معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به آزادی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: آزادی گروگان‌های ایرانی محصول تلاش همگانی مسئولان و راهبرد "حقانیت دیپلماتیک"ايران در عرصه سياسي و بين‌المللي است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، جزئیات آزادسازی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور حسن قشقاوی معاون پارلمانی کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه مطرح شد.

قشقاوی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه که از وی پرسید چرا شورشیان مسلح اقدام به ربودن زائران ایرانی کردند گفت:‌ زائران ایرانی برای زیارت حضرت زینب(س) سوار اتوبوس بودند که به واسطه خیانت یکی از رانندگان اتوبوس که وابسته به شورشیان بود در وسط راه به بهانه‌ای اتوبوس متوقف شد و به جای مسیر اصلی آنها را به مقر حضور معارضین هدایت کردند.

معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به فلسفه وجودی ربایش زائران ایرانی افزود: یکی از زائران ایرانی کارت بسیج به همراه داشت که در نهایت موجب سوءاستفاده معارضین شد و آنها در تلاش بودند که بگویند این 48 نفر برای فعالیت نظامی به سوریه آمدند.


قشقاوی با اشاره به اینکه این زائران در نیمه ماه مبارک رمضان و در روز ولایت امام حسن مجتبی (ع) اسیر شدند، اظهار داشت: خوشبختانه آنها را در شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) آزاد کردیم به عبارتی این اسارت از ولایت تا شهادت امام حسن مجتبی(ع) صورت گرفت.


*گروگان‌گیران به دنبال ایجاد جنگ روانی بودند


وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا اقدامات معارضین درباره گروگان‌گیری زائران ایرانی برای باج‌خواهی است یا خير، گفت:‌ گروگان‌گیران به دنبال ایجاد جنگ روانی بودند به طوری‌که بنده هیچ جنگی را ندیده بودم که پیشاپیش در خط مقدم حوزه نظامی با تمام تکنیک و تاکتیک یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی پشت سر آن باشد الا جنگ سوریه.


*آزادی‌ گروگان‌های ایران محصول حقانیت دیپلماتیک بود


معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه گفت: آزادی گروگا‌ن‌های ایرانی ربوده شده در سوریه محصول تلاش همگانی مسئولان ایرانی و حقانیت دیپلماتیک در عرصه سیاسی و بین‌المللی بود.

وی افزود: آزادی این زائران محصول رایزنی دیپلماتیک گسترده بود که ایران در آن با راهبرد حقانیت دیپلماتیک به موفقیت‌های خوبی رسید که نتیجه این موضوع هم اکنون مشخص است.

قشقاوی با اشاره به اینکه نفوذ و تاثیر، بخشی از سیاست خارجی کشورها محسوب می‌شود، خاطرنشان ساخت: ایران منکر نفوذ و تاثیرش در منطقه نیست زیرا این نفوذ و اثرگذاری از باب دامن‌زدن به خشونت ها محسوب نمی‌شود.

معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بعد از گروگان‌گیری در همان زمان وزیر امور خارجه کشورمان طی نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آزادی زائران ایرانی ربوده شده شد، گفت: بیش از 5 ماه اسارت زائران ایرانی در سوریه به طول انجامید و در نهایت آنها در صحت و سلامت به آغوش خانواده و میهن اسلامی بازگشتند.


*آزادی این زائران حاصل تلاش همگانی مسئولان کشور است


وی با اشاره به تلاش‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران در حوزه رایزنی فشرده دیپلماتیک خاطرنشان ساخت: نهادهای مختلفی همچون مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رسانه ملی و سایت‌های خبری در این مدت برای آزادی زائران ایرانی تلاش کردند.

قشقاوی در ادامه افزود: آزادی این زائران حاصل تلاش همگانی مسئولان کشور است.

معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروگان‌گیران در سوریه شدیدا به دنبال جنگ رسانه‌ای در قبال زائران ایرانی بودند اظهار داشت: برای آزادی 48 زائر ایرانی چندین بار تا مرز رهایی پیش رفتیم اما موفق نشدیم.


*نقش موثر دولت و ارتش در آزادی زائران ایرانی


وی همراهی دولت و ارتش سوریه را در آزادی 48 زائر ربوده شده در سوریه موثر دانست.

قشقاوی مهمترین دغدغه وزارت امور خارجه را سلامت زائران ایرانی و در نهایت رهایی آزادی آنها عنوان کرد و گفت: اولین مسئله برای وزارت امور خارجه ایران این مسئله است که زائران توسط چه کسی گرفته شده‌اند و در مرحله بعدی بدانیم که مکان گروگا‌ن‌گیری آنها کجاست.

وی در این ماجرا نمره اول را به رایزنی دیپلماتیک داد و عنوان کرد: در خصوص مسئله سوریه دیگر نظامی‌گری فایده ای ندارد و باید به سمت راه حل دیپلماتیک در حرکت باشیم.

قشقاوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در کنار خشونت نبوده است گفت:‌ ایران از روز اول راه حل را سوری می‌دانست و می‌گفت دخالت نباید خارجی باشد.

قشقاوی آزادی 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه را یک نوع علامت و سیگنال مثبت برای آرام شدن طرف‌های درگیر دانست و عنوان کرد: کسانی که حتی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کردند آرام‌آرام به سمت راه حل مسالمت آمیز قضایا به جای حل مسئله از طریق دهانه تفنگ پرداختند.

وی در ادامه افزود: با عنایت به تجربه موفقی که در گذشته وزارت خارجه در آزادی زائران خراسانی، شیرازی و لرستانی که در سوریه ربوده شده بودند داشت، در آزادی این عزیزان نیز از همان مکانیزم و تجربه استفاده شد.


*دیپلماسی فعال، روند آزادی زائران ایرانی را پیش برد


قشقاوی با بیان اینکه گفتگوهای موثر و دیپلماسی فعال آزادی ایرانی گروگان گرفته شده را پیش برد، اظهار داشت:‌ تلاش‌های وزیر امور خارجه در تماس با همتایان خود و معاون عربی آفریقایی و همچنین حوزه معاونت کنسولی وزارت امور خارجه دست به دست هم دادند تا آنها آزاد شدند.

معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه پيرامون دستگیر شدن تعدادی از اتباع کشورمان در عربستان گفت: کشورهایی که از طریق مرز‌های آبی با هم همسایه هستند به دلیل حضور قایق‌های ماهیگیری و احتمال رد شدن آنها از مرزهای آبی ممکن است مشکلاتی برای اتباع بوجود آید که این امر طبیعی است.

وی با بیان اینکه می‌توان از طریق رایزنی‌ها با مقامات کشور عربستان موضوع را حل کرد افزود: نباید اجازه داد که این مسائل به مسئله سیاسی تبدیل شود.

قشقاوی افزود: کلا سه هزار زندانی ایرانی در کشورهای مختلف وجود دارد که علت عمده آنها مواد مخدر است؛‌ این در حالی است که تاکنون توانسته‌ایم سالانه 800 نفر آنها را به کشور بازگردانیم.

معاونت کنسولی، پارلمانی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با راه حل بحران سوریه اظهار داشت: بهترین راه حل برای بحران سوریه راه حل مسالمت‌آمیز و گفتگوی فراگیر ملی است.

 انتهاي پيام/

برچسب ها: زائر ، قشقاوی ، مجری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار