ضيغمي گفت: شرکت هاي هواپيمايي به جز 500 ميليارد تومان بدهي سوخت در بخش پروازهاي داخلي براي تأمين سوخت پروازهاي خارجي نيز نزديک به 250 ميليارد تومان به شرکت ملي پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي بدهکارند.

عليرضا ضيغمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: در نامه آخري که براي اين شرکت ها ارسال کرديم چهار روز مهلت داديم ، بدهي خود را پرداخت کنند.

وي افزود: البته جلسات متعدد و مستمري بارها برگزار شد و متأسفانه اين شرکت ها براي پرداخت بدهي خود اقدام نکردند.

ضيغمي گفت: براي فروش اعتباري و نسيه سوخت بايد هر 15 يا 20 روز يک بار قيمت آن بر اساس قرارداد و ضمانتنامه پرداخت شود و اگر سر موعد مقرر پرداخت نشود ، مي توان از ضمانتنامه برداشت کرد.

وي افزود: برخي شرکت ها قرارداد منعقد کردند و برخي هم اصلاً نرخ سود را قبول نداشتند ، در حالي که نرخ ، مصوبه ستاد هدفمندي يارانه هاست.

معاون وزير نفت گفت: براساس ابلاغ آخرين مصوبه اين ستاد در تاريخ 25-8-91 ما مجري اجراي اين قانون هستيم.

ضيغمي افزود: بعد از هدفمندي يارانه ها (28-9-89) قيمت سوخت هواپيما براي پروازهاي خارجي ليتري 400 تومان محاسبه مي شد که با مکاتبات زياد شرکت هاي هواپيمايي مقرر شد تا 30-8-91 تسويه حساب سوخت شرکت ها به نرخ 200 تومان انجام شود.

وي گفت: بعد از افزايش 65 درصدي قيمت بليت هواپيما در آبان امسال نرخ سوخت براي پروازهاي داخلي ليتري 700 تومان و براي پروازهاي خارجي هم از اوايل سال گذشته براساس مصوبه هدفمندي يارانه ها بر مبناي نرخ بين المللي يعني حدود2 هزار و 400 تومان تعيين شد.

ضيغمي افزود: شرکت هاي هواپيمايي ابلاغ نرخ هاي مصوب شده در ستاد هدفمندي يارانه ها در مورد نرخ سوخت پروازهاي خارجي را نمي پذيرند در حالي که اين قيمت ، قانوني است.

وي گفت: اين شرکت ها قيمت سوخت پروازهاي داخلي را با برگزاري جلسات متعدد پذيرفتند و مقرر شد از آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تا تاريخ 30-8-91 تسويه حساب ها با نرخ ليتري 200 تومان و از تاريخ 1-9-91 به بعد نيز نرخ سوخت پروازهاي داخلي با ليتري 700 تومان محاسبه شود.

معاون وزير نفت افزود: گرچه ما در اصطلاح مي گوييم پول سوخت را نقدي مي خواهيم اما اين موضوع نقدي- اعتباري محسوب مي شود که 10 تا 20 روز براي تسويه حساب بر اساس توافق شرکت ملي پخش و پالايش با شرکت هاي هواپيمايي براي اين شرکت ها فرصت ايجاد مي کند.

وي گفت: بيشتر بدهي هاي شرکت هاي هواپيمايي يک رقمي است اما چند شرکت هم رقم هاي درشتي مانند 113 ميليارد ، 117  تا 150 ميليارد تومان بدهکار هستند.

ضيغمي افزود: با قطع سوخت پروازها موافق نيستيم اما شرکت هاي هواپيمايي هم نبايد مردم را سيبل قرار دهند و تصور کنند شرکت پخش و پالايش هيچ وقت سوخت را قطع نمي کند. بنابر اين آنها هم نبايد از اين موضوع سوء استفاده کنند.

معاون وزير نفت گفت: شرکت هاي هواپيمايي بايد به مصوبه هاي قانوني پايبند باشند زيرا شرکت ملي پالايش و پخش واسطه اي است که نفت خام را به پالايشگاه هاي بخش خصوصي مي دهد ، فرآورده (سوخت) را تحويل مي گيرد و بايد پول آن به خزانه دولت واريز شود تا براي پرداخت هاي ستاد هدفمندي يارانه ها ، نظام مالياتي و نيازهاي مالي شرکت پالايش و پخش هزينه شود./س


برچسب ها: بدهی ، هواپیما ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار