بیت محترم و عموم شیعیان و علاقمند ایشان تسلیت گفته و از درگاه ایزد منان، علو درجات را برای ایشان و صبر جمیل را برای بازماندگان خواهانم.
 
 

 آيت‌الله اراکي دبيرکل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي طي پيامي درگذشت آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني را تسليت گفت.
 
متن اين پيام به شرح زير است:
 
عالم مجاهد، فقيه رباني و استاد برجسته اخلاق و عرفان الهي حضرت آيت‌الله العظمي حاج شيخ مجتبي تهراني(ره) را به حضرت بقيةالله الاعظم ارواحناه فداه، رهبري معظم انقلاب، حوزه‌هاي علميه و بيت مکرم و معظم آن فقيد سعيد تسليت عرض نموده و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال خواستار شد.
 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی صادر کرد.
 
متن پیام محسن رضایی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
العلماء باقون مابقی الدهر
 
آسمان فقاهت، سوگوارِ فقدانِ مهر فروزانی است که با پرتو افشانی، عمر گرانبهای خود را در مسیرِ تبلیغ و نشر معارف گرانسنگِ اسلام، سپری کرد.
 
مرجع مجاهد، استاد بزرگ اخلاق، شاگرد برجسته حضرت امام خمینی (ره) و حامیِ سترگِ نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت آیت اله آقای حاج آقا مجتبی تهرانی ، پس از سالها تلاش و فداکاری در راه ترویجِ مکتبِ حیاتبخش محمدی (ص)، به زیارت حضرت حق بار یافت تا پاداش مجاهدات خالصانه خود را دریافت کند.
 
بی تردید، رحلت جانگداز این فقیه زاهد و فرزانه، غمی جانکاه بر جان و روان مقلدین، شاگردان و ارادتمندان آن عزیز سفر کرده نهاد که قطعا فراموش ناشدنی است.
 
اینجانب، این مصیبت بزرگ را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج) ، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه های علمیه ، مقلدین، تربیت شدگان و علاقمندان آن مرجع فرزانه و قاطبه ملت ایران بخصوص مردم وفادار تهران و بیت شریف و آقازادگان معظم له و نیز به اخوی مکرم ایشان، فقیه والامقام، حضرت آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی ، صمیمانه تسلیت عرض نموده ، از درگاه حضرت باریتعالی، علو درجات این عالم ربانی را طلب می‌کنم.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت‌الله مجتبی تهرانی پیام تسلیتی صادر کرد.
 
 متن پیام وي در پی درگذشت آیت‌الله مجتبی تهرانی به شرح زیر است:‌
 
«انالله و اناالیه راجعون»
 
ارتحال عالم ربّانی، مجاهد فقیه، استاد بزرگ اخلاق، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی ضایعه‌ای بزرگ برای عالم شیعه و به‌ویژه ملت مسلمان ایران است.
 
آن عالم فقید که از شاگردان مبرز مکتب فقهی، فلسفی، اصولی، اخلاق و عرفان حضرت امام خمینی(ره) و حضرات آیات اعظام بروجردی(ره) و گلپایگانی(ره) به شمار می‌رفت، خود نیز منشاء تربیت و آموزش چهره‌های انقلابی مؤمن و متدین بسیاری گردید.
ایشان سالیان سال، عمر پربرکت خویش را مصروف تدریس عمومی اخلاق و معارف اسلامی و معصومین(ع) به تشنگان معرفت الهی در قبل و بعد از انقلاب و هدایت و تربیت نفوس مستعد نسل جوان و انقلابی نمودند.
 
ارتحال آن عالم ربّانی را در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی که اندوهی ژرف در دل همه هموطنان و شیعیان جهان پدید آورد، به علمای اعلام و حوزه‌های علمیه، شاگردان، طلاب، دوستداران و به‌ویژه فرزندان و اعضای محترم بیت آن عالم فقید تسلیت می‌گویم.
 
از درگاه خداوند متعال برای آن عالم وارسته و تربیت‌یافته خاندان علم و شهادت علوّ درجات و برای برادر بزرگوارشان حضرت آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی و فرزندان فاضل و روحانی و بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسألت دارم.
 
اکبر هاشمی رفسنجانی
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
 
محمد شریعتمداری، وزیر اسبق بازرگانی در پیامی ارتحال آیت‌الله حاج شیخ مجتبی تهرانی را تسلیت گفت.
 
