يک وکيل دادگستري گفت: هر کس به قصد ضرر زدن به غیر یا تشویش اذهان عمومی خبري را منتشر كند مطابق قانون از يك تا شش ماه حبس و 74 ضربه شلاق محكوم مي‌شود.

 "فرزاد کريمي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران درباره "جرم نشر اکاذيب" اظهار داشت: انتشار و اشاعه  اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی را نشر اکاذیب گویند.

وي با اشاره به مجازات نشر اکاذيب، تصريح کرد: هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا(۷۴) ضربه محکوم شود.

اين حقوقدان با استناد به ماده 700 قانون مجازات اسلامي گفت: هركس با نظم يا نثر يا به صورت كتبي يا شفاهي كسي را هجو كند و يا هجويه را منتشر نمايد به حبس از يك تا شش ماه محكوم مي‌شود .
 
 کريمي با اشاره به مواد 697،698 و 700 قانون مجازات اسلامي تصريح کرد: هركس به وسيله اوراق چاپي يا خطي يا به وسيله درج در روزنامه و جرائد يا نطق در مجامع يا به هر وسيله ديگر به كسي امري را صريحا" نسبت دهد يا آنها را منتشر نمايد كه مطابق قانون آن امر جرم محسوب مي‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نمايد جز در مواردي كه موجب حد است به يك ماه تا يك سال حبس و تا( 74 ) ضربه شلاق يا يكي از آنها حسب مورد محكوم خواهد شد.

وي در توضييح نشر اکاذيب رايانه‌اي گفت: هر کاربر می‌تواند در شبکه‌های بین‌المللی از طریق یک آدرس مشخص الکترونیک شناخته شود که با دسترسی به رمز آن مي‌توان به آسانی در آن تقلب کرد.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: این قابلیت پست الکترونیک می‌تواند ابزاری برای نشر اطلاعات مجرمانه یا نشر اکاذیب و افترا به اشخاص باشد و احتمال کنترل اطلاعات برای تهیه کننده کاملا مشکل است و در عمل به خاطر تعداد بسیار زیاد پست الکترونیک ارسالی اتخاذ تدابیر کلی و گسترده امنیتی مشکل بوده، لذا مواد 17،16 و 18 قوانين جرائم رايانه‌اي به بررسي اين موارد پرداخته است.

گفتني است، براساس بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات، افترا و توهین به اشخاص از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور منع شده است و براساس ماده 30 همین قانون، انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت، افترا، فحش و به کار بردن الفاظ رکیک یا نسبت های توهین آمیز و نظایر آن به اشخاص ممنوع است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نشر ، اکاذیب ، رایانه ، جرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار