معاون وزير نفت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد؛
معاون وزير نفت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد؛
عليرضا ضيغمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: در نامه آخري که براي اين شرکت ها ارسال کرديم چهار روز مهلت داديم ، بدهي خود را پرداخت کنند.
وي افزود: البته جلسات متعدد و مستمري بارها برگزار شد و متأسفانه اين شرکت ها براي پرداخت بدهي خود اقدام نکردند.
ضيغمي گفت: براي فروش اعتباري و نسيه سوخت بايد هر 15 يا 20 روز يک بار قيمت آن بر اساس قرارداد و ضمانتنامه پرداخت شود و اگر سر موعد مقرر پرداخت نشود ، مي توان از ضمانتنامه برداشت کرد.
وي افزود: برخي شرکت ها قرارداد منعقد کردند و برخي هم اصلاً نرخ سود را قبول نداشتند ، در حالي که نرخ ، مصوبه ستاد هدفمندي يارانه هاست.
معاون وزير نفت گفت: براساس ابلاغ آخرين مصوبه اين ستاد در تاريخ 25-8-91 ما مجري اجراي اين قانون هستيم.
ضيغمي افزود: بعد از هدفمندي يارانه ها (28-9-89) قيمت سوخت هواپيما براي پروازهاي خارجي ليتري 400 تومان محاسبه مي شد که با مکاتبات زياد شرکت هاي هواپيمايي مقرر شد تا 30-8-91 تسويه حساب سوخت شرکت ها به نرخ 200 تومان انجام شود.
وي گفت: بعد از افزايش 65 درصدي قيمت بليت هواپيما در آبان امسال نرخ سوخت براي پروازهاي داخلي ليتري 700 تومان و براي پروازهاي خارجي هم از اوايل سال گذشته براساس مصوبه هدفمندي يارانه ها بر مبناي نرخ بين المللي يعني حدود2 هزار و 400 تومان تعيين شد.
ضيغمي افزود: شرکت هاي هواپيمايي ابلاغ نرخ هاي مصوب شده در ستاد هدفمندي يارانه ها در مورد نرخ سوخت پروازهاي خارجي را نمي پذيرند در حالي که اين قيمت ، قانوني است.
وي گفت: اين شرکت ها قيمت سوخت پروازهاي داخلي را با برگزاري جلسات متعدد پذيرفتند و مقرر شد از آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تا تاريخ 30-8-91 تسويه حساب ها با نرخ ليتري 200 تومان و از تاريخ 1-9-91 به بعد نيز نرخ سوخت پروازهاي داخلي با ليتري 700 تومان محاسبه شود.
معاون وزير نفت افزود: گرچه ما در اصطلاح مي گوييم پول سوخت را نقدي مي خواهيم اما اين موضوع نقدي- اعتباري محسوب مي شود که 10 تا 20 روز براي تسويه حساب بر اساس توافق شرکت ملي پخش و پالايش با شرکت هاي هواپيمايي براي اين شرکت ها فرصت ايجاد مي کند.
وي گفت: بيشتر بدهي هاي شرکت هاي هواپيمايي يک رقمي است اما چند شرکت هم رقم هاي درشتي مانند 113 ميليارد ، 117 تا 150 ميليارد تومان بدهکار هستند.
ضيغمي افزود: با قطع سوخت پروازها موافق نيستيم اما شرکت هاي هواپيمايي هم نبايد مردم را سيبل قرار دهند و تصور کنند شرکت پخش و پالايش هيچ وقت سوخت را قطع نمي کند. بنابر اين آنها هم نبايد از اين موضوع سوء استفاده کنند.
معاون وزير نفت گفت: شرکت هاي هواپيمايي بايد به مصوبه هاي قانوني پايبند باشند زيرا شرکت ملي پالايش و پخش واسطه اي است که نفت خام را به پالايشگاه هاي بخش خصوصي مي دهد ، فرآورده (سوخت) را تحويل مي گيرد و بايد پول آن به خزانه دولت واريز شود تا براي پرداخت هاي ستاد هدفمندي يارانه ها ، نظام مالياتي و نيازهاي مالي شرکت پالايش و پخش هزينه شود./س