متن اين پيام  به شرح زیر است:
 
"بسم الله الرحمن الرحیم
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
ضایعه ارتحال مرحوم مغفور حضرت آیت‌الله حاج شیخ مجتبی‌ تهرانی رحمت‌الله‌ علیه مرجع عالی‌قدر شیعه، یکی از برجسته‌ترین شاگردان مکتب امام راحل (ره) و از یاران ایشان در مبازرات علیه رژیم طاغوت و از یاوران رهبر معظم انقلاب اسلامی، که سالیان پر برکت عمر شریفشان در اکتساب علم، در کمال زهد و تقوا و در خدمت به اسلام، انقلاب و مکتب تشیع صرف شد، مصیبتی جانگداز و جان‌فرسا است.
این عالم ربّانی یکی از یاران صدیق انقلاب اسلامی ایران و یکی از چشمه‌های پر خیر و برکت برای آن بود که در طول سالیان زندگی پر فضیلتش منشأ خدمات ارزنده‌ای به مکتب اسلام و ترویج علوم آل محمد(ص) شد.
 
ایشان هم‌چنین نقش ممتازی در راهنمایی و راهبرد مجاهدان انقلابی دوران ستمشاهی و در سال‌های مبارزه داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تحت ولایت حضرت امام خمینی(ره) و با عشق و علاقه به نشر و گسترش علوم دینی و اخلاقی و تربیت شیفتگان مذهب تشیع پرداختند.
 
اینجانب این ضایعه‌ مؤلمه را به حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مردم دین‌مدار ایران اسلامی، حضرات علمای اعلام ،حوزه‌های علمیّه و خصوصاً شاگردان آن استاد فقید و هم‌چنین به برادر بزرگوارشان که از مفاخر اسلام عزیز هستند، حضرت آیت‌الله حاج شیخ مرتضی تهرانی اَدام‌الله تعالی طول عمره الشریف و دوام التوفیقه و فرزندان روحانی و فاضل و بیوت محترم وابسته تسلیت عرض کرده و غفران و رحمت واسعه‌ الهی را برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم را ازخداوند متعال مسألت دارم."
 
 
معاون اول رییس جمهور در پیامی ارتحال عالم عالیقدر، حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی را به عموم ملت ایران و بیت شریف ایشان تسلیت گفت.
 
متن پیام تسلیت محمدرضا رحیمی بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
انالله و انا الیه راجعون
 
رحلت فقیه مجاهد و انقلابی حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی موجب تاثر و تالم شدید اینجانب گردید.
 
این عالم عالیقدر از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) بود که بیش از 30 سال کرسی دروس اسلامی ایشان در حوزه‌ علمیه‌ تهران، طلاب و فضلای اُمّ‌القرای جهان اسلام را سیراب ساخت و در سراسر عمر با برکت خویش منشاء برکات فراوانی برای نظام جمهوری اسلامی بودند.
 
فقدان این روحانی جلیل الشان ضایعه بزرگی برای حوزه های علمیه بوده و خدمات ایشان در عرصه های مختلف سیاسی ،علمی و معنوی، هرگز از یادها فراموش نخواهد شد.
 
اینجانب این اندوه بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب ، حوزه های علمیه و ملت بزرگوار ایران و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خدواند متعال برای آن معلم اخلاق و اسوه علم و فضیلت، رحمت و علوّ مقام و برای بازماندگان اجر و شکیبایی مسئلت دارم.
 

متن بیانیه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی بدین شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
 
ارتحال عالم وارسته حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی عالم عالیقدر شیعه و استاد برجسته اخلاق موجب تاثر و تالم قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ملت مومن و شریف ایران گردید؛ آن عارف بزرگوار عمر با برکت خویش را در راه تهذیب نفس و پرورش عالمان دینی سپری نمود و سرانجام روح بلند ایشان به ملکوت اعلی پیوست.

این عالم جلیل‌القدر شخصیتی برجسته و اسوه تقوی و پرهیزگاری و ساده‌زیستی بود که در طول عمر بابرکت خویش نسبت به تعلیم و تربیت شاگردان زیادی اهتمام ورزید.

ما نمایندگان فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی درگذشت این عالم جلیل‌القدر به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، حوزه های علمیه ، ملت شریف ایران و بیت معزز آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، تسلیت عرض نموده  و برای بازماندگان و ارادتمندان وی صبر جزیل از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنیم.

انتهاي پيام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار