باید مدلهای عرضه شده در نمایشگاه های اسلامی را تفکیک کرد، یک بخش لباسهایی که برای حضور در جامعه عرضه می شود و یک بخش هم نوع پوشش هایی که در محافل خانوادگی استفاده می شود که باید مخاطب را از این موضوع آگاه کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید مدلهای عرضه شده در نمایشگاه های اسلامی را تفکیک کرد، یک بخش لباسهایی که برای حضور در جامعه عرضه می شود و یک بخش هم نوع پوشش هایی که در محافل خانوادگی استفاده می شود که باید مخاطب را از این موضوع آگاه کرد. اگر این دو بخش تفکیک نشود، ممکن است ایجاد مشکلاتی کند زیرا برخی با لباسهایی که در بخش دوم قرار می گیرد در جامعه حاضر می شوند با این توجیه که این لباس در نمایشگاه مد اسلامی معرفی شده است لذا برای رسیدن به هدف اصلی که همان ترویج حجاب است، باید تنوع پوشش ها مرز بندی شود.

به گزارش سرویس سبک زندگی بی باک، دومین جشنواره مد و لباس فاخر  اسفند ماه امسال با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد،سپس یک نمایشگاه از آثار برگزیده جشواره هم به مدت10 روز برپا می گردد. در این نمایشگاه علاوه بر مدهای لباس خانمها، بخشی هم برای عرضه مد لباس آقایان در نظر گرفته شده است.



بنابر گزارشات، متاسفانه برنامه های غیر نظارت شده جذب مانکن برای شوی لباس و جشنواره های مد در کشور رونق گرفته است اما این برنامه ها نه عرصه ای برای ترویج مداسلامی و ایرانی است بلکه بیشتر تبدیل به فرصتی برای ترویج فرهنگ و سبک پوشش غربی می باشد.

اخیرا در شیراز و در یک سالن متعلق به یک دستگاه دولتی برنامه جذب مانکن برگزار شد و دهها دختر و پسر جوان در این طرح که هراز گاهی برپا می شود شرکت کردند. برنامه مدلینگ که صفحه ای در فیس بوک طرح فراخوان آن را به عهده دارد آزادانه در هتل ها و سالن های شهر شیراز برنامه شوی خود را به اجرا می گذارد و صدها دختر و پسر زیبا! را در آن مکان ها گردهم جمع کرده و زیباترین آن ها را انتخاب می کنند.



حال باید بررسی کرد که اساسا جشنوراه مد و لباس تا چه حد ضرورت دارد و تا چه میزان می تواند در ترویج سبک پوشش اسلامی در جامعه موثر باشد.

حجت السلام صابر اکبری جدی عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشجویان خارج از کشور در گفتگو با بی باک باید ها و نبایدهای چنین جشنوراه هایی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

وی در اینباره اظهار داشت: پرداختن به تنوع در نوع پوشش یا به اصطلاح مد جزء مسائلی است که از نظر فرهنگی بسیار مورد تاکید کارشناسان فرهنگی می باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به مساله توجه به مد با رویکرد ملی و دینی اشاره فرمودند که نشان دهنده اهمیت مساله مد در فرهنگ عمومی کشور است.



اکبری جدی بیان داشت: کشورهای پیشرفته دیگر هم بر اساس فرهنگ خودشان روی چنین مساله ای برنامه ریزی دارند، حتی در مدیریت افکار عمومی در این حوزه به طور جداگانه برنامه ریزی می کنند.

مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشجویان خارج از کشور گفت: اصل برپایی چنین جشنواره ها و نمایشگاهها درست است البته باید به سمت مدیریت  داخلی نیازهایی رفت که به طور طبیعی برای انسان وجود دارد مانند تنوع در پوشش و باید در چارچوب ارزش و فرهنگ داخلی به مد شکل داد.



وی در پاسخ به این سوال که برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های مد تا چه اندازه در اصلاح الگویی پوششی جامعه تاثیر دارد گفت: اینکه چه مقدار این اتفاق توانسته در جامعه اثر گذار باشد، نیاز به یک کار میدانی و مقایسه ای دارد.


 
وی گفت: بعد از اینکه مساله مد در کشور جدی گرفته شد، طرحهای جدید و نویی مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی وارد شده که تاثیر قابل مشاهده ای داشته است، در این زمینه چادر را می توان مثال زد؛ این تنوعی که در نوع چادر به وجود آمده کاملا در جامعه مشهود است افراد با هر سلیقه ای از چادرها استقبال زیادی داشتند.



عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اما اینکه این برنامه ها موفقیت کامل داشته باشد و همه ذائقه ها و سلیقه ها را پاسخ گو باشد، توقع زیادی است زیرا ممکن است خیلی از افراد از مجاری دیگری الگوهای خود را انتخاب کنند.



حجت السلام اکبری جدی افزود: علاوه بر عرضه مد، باید میزان گستره مخاطبان را افزایش داد و نباید فقط  گروه خاصی مخاطب قرار گیرند.

وی گفت: اکثر مردم ایران علاقه مند هستند که در چاچوب فرهنگ خودشان تنوع لازم وجود داشته باشد و آنها بر اساس سلیقه خود نوع پوشش را انتخاب کنند.

حجت السلام اکبری جدی در خصوص حضور کشورهای خارجی در این جشنواره بیان داشت: برگزاری جشنواره به صورت بین المللی و حضور برندهای خارجی باعث می شود که جشواره تنوع بیشتری داشته باشد و یک تبادل تجربه وجود داشته باشد و بتوان از این فرصت استفاده کرد و تولید داخل را ارزیابی کرد و اینکه تولید کنندگان برای بهتر شدن کالاهای خود تلاش بیشتری داشته باشند اما باید مدیریت صحیح وجود داشته باشد نه اینکه فرصتی باشد برای تبلیغ برندهای خارجی.



وی در پایان افزود: باید مدلهای عرضه شده در نمایشگاه های اسلامی را تفکیک کرد، یک بخش لباسهایی که برای حضور در جامعه عرضه می شود و یک بخش هم نوع پوشش هایی که در محافل خانوادگی استفاده می شود که باید مخاطب را از این موضوع آگاه کرد.



عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر این دو بخش تفکیک نشود، ممکن است ایجاد مشکلاتی کند زیرا برخی با لباسهایی که در بخش دوم قرار می گیرد در جامعه حاضر می شوند با این توجیه که این لباس در نمایشگاه مد اسلامی معرفی شده است لذا برای رسیدن به هدف اصلی که همان ترویج حجاب است، باید تنوع پوشش ها مرز بندی شود.


منبع: بی باک
برچسب ها: مد ، لباس ، نمایشگاه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار