رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: جمهوري اسلامي ايران در مذاکره هفته آينده با آژانس بين‌المللي تعهداتي فراتر از تعهدات NPT نخواهد پذيرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد "مصطفي احمدي روشن" و "حسن قشقايي" درباره عملکرد اين شهيد والامقام گفت: احمدي روشن از بدو ورود در کارخانه سوخت اصفهان مشغول کار شده و سهم موثري در حوزه يادگيري و مسائل فني و توسعه آنها داشتند.

وي تصريح کرد: شهيد مصطفي احمدي روشن در توليد اورانيوم با غناي 20 درصد نقش اساسي داشت.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در ادامه تصريح کرد: در ساخت ماشين‌ها، نصب، راه‌اندازي و بهره‌برداري سانتريفيوژ موفق بود و ساير همکاران راه اين شهيد را ادامه خواهند داد.

عباسي افزود: به دنبال تجاربي که شهيد احمدي روشن کسب کرده بود، قبل از يک سال از شهادتشان تقاضا کردم که در عرصه وسيع‌تري گام بردارد و به دليل علم فني و تبحري که در زمينه بازرگاني داشت کل صنعت هسته‌اي را پشتيباني کند و در اين زمينه موفقيت‌هاي خوبي کسب کرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه به موضوع مذاکره کشورمان با اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که هفته آينده برگزار خواهد شد اشاره و در پاسخ به اينکه آيا جمهوري اسلامي ايران در اين مذاکره تعهدات فراتري از تعهدات NPT خواهد پذيرفت يا نه گفت:‌ تمام صحبت‌هاي جمهوري اسلامي ايران با مذاکره‌کنندگان اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براساس قانون و مقررات بوده و ما بايد حقوق کشورمان را در نظر بگيريم و قطعا چيزي فراتر از NPT را نخواهيم پذيرفت.

وي همچنين اظهار داشت: ما به دنبال آن هستيم که اگر ابهاماتي از طريق سرويس امنيتي بيگانه در آژانس بوجود آمده را برطرف کنيم و براي رفع اين ابهامات لازم است طرف مذاکره‌کننده آژانس مدارک مستندي را به ما ارائه کند تا اين مدارک را بررسي کنيم و ببينيم اين ابهامات از  چه موضوعاتي ساخته شده و براساس آن پاسخ مثبتي که منافع کشور را در نظر داشته باشد ارائه کنيم.

فريدون عباسي در گفتگويي که از شبکه خبر به طور مستقيم پخش شد، اظهار داشت:‌ انتظار داريم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موضع بي‌طرفانه داشته باشد و از اين موضع که ما متهم هستيم وارد کشور نشود.

وي تاکيد کرد: اگر يک جمله در  جملات اينها دال بر پيش‌داوري باشد ما هيچ پاسخ مثبت به آنها نخواهيم داد.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در ادامه تصريح کرد: مذاکره گذشته موفق بوده و "آمانو" و "هرمن ناکارس" و ساير اعضايي که آمده بودند افراد منطقي بوده و تاکنون احترام را حفظ کرده و ما هم احترام آنها را حفظ کرديم و اگر گفتگوها در فضاي منطقي و به دور از پيش‌داوري باشيم مطمئنا به راه حل خوبي خواهيم رسيد.

عباسي دواني در ادامه صحبت‌هاي خود به آخرين وضعيت نيروگاه اتمي بوشهر اشاره کرد و گفت: نيروگاه اتمي بوشهر که حدود 2 ماه لازم بود در حالت خاموش قرار بگيرد از شنبه هفته جاري به شبکه وصل شده و در روز گذشته (سه‌شنبه) به قدرت نامي خود يعني هزارمگاوات رسيده و برق را به شبکه داده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: تست‌هايي موجود انجام شده تا شبکه برق کشور آمادگي تغيير و تحولات ورود برق نيروگاه به مدار را داشته باشد و البته در اين زمينه هماهنگي‌هايي با شرکت توزيع برق انجام شده و در زماني که اعلام کنند آزمايشات شروع خواهد شد.

وي تصريح کرد: ما مشکل خاصي در اين زمينه نداريم؛ نيروگاه با قدرت کار مي‌کند اما در شرايط فعلي که بايد گاز مصرفي به خانوارها انتقال داده شود، نيروگاه از مصرف گاز منصرف شده که اين به نفع کشور خواهد بود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: عباسی ، دوانی ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار