"پرده آخر" آهنگساز پیشکسوت عرصه موسیقی بابک بیات نواخته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران بابک بیات آهنگساز پیشکسوت در 23 خرداد سال 1325 در شهر تهران به دنیا آمد.
از سن 19 سالگی در اپرای تهران و زیر نظر خانم اولین باغچه بان، آقای ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلی با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد و در حدود 5 سال همکاری خود را با این اپرا ادامه داد.
بیات با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکلوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی او منجر شد.
ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند در زندگی بیات و خانواده اش بسیار موثر بود که این دوستی به ساخت ترانه های بسیاری منجر شد.
بیات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده  با کاست قاصدک آغاز کرد پس از آن کاست خروس زری پیرهن پری را به همراه احمد شاملو و کاست سکوت سرشار از ناگفته هاست و چیدن سپیده دم را با صدای احمد شاملو کار کرد.
وی موسیقی فیلم را بعد از انقلاب با فیلم "مرگ یزدگرد" ساخته بهرام بیضایی ادامه داد و از سال 1362 به بعد موسیقی فیلم های نقطه عطف، ریشه در خون،‌ شاید وقتی دیگر، مسافران، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دستهای آلوده، اتوبوس، شیدا، قرمز، دو زن، ساحره، سام و نرگس، سریال سلطان و شبان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
بابک بیات برای بیش از 90 فیلم سینمایی موسیقی ساخته است و آخرین اثر او ساخت موسیقی برای سریال به یادماندنی روایت عشق بود.
بیات در مصاحبه ای گفته بود که اصالتش مربوط به مامونیه است او می‌گوید پدر مان براي اطراف تهران بود و پدرش در 16 سالگی به تهران آمد و در اطراف تهران نرسیده به ساوه جایی بود به نام مامونیه که الان فرودگاه شده است نزدیک مامونیه است.
آنجا تنها 10 نفر فارس داشت اسمش هم از مام می‌آید به معنای مادر ده های دیگر هم آن اطراف بودند که همه شان ترک زبان بودند مثل قاسم آباد این ده که پدرم در آنجا زندگی می‌کرد همه آنها فارس بودند ایرانی اصیل صحبت می کردند بیات در این مصاحبه گفته بود که نام واقعی او علی حسین بیات زرندی مطلق بود وقتی او بزرگ تر شد زرندی را برداشت و فامیلی اش بیات مطلق شد یک اسم مستعار برای خود انتخاب کرد به نام بابک و از آن موقع همه او را به اسم بابک بیات می‌شناختند.
وی به زندگی گذشته خود می‌بالد و از بیان آن ترسی نداشت از محله های جنوب شهر تهران و از آشنایی با ایرج جنتی عطایی در همین محله ها، سرآسیاب دولاب، خیابان شهباز، شکوفه، کرمان، زندگی گذشته بیات با پدر و مادر و دو برادرش سراسر تعریف از عاطفه، مهربانی و فداکاری والدینش بای او بود.
پدرش دوست داشت که بابک یک ورزشکار شود و به دانشگاه افسری برود و زندگی نظامی را آغاز کند اما او با این تفکر پدر جنگید و موسیقی را دنبال کرد و به همین دلیل بدون حمایت پدر راه خود را ادامه  داد.
بابک بیات 3 فرزند پسر به نام های مانی، باربد، بامداد و یک دختر به نام غزل دارد.
مرگ پسرش مانی در زندگی بابک بسیار اثرگذار بود چرا که پسرش 10 سال از بهترین دوران زندگی بابک را رقم زد مانی تنها سرمایه ذهنی پذرش بود بعد از مانی ، بابک صاحب پسران دیگری شد.
بیات همیشه از دوستان مانند محدم اوشال، ایرج جنتی عطایی، خسرو شریف، مهندس ، فریدون حمیدی و.. که مشوق اوبودند،‌یاد می کرد.
وی به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی، حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا و.. پرداخت.
بیات برای ترانه های خوانندگانی همچون حسین زمان، محمد اصفهانی، مانی رهنما، حامی، نیما مسیحا ، خشایار اعتمادی، مهران مدیری، برای موسیقی ساخته است.
بیات علاوه بر این در آهنگسازی 3 اثر هیوا 1377، متولد ماه مهر 1378 و سگ کشی 1379، نقش داشته است.
وی در کنار ساخت موسیقی حدود 8 سال در دانشگاه های تهران مشغول به کار بود و موسیقی فیلم تدریس می‌کرد.
از دیگر فعالیتهای بابک بیات در این سالها ساخت قطعه کرال و ارکسترال سرزمین خورشید بود که در سال 1376 توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری استاد فریدون ناصری اجرا شد.
در مراسمی که در شیراز سال 1381 برگزار شد از بابک بیات و 4 هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل ‌آمد همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر که از بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدیر شد که در این مراسم پیام هایی از ایرج جنتی عطایی و بهرام بیضایی خوانده شد.
بابک بیات در سال 1369 پس از چند بار کاندیدا شدن برای موسیقی بالاخره در این سال وقتی که از 5 کاندیدای موسیقی فیلم 3 بار نام او را اعلام کردند که سیمرغ بلورین نهمین جشنواره فیلم فجر را برای ساخت موسیقی فیلم عروس دریافت کرد.
در سال 1375 وقتی که از بین چهار کاندیدا 2 بار نامش اعلام شد سیمرغ بلورین پانزدهمین جشنواره فیلم فجر را برای ساخت موسیقی فیلم های سرزمین خورشید، مردی شبیه باران را دریافت کرد.
در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد.
و در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد.
سرانجام بابک بیات پس از یک دوره بیماری به علت نارسایی کبدی در 5 آذر 1385 در بیمارستان ایران مهر دار فانی را وداع گفت.
روحش شاد/
گزارش از طاهره خطیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار