پس از انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره وجود شکنجه در زندان‌های افغانستان، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که هیچ شکنجه‌ای در زندان‌های این کشور صورت نمی‌گیرد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، سازمان ملل متحد چند روز پیش با انتشار گزارشی مدعی شد در بسیاری از زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌های افغانستان زندانیان شکنجه می‌شوند.

این سازمان با ابراز نگرانی از این مساله، رسیدگی جدی دولت افغانستان در این زمينه را خواستار شد.

بلافاصله پس از انتشار این گزارش، "امیرمحمد جمشید"، رئیس اداره زندان‌ها و بازداشتگاه‌های وزارت کشور افغانستان در گفتگو با رسانه‌های خارجی این مسئله را رد کرد.

وزارت کشور و ریاست اداره امنیت ملی افغانستان نیز به دنبال پخش این گزارش اعلام کرد هیچ شکنجه‌ای در زندان‌های تحت اداره این نهادها وجود ندارد.

عبدالرحمان رحمان معاون امنیتی وزارت کشور افغانستان گفت: وزارت کشور افغانستان حاضر است همراه با سازمان ملل موارد شکنجه را بررسی کند.

وی افزود: این وزارتخانه متعهد می‌شود که در صورت اثبات هر یک از موارد شکنجه‌ای که در گزارش یوناما آمده است، با عاملان شکنجه به صورت برخورد جدی کند.

ریاست اداره امنیت ملی افغانستان نیز هرگونه شکنجه را در زندان‌های تحت نظر این ریاست رد کرد و آن را نوعی جنگ روانی از جانب طالبان خواند.

براساس اين گزارش به نقل از ستاد حقوق بشر؛ همچنين حسام الدین، سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان گفت: زندانیانی که به یوناما شکایت کرده‌اند به احتمال زیاد آموزش دیده سرویس‌های اطلاعاتی بوده و مشغول ایجاد جنگ روانی هستند و می‌خواهند هم یوناما را فریب داده و هم نهادهای امنیتی افغانستان را تحت فشار افکار عمومی قرار دهند.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وجود شکنجه را در زندان های افغانستان تأیید و از آن انتقاد کرد.

گفتني است؛ روز گذشته "گونتر کتز" نیز با تأیید گزارش سازمان ملل ادعا کرد: به دنبال وجود نگرانی‌ها در مورد رفتار ناعادلانه و نادرست با زندانیان، انتقال زندانیان به نیروهای افغان را متوقف کرده‌اند.

سازمان ملل در گزارش خود ادعا کرده است که در 89 بازداشتگاه در 30 ولایت افغانستان با 635 زندانی جنگی که تحت نظر اداره پلیس و امنیت ملی افغانستان نگهداری می‌شدند دیدار و گفت‌وگو کرده است.

از میان 286 زندانی 43 درصد آنان که تعداد آنان به 125 تن می‌رسد، اذعان داشته‌اند که در زندان‌های افغانستان شکنجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بدرفتاری، ضرب و شتم، آویزان کردن زندانیان از سقف، شوک برقی و تهدید زندانیان به تجاوز جنسی در میان چهارده نوع شکنجه و برخورد نادرستی است که توسط سازمان ملل متحد شناسایی شده است.

بر مبنای گزارش سازمان ملل، با این که در زندان‌های ریاست عمومی امنیت ملی شکنجه و بدرفتاری با زندانیان ادامه دارد، اما زندانیان نسبت به گذشته شکنجه و بدرفتاری کمتری را تجربه کرده‌اند.

سازمان ملل متحد در حالی گزارش خود درباره بدرفتاری و شکنجه در زندان‌های افغانستان را منتشر کرده است، که دولت افغانستان خواهان تحویل تمام زندان‌ها و زندانیان از نظامیان خارجی به دولت افغانستان شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار