افرادی كه به درد خجالت گرفتارند، بخوبی می‌دانند كه هیچ‌چیز ناراحت‌كننده‌تر از آن نیست كه فردی دچار خجالت شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ معمولا افراد كمرو و خجالتی در روابط اجتماعی و ارتباط برقرار‌كردن با دوستان و اقوام بویژه افراد غریبه، دچار اضطراب می‌شوند و همین اضطراب روی شكل ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، به هنگام صحبت‌كردن چهره آنها سرخ می‌شود، عرق می‌كنند، ضربان قلبشان تند می‌زند، به نظر دستپاچه و نگران هستند، حس خوبی نسبت به اطرافیان ندارند و همیشه نگرانند كه دیگران راجع به آنها چگونه فكر می‌كنند بنابراین از ارتباط بر​قرار‌كردن با اقوام، دوستان و... كناره‌گیری می‌كنند.
 
بیشتر افراد خجالتی به علت این همه اضطراب و نگرانی كه دارند، توانایی‌های خودشان را دست‌كم می‌گیرند و این امر باعث می‌شود تا بیشتر فرصت‌های كاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست بدهند.به هر حال این حس در روابط شخصی و خانوادگی، در محیط كار و نیز در تمام ابعاد مختلف زندگی حتی وقتی كه به كمك دوستان ، همكاران و... احتیاج دارند، تولید مشكل می‌كند.
 

پیامد خجالتی‌بودن
ـ معمولا جوانان خجالتی وقتی در جلسه یا كنفرانس شركت می‌كنند یا می‌خواهند به سوالی پاسخ بدهند، دچار اضطراب می‌شوند بنابراین برای فرار از این شرایط در آن جلسات و كنفرانس‌ها شركت نمی‌كنند، در نتیجه فرصت‌های كاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست می‌دهند.

ـ افراد خجالتی معمولا دوستان بسیار كمی دارند.

ـ آنها در فعالیت‌های اجتماعی شركت نمی‌كنند.

ـ افرادی بی‌اراده، بی‌انگیزه و نیز بدبینی هستند.

ـ اعتماد به‌نفس بسیار ضعیفی دارند.

ـ بیش از حد از رایانه استفاده می‌كنند. معمولا به دیدن اقوام و دوستان نمی‌روند.

محیط خانواده، روابط اعضای خانواده، سرزنش‌كردن‌های بیهوده و... از عوامل محیط و موثر در خجالتی ‌شدن جوانان است.

محیط خانه
 
یكی از مهم‌ترین عوامل خجالتی‌ شدن جوانان، محیط خانه و نیز طرز برخورد افراد خانواده بخصوص والدین با آنها می‌باشد.

بیشتر كودكانی كه مورد محبت و توجه پدر و مادرشان قرار نگیرند درسن جوانی اعتماد به‌نفس خویش را از دست می‌دهند و دچار درد خجالت می‌شوند بنابراین محبت والدین باعث می‌شود كه كودك در محیط خانه احساس آرامش و امنیت كند، منظور از آرامش و امنیت این است كه كودك بفهمد اطرافیان بخصوص پدر و مادر حامی او هستند و نمی‌گذارند آسیبی به او برسد و اگر كودك در محیط خانه احساس آرامش نكند و همچنین متوجه شود كه دارد محبت اطرافیان را از دست می‌دهد، كم‌كم اعتماد به‌نفس‌اش پایین می‌آید و دچار اضطراب و نگرانی می‌شود.

روابط میان افراد خانواده
 
روابط دوستانه و صمیمی بین افراد خانواده بسیار اهمیت دارد. وقتی روابط بین پدر و مادر یا دیگر اعضای خانواده دوستانه و صمیمی نباشد یا مدام با یكدیگر جر و بحث كنند، این ناآرامی و روابط غیردوستانه در خانواده باعث می‌شود، كودك به لحاظ روحی آسیب‌دیده و دچار استرس و نگرانی شود در نتیجه در دوران نوجوانی و جوانی دچار درد خجالت می‌شود.
 
انتقاد و سرزنش‌كردن

متاسفانه اغلب والدین وقتی فرزندشان اشتباه می‌كند، او را سرزنش می‌كنند و نیز رفتار و گفتار او را مایه خجالت خود می‌دانند و از هر كاری كه او انجام می‌دهد انتقاد می‌كنند.

آیا می‌دانید سرزنش‌ها و انتقادهای شما چه ضربه بزرگی بر روح و روان فرزند دلبندتان می‌گذارد؟ و چگونه او را بی‌اعتماد به خویشتن می‌كند؟ بنابراین والدین آگاه و دانا بهتر است به جای انتقاد و سرزنش‌كردن از فرزند خویش با لحنی دوستانه و صمیمی با او صحبت كنند و علت رفتارش را جویا شوند.

راهكارهای ساده، اما مهم

ـ یكی از ساده‌ترین كارهایی كه شما می‌توانید انجام دهید این است كه در مورد افراد كمرو و خجالتی كه نمی‌توانند براحتی با دیگران ارتباط بر قرار كنند، شما پیشقدم شوید و با آنها ارتباط دوستانه‌ای بر قرار كنید. به عنوان مثال، در جمع با آنها دست بدهید، احوالپرسی كنید و آنها را به دوستان و اقوام خویش معرفی كنید.

ـ آنها را تشویق و ترغیب كنید تا درباره اتفاقاتی كه در طی شبانه‌روز برایش پیش آمده است، صحبت كنند و همچنین احساس شخصی خویش را در مورد آن اتفاق بیان كنند.

ـ به آنها بیاموزید كه برای رسیدن به اهداف و نیز كسب موفقیت در ​كار و تحصیل باید بتوانند آرامش خود را حفظ و نسبت به نگرانی‌های خود بی‌اعتنا باشند.

ـ به آنها یاد بدهید تا افكار منفی را از ذهن‌شان پاك و افكار مثبت را جایگزین آن كنند به عنوان مثال یك نفس عمیق بكشند و با خود بگویند من آدم خجالتی نیستم یا من استرس و اضطراب ندارم. در واقع كلمات آرامش بخش را برای خود تكرار كنند.

ـ به آنها بگویید، حس كمرویی یك حس كاملا طبیعی است و برای هر كسی در هر سنی كه باشد ممكن است پیش بیاید.

ـ از آنها بخواهید به جای فاصله گرفتن از مردم و اجتماع، در فعالیت‌های اجتماعی شركت كنند و فرصت‌های خوب كاری را از دست ندهند.

نکته: و در پایان افراد كمرو و خجالتی بدانند كه با غلبه بر این حس قادر خواهند بود بیشتر و بهتر از زندگی و روابط‌شان لذت ببرند.
منبع: سلامت نيوز
برچسب ها: کمرو ، خجالتی ، تشویق ، ترغیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